Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 2878 ggr
shintaida
0

Äter jag för MYCKET smör?

Kan man äta/få i sig FÖR mycket smör, egentligen?

// Shintaida

parsley
0

Om man äter LCHF och håller kolhydraterna på en tillräckligt låg nivå kan man inte äta för mycket smör, Kroppen tar det den behöver och gör sig av med resten.

andreas0
0

Så länge du får i dig tillräckligt protein också (från t.ex. kött) man äta hur mycket fett som helst utan att det blir för mycket. Så länge det är animaliska fetter då, och det är ju smör.

shintaida
0

Tack, då fortsätter jag med smörintaget…

// Shintaida

Stenbockstjej
0

Hur är det med grädde då? Jag tycker det är så himla gott med vispad grädde å bär på kvällen.

Wildrat
0

Grädde innehåller kolhydrater 4g per 100g så inte för mycket…

sarag
1

Många är extra känsliga för mjölksockret som finns i grädden. Jag kan inte inte äta grädde utan att gå upp i vikt.

reamdn
0

jag reagerar (hudmässigt) negativt på grädde. Äter ca 150 gram smör om dagen :$

andreas0
0

#4, En del klarar mängder utan problem, andra får vara mer försiktiga. Du får testa dig fram för att se vad som gäller dig.

Jennix
1

Jag kan inte äta hur mycket grädde som helst, det märks att kroppen inte gillar det: får slem i halsen och viktnedgången stannar.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Mervi
0

Jag får avstå från grädden i kaffet men kan använda det i matlagningen i måttliga mängder.

mumsan
0

Mervi du skrev för ett tag sedan att koka upp grädden skulle vara fördelaktigare i kaffet. Jag har gjort så och även hällt i lite vatten. Påverkar det mjölksockerhalten? Har svårt för att avstå från grädden i kaffet.

Mervi
0

mumsan, jag vet inte. Jag läste det någonstans men har inte provat det själv. Jag brukar tåla lite grädde i maten men i kaffet blir det för mycket. Just nu använder jag grädden bara i maten.

Men prova och se hur du reagerar.

hemul
0

Mjöksockret ska delvis brytas ner till enkla sockerarter, men det innebär inte att det blir mindre kolhydrater, bara fler molekyler.

umbra55
0

Skaldeman skriver nånstans: Äter du mer  än vad du gör av med, så tar kroppen allt sitt behov ifrån dietfettet och inget från det lagrade fettet, så om du äter för att gå ner i vikt kan tydligen man äta för mycket smör!!
Men rent praktiskt är det inte skadligt med mycket smör- du får diarréer troligen, men det dör du inte av..*S*

clajo
0

Ändå skall man "äta sig mätt" och lchf handlar ju inte om energistyrd viktminskning, dvs kaloriräkning!? Inte konstigt man blir lite förvirrad… Hur i all sin dar skall man tänka egentligen? Jag ger snart upp.

Margareta
0

Jag tror många av oss behöver lära om vad "mätt" betyder. Själv behöver jag betydligt mindre mättnadskänsla nu än innan. Jag vet ju att jag får mat igen och behöver inte vara stoppmätt.

Numer pensionär i Nynäshamn

umbra55
0

Men Margreta- håll med om att det är lite konstigt emellanåt? Man bör helst äta 1 gr protein/kilo kroppsvikt i dagsläget enl Skaldeman? Samtidigt ger det ialla fall mig proteinöverskott i balansen.Protein som bildar kolhydrater om det inte behövs i reparationsarbetet?
Jag tror ju inte jag omsätter 75-20-5 om mina 20% protein utgör i faktiska tal 100 gram! För att inte tala om kolhydratnivåerna i så fall!

Jag tror att man ska fokusera på att äta så mycket fett man kan få utan att smöra extra, normalportioner med protein.. och räkna kolhydrater.. och skita i resten!(kalorier alltså)

Mervi
0

Jag tror att var och en måste prova vilka mängder som går att stoppa i sig och ändå få minskning av vikten. Det vet man inte utan att ha testat. Ingen annan kan tala om det för en.

Jag har sett det någonstans, kanske i GI-noll boken, att om man äter fett kött och fisk så behöver man inte lägga till mer fett, men om man äter kyckling-filét.ecx. så skall man tillsätta fett.

Visst kan man bli lite förvirrad ibland, även efter lång tid med LCHF.

Margareta
0

Det är också en fråga om 1g per kilo kroppsvikt är per normal vikt med normal fettmängd - eller till den kroppen som har onödigt mycket fett.
Skall man äta 1g även för fettvikten är min stora fråga?

MaMaMade
0

Har också problem m det där…hur mkt o i vilka förhållanden. Jag väger 67 kg…inte så mkt att tala om men de sitter helt fel o som fd planka otrivs jag väldigt mkt sedan vikten översteg 60 kg.

Ska jag då äta 67 g protein…per mål? Dag? Hur mkt fett i förhållande till det? 20 g o resterande kolisar (ska nog försöka ligga på +25 i första hand)?

Margareta
0

Mja tvärtom MaMaMAde - det är kolhydraterna Du skall hålla nere - inte fettet.

[Karro]
0

Precis det är fettet som gör att du tappar inte endast att du drar ner på kolhydraterna….

umbra55
0

#19  Jag läste det precis i Skaldemans bok "per kilo nuvarande kroppsvikt".. men det är kanske som med allt annat? Samma saker gäller inte för kvinnor som för män?
Själv ligger jag på önskad vikt, utan att hålla medveten koll på det. Blir det upp till nuvarande vikt, så får jag ingen ångest för det.. jag bara går vidare, Litar på att kroppen tar vad den vill ha.

Pasi
0

Jag har anledning att tro att många "mindre" kvinnor behöver äta mer protein per kg kroppsvikt än vad som anges….åtminstone skadar det knappast.

Har funderat mycket på det här med om man kan överäta:
Äter man för mycket fett (om det nu går pga mättnadskänslan det ger) så kommer vikten initialt att öka…lite fett läggs in i depåerna. Men samtidigt försöker kroppen att kompensera det större energiintaget med mer muskler** …..när muskelmassan ökat tillräckligt så att ämnesomsättningen gått upp så tar den troligen och gör av med det extra inlagrade fettet eftersom det inte spärras av insulin.
Om den inte tar fettet så beror det nog snarare på andra faktorer som spärrar åtkomligheten…antingen har man redan nått idealvikt eller så spärras det av t ex dagens stress (kortisol).
Jag ser personligen ingen fara med att överäta fett, mao!

Nån som har nån annan idé? 

**vilket visserligen väger och ökar vågen, men det är ju bara nyttiga extrakilon då de förbättrar kvoten muskler/fett…finns studier på muskelmasseökning vid överätning, dock bara på normalkost vad jag vet….men de visar med tydlighet hur muskelmassan ökar även utan träning.

umbra55
0

gör kroppen muskler av smör/fett? Jag trodde det var proteinerna som var .. byggstenar?

Pasi
0

Överätande stimulerar de anabola hormonen och skapar på så sätt muskeltillväxt….men visst används även fett och kolesterol för muskelbyggnad…cellmebranen består till största delen av det.Glad

umbra55
0

då har man lärt sig nåt nytt  idag då! Denna dag är inte meningslös!!

gamlingen
0

Jag har en liten lapp där det står: 1gr.protein per kilo målvikt, 80 gr fett/dag o 0 kollisar men jag äter mycket mer fett än så!!

lillaana
0

Det där med protein är svårt…. Jag väger inte så mkt men vill stå kvar på min nuvarande vikt och det gör jag om jag äter såhär - jag går inte ner ett hekto (men mår kalas!) medan min man går ner stadigt på samma mat men lite mera av allting.

Nu undrar jag - skulle jag som väger 54 kg bara få äta 54g protein/dag??? Min man får alltså äta 110g/dag eftersom han väger 110kg? Det låter ju lite rimligare…. Vad ska jag leva på annars? Jag måste ju också bli mätt!

Wildrat
0

#28, 29 Det är minsta mängd de där som ni räknar upp…

lillaana
0

Aha! Jag trodde att det var max vad man skulle äta/dag men det är det alltså inte?

Margareta
0

lillaana: det är rent protein som räknas. För att få  54g protein måste du i kött räknat äta nästan 300g - det är väl ganska mycket? Det är dessutom minimängden - inte maxmängden.

Siffror jag hört är minimum 0,8g för kvinnor och 1g för män.

Mona-Stina
0

Tänk också på att 100g kött inte bara är protein, det innehåller en del fett och vatten. Fläsk innehåller mindre protein än nöt så det kan bli en del kött under dagen i alla fall.