Vill få pappa att förstå...
Appropå Ravnskovs nya bok… Jag satt precis och tänkte att jag skulle vilja köpa en bok till min far. Hans far (min farfar) dog i hjärtattack vid 56 års ålder, trots att (eller kanske för att?) han varit idrottsman (rodd). Nu vill jag att min far ska ge sin kropp de bästa förutsättningarna för att inte följa i de fotspåren. Han är vid bra hälsa nu, tränar en del, är slank och stark. Han har goda förutsättningar, älskar fisk, kött, sallad. Gillar också knäckebröd och potatis - alltid med något fett och proteinrikt till, tex stekt strömming. Äter aldrig pasta, ris eller gryn om han får välja- gillar det inte. Är inte fettskrämd, använder fin olivolja och gärna bregott på knäckemackan, MEN han (liksom många andra) går ju på Becels marknadsföring… Han har bra värden nu, men då läkarna hör att hjärtattack finns i släkten säger de till honom att "minska på kolesterolet". Har sagt till honom att att det inte är bra, och så köpte jag "den hemlige kocken" till honom vid jul. De dåliga reaktionerna jag får från de jag gett den till (även till syrran ;) ) är att "I fortsättningen kan man väl inte äta någonting! Allt är ju farligt!". Tror ni att Ravnskovs bok är tillräckligt lätt att ta till sig för en oinvigd som min far? Han har svårt för "propaganda", blir mycket tveksam vid sådan argumentering. Det är svårt att ändra uppfattningen när man hela tiden matas från både TV och kvällstidningar med "hjärtliga tips" på fettsnål kost och vegetabiliska fetter. Vill att han inte ska vara rädd för att äta det som han ju faktiskt naturligt tycker bäst om! Vad tror ni är bästa sättet?

Det finns ett oerhört stort behov av utbildningsmaterial t.ex. video eller radioprogram som man kan hänvisa till. Tråkigt nog är debatten fortfarande mest inriktad på bantning och vilken diet som är bäst för det. Istället borde hälsoeffekterna betonas. Det gäller faktiskt att rädda liv. Dödligheten är förstås alltid 100% men alla har rätt till ett liv utan onödiga sjukdomar orsakade av fel diet.
Ge inte upp. Försök berätta sakligt utan att hamna i låsningar. Sedan är det var och ens rättighet fortfarande att äta vad man vill men propagandan från dietister m.fl i t.ex. radio / tv / livsmedelsreklam och ICA:s och Coop:s annonsblad måste bekämpas och tillrättaläggas.
Så fort jag hinner och orkar kommer jag att försöka åstadkomma målgruppsinriktad information på video eller radio som man kan nå via nätet. Vill du vara med i det arbetet så skriv ett personligt meddelande till mig. Det gäller livet för dina anhöriga!
Kanske "ideologin pengarna kostråden" av Per Wikholm och Lars-Erik Litsfeldt till din pappa? Har inte läst den än men den ska handla om olika dieter och vad som påverkar. Eller som det står på baksidan "fokus (ligger) på de politiska, ideologiska och ekonomiska intressen som påverkat dagens kostråd". Det kanske är lättare att nysta i den änden än att ge honom en massa recept och pekpinnar.
Håller med Wildrat.
Den boken handlar egentligen inte om bantningsråd och dieter, men om hur kostråden blev till. Alltså en bra bok att börja med för skeptiker. Då kan de själva se hur de kostråd de har följt (och ätit sig dåliga på) de senaste 20-30 åren kom till.
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
Lite beroende på reaktionen kan man ju fortsätta med Litsfeldts andra böcker och/eller Skaldemans. Det blir mycket samma information men det kanske behövs. Skaldemans böcker kanske har lite mer pekpinnar men också mer konkreta råd.
Tack så mycket för tipsen! Min pappa är inte helt omöjlig som sagt, har har ju egentligen alla förutsättningar. Tror dock att Hemlige Kocken inte var rätt bok, det är mer som ett uppslagsverk än något man läser från pärm till pärm om man inte är väldigt intresserad. "Ideologin Pengarna Kostråden" är nu beställd (tack Pasi för tipset om Lycknis) och blir en perfekt födelsedagspresent till far min!

Vad heter Ravnskogs bok?
#6 Fett och kolesterol är hälsosamt! - Om gamla och nya kolesterolmyter heter den. Den har inte kommit ut riktigt än. Finns en tråd om den…

Lycka till i din kamp! Jag har samma problem med min 92-åriga mamma, som ätit allt livet igenom och lägger tonvikten på potatis och bröd. Jag har lyckats få lite lugn och ro och utan elaka kommentarer genom att förklara att vi är olika och eftersom hon aldrig bantat, fastat eller kört dieter för att gå ner i vikt, kan hon inte jämföra sig med mig, som har försökt det mesta. Min pappa dog vid 46 års ålder och jag fick en hjärtinfarkt i september förra året och klarade livhanken just för att jag ätit LCHF nästan ett år då och rekommenderar detta till alla.