Betygsätt din doktor
Betygsätt din doktor Webbsida där du kan sätta betyg på din läkare, somliga läkare kan säkert få sig en tankeställare.
Är inte så bevandrad i sjukvården, men efter mitt rökstopp 5/1-07 fick jag allehanda krämpor. Fick kontakta en läkare och upplever att han ville hjälpa och stötta mig då det var VÄLDIGT bra att jag slutade röka. Tyvärr övergick det hela i att det spelade inte så stor rolla hur jag mådde , bara jag inte började röka. Hade jag inte haft stöd av en rökavvänjare på vårdcentralen så hade jag nog inte klarat av det hela. Hon var fantastiskt. Ringde mig även på sin fritid när jag hade det som jobbigast. Tusen rosor till Anna-Karin i Huskvarna.
Verkar inte vara någon bra "topplista" - har patienterna verkligen den objektivitet och kunskap för att sätta betyg på sin läkare?
Det beror väl på vad listan används till Thomas. Jag tror ändå att de läkare som får dåliga betyg kan få sig en tankeställare…
Det blev ju ett jäkla liv när eleverna på en skola ordnade en hemsida där de kunde betygsätta sina lärare så det här lär väl inte vara så populärt bland läkarna heller.
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Min läkare var inte ens med…
#2, klart det inte blir objektivt med en sån här lista. Man utgår ju från sina egna erfarenheter av läkaren.
Jag kan ju säga att jag inte tycker om min läkare baserat på det sätt hon hanterade mig under min sjukskrivning för utbrändhet. Ingen empati över huvudtaget. Men jag tror säkert att hon har jättebra kunskaper och är en jättebra läkare när det kommer till kroppsliga symptom, så som ett brutet ben, värk i knän eller som nu när jag ska dit för att kolla upp mina födelsemärken om en månad.
Så, näe, det kan inte bli objektivt. Men de kan ibland behöva få sig en tankeställare kanske.
Det är ju inte förrän flera röstat på samma läkare som resultatet blir relevant.
Min läkare på lilla vårdcentralen i Vessigebro fanns med. Jag har gett honom bra betyg, det blir han säkert glad för.
Andreas och Annika fanns också med :-) Undrar om man ska ta och betygsätta dem kanske… även om dom kanske egentligen inte räknas som "mina" doktorer
Lite märkligt med en undersökning där man kan vara helt anonym - läge för fusk finns defintivt för den som vill sätta åt någon även för den som vill framhäva förstås.
Numer pensionär i Nynäshamn

Jag har en rolig iakttagelse om läkare, vilka jag har besökt ofta i senaste 20 åren. Manlig läkare som ser att jag är brunbränd och välkammad tar inte på allvar mina problem, utan berömmer att jag ser bra ut. På den tiden orkade jag inget annat än att ligga på altanen, och då blir man solbränd. När jag mår bättre, då ligger jag inte där och följaktigen är blek. Så jag lärde mig att se glåmig ut för att bli tagen på allvar. Sedan fick jag en kvinnlig läkare, kanske hade jag tur bara, men hon tog mig på allvar, genast togs lite andra prov och det dök upp både chrons, B12 brist och laktosintolerans bland mina sjukdomar, vilka man kunde hjälpa mig en del med. Vad ska man tro?
8# Är inte Andreas en av de läkare som gjort mest för din hälsa NancY?
Själv tycker jag att det är fullt rimligt att anse att de ingår som läkare även om man inte träffas personligen.
Annika är väl för övrigt en av de effektivaste läkarna som har botat flest patienter i det här landet och då kanske främst genom att informera så att folk inte behöver bli sjuka!
Andreas kommer att göra likadant men har ju ännu inte varit igång så länge.
Däremot så tycker jag nog att det är lite tveksamt att betygssätta läkare. Jag tror att deras arbetssituation är sådan att de har rätt så lite inflytande över sitt arbete,,,,
Men om det vore någon som helst stake i våra diabetesföreningar borde de ju instifta ett pris för dem som gjort mest för att bota diabetiker och där är ju båda dessa läkare självklara kandidater!
Men - Thomas_Jansson - om man får raljera lite…
om alla diabetiker blir botade - finns inte behovet av en förening och vem skall då få anslagen och vad händer…. bäst vi fortsätter som vanligt…
Jag tror inte att alla kommer att bli botade men sikta på 75 - 85% av alla typ 2 kanske kan vara rimligt til att börja med?
Det är klart att förutsättningarna för slika föreningar rubbas lite men borde det inte rimligtvis vara paragraf 1 i stadgarna att föreningen skall vara verksam i huvudsak för att avskaffa sig själv?
Själv såg jag att ortens diabetesförening hade förskansat sig i en frikyrka häromkvällen. Givetvis med uppträdande av en tillskyndande dietist samt lite sponsring från läkemedelsföretagen. Givetvis bjöds det på lättare förtäring, vem vet - kanske bulle & kaffe?
Sådana tillställningar skulle nog försvinna om de istället fick en styrelse och verksamhet värd namnet men det är ju också upp till folk själva att avgöra om de vill bli blåsta eller inte?
Att undanhålla information om t ex kostens inverkan är ju snudd på bedrägligt förfarande och om jag vore medlem i en sådan förening skulle jag vara tveksam till dess verksamhet,,,,
Även om troligen ganska många väljer medicin före kostförändringar (ja - jag känner sådana) så borde alla de som inte vet om vad en kostförändring gör och få chansen att välja själva.
Jag tror kitabu har ett och annat att säga i ärendet - hon har varit i kontakt med en hel del…
Får se om hon läser den här tråden…
Det verkar som om potatisen är värre beroendeframkallande än knark för somliga,,,,
Samtidigt kan samma personer som dopar sig med massor av kolisar samt har diabetes uttala sig nedsättande om folk som röker och borstar, var ligger moralen i detta ståndstagande?
På ett vis håller jag faktiskt med Alexander Bard som anser att socker är en farligare drog för samhället än hasch, han har faktiskt rätt i vad avser skadorna som åsamkas,,,
Margareta, jag läser allt.
Jag skrev någonstans att jag kontaktat Nordvästra Skånes diabetesförening och ordf ringde upp mig. Jag förklarade närmare vad jag ville framföra och de ska höra av sig efter nästa styrelsesammanträde i början av februari.
Vi kanväl alla kontakat närmsta diabetesförening och hänvisa till ADAs nya rekommendationer.
Jag kan naturligvis också komma till fler föreningar, men jag tror det tar hårdare om en lokal förmåga visar upp sig och pratar.
I år är det potatisens år enligt FN.
Jag undrar om det är för att FN anar att det snart är slut på potatisätandet?
Sedan får potatisen bli dryck och drivmedel.
Kitabu - jag trodde nog att Du läste allt!
Visst har du varit i kontakt med riksföreningen också eller minns jag fel?