Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 659 ggr
hobbek49
0

Forskning - Lågt GI bättre än högt GI

Klippte bar första stycket från:
http://www.newstarget.com/022480.html

(NewsTarget) Eating carbohydrates high on the glycemic index (GI) produced not only fatter mice, but mice with fatty livers according to a recently published study (1). For twenty-five weeks two groups of mice were fed a diet high in carbohydrates. One set had carbohydrates high on the GI while the other group received carbohydrates low on the GI. At the end of the study, both sets of mice weighed about the same, but the group that ate high on the GI had twice as much total body fat, twice as much fat in their blood and twice as much fat around their livers.

reamdn
0

Wheres the group having carbohydrates 0 on the GI? :]

Skämt åt sido, det var ca 65 miljoner år sedan vi var gnagare och djurförsök med råttor ang. kost är löjliga. Kemikalier och mediciner är väl en sak, men knappast att vi har några gener kvar från den tiden som påverkar vad vi kan/bör äta? Vi är närmare besläktade med t.ex. hästar, inte kan vi äta gräs för det, lika lite kan en häst leva hälsosamt på kött.

dufva
0

Man kan ju tycka att möss överhuvudtaget skulle klara  höga GI-värden mycket bättre än oss eftersom dom knaprar frön i  stor omfattning  normalt sett.

Visst är det långsökt att dra paralleller med oss, men allt som kan få upp ögonen på folk är ju välkommetGlad..

reamdn
0

Visst. Men jag tror att GL är mer relevant än GI. Jag mådde då inte bättre när jag knaprade fullkornsbröd, åt havregrynsgröt och åt fullkornsvarianter av ris/pasta än när jag åt godis.

Skaldeman
0

Normal GI-kost är ett steg i rätt riktning. För flertalet överviktiga är det ett altför litet steg.

/SSS

Pasi
0

Och andelen grovt spannmål ger många en dålig hälsa.