Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 2038 ggr
Firebird
0

Ghee, ekologisk eller inte?

Hej alla glada.

Jag har tänkt att göra ghee, men jag har ett par frågor till expertpanelen (ja det är ni ;-).

Jag vet att fett binder mineraler och andra nyttighter. Gäller detta även då man gör ghee och filtrerar bort allt annat och dessutom lägger till värme?

Det jag vill komma till egentligen är ska jag göra ghee på ekologiskt smör (för att det kanske blir nyttigare eller bara för att det är bra för korna)? finns bara i små dyrare förpackningar i min butik tyvärr. Och dessutom normalsaltat. Saltet är väl inte bundet till fett och skulle därför filtreras bort, eller hur?

Hälsningar David

Wildrat
0

Saltet hamnar i proteinet som silas bort.

Firebird
0

Jag anade det. Har läst någon antydan om att det försvinner på ett par platser.

Då återstår frågan om det är nyttigare på något vis med ekologiskt smör istället för vanligt.

Ulf-S
0

Fördelen med ekologiskt smör är väl att det förhoppningsvis innehåller lite mindre miljögifter, mer vitaminer, mineraler och har en bättre balans mellan omega 3/6. Så måste det ju inte vara tyvärr… Men man kan ju alltid hoppas.

Jag brukar själv göra så att jag äter det goda opastöriserade smöret till maten men steker i ekologiskt smör, vanligt smör om det kniper.

ullna
0

Jag har gjort egen ghee en gång, och det är rätt tidskrävande. Sedan skrev någon här att man kunde be sin handlare ta hem koncentrerat smör i stort plasttråg 1,8 kg så det gjorde jag. Det kostade 140:- kronor. Eftersom det är 100% fetthalt har det lång hållbarhet. Sök på andra ghee-trådar här till vänster. Margaretas dotter jobbar på Arla så hon gav produktnr vilket kan vara bra att veta.

hemul
0

Tid på spisen, ja, ett par timmar. Arbetsinsats - ett par minuter. Trevligt fredagspyssel. Räcka ut tungan

Firebird
0

Jo det var som jag trode att det skulle finnas en del fördelar med att köpa det ekologiska alternativet. Men jag var inte helt säker.

Tack för alla bra svar.