Diabetes eller inte?
Många gånger har jag fått frågan om det ena eller andra blodsockervärdet är normalt, eller om det betyder att personen fått diabetes? Eller kanske “nedsatt glukos-tolerans”?
Problemet är att svaret oftast är att det beror på.
För intresserade har jag skapat en sida, där det förhoppningsvis reds ut! Klicka här.
Hur kommer det sig att jag haft problem med lågt blodsocker i 8 års tid (inte sen starten av LCHF)? Mellan frukost och lunch, dock inte om jag utfört fysiskt arbete. Jag mätte också sockret bara på pin kiv en dag när jag kört LCHF ca 3 veckor och då låg jag på 3,7. Hade en incident med lågt socker då jag dagen efter ett "partaj" var ute och körde skoter i skogen.
Jag har kört strikt utan kolisar sen starten, förutom lite nötter nån gång då och då.
Borde jag vara orolig? 3.7 i socker känns snudd på lågt! När jag för 8 år sen gjorde ett sockerlastprov så var bottennoteringen 2,7(om inte lägre…. minns inte) och det var ingen rolig upplevelse.
Hur kommer det sig att man får för lågt blodsocker egentligen? Kroppen ska ju enligt uppgift styra upp det hela själv och knappast låta det gå ned till 2.7 utana inblandning av insulin utifrån.

Den fettdrivne människans värden behöver inte överensstämma med den sockerdrivnes. Ämnet är nog inte studerat, bortsett från vissa gamla inuitstudier. När jag mätte mitt blodsocker för några år sedan var det ofta högt på morgonen och kunde ibland gå under 3 eller 4 på eftermiddagen. (Nej, jag kände inget obehag.)
Den norske läkaren Höygård mätte någon gång ner till 2,5 på sina Grönlandseskimåer och var färvånad över att de inte uppvisade något tecken på "chock". Det enda jag hittat i frågan är ett uttalande av Kwasniewski som säger att man ofta har högre morgonsocker på den här dieten och att det är normalt. Lågt blodsocker frampå dagen kan jag inte minnas att han kommenterar.
/SSS

För hög insulin och för låg kortisolproduktion eller så är det ditt normala värde (3,7)!?
Att det går så lågt vid glukostest beror nog på rekyleffekten…efter det varit riktigt högt så dunsar det i botten och blir för lågt….vanligt vid svängigt blodsocker och intag av hög-GI-mat.
Jag har då och då känningar som eventuellt skulle kunna härröras till lågt blodsocker, är inte säker. Men jag ska definitivt fortsätta med samma strikta spår ett par månader till innan jag börjar laborera med energiintaget. Kroppen kanske behöver ett par månader på sig att anpassa sig fysiskt eftersom jag innan LCHF alltid såg til att inte bli hungrig av rädsla för sockerfall. En försvarsmekanism som pågått i 8 år med mellanmål hela tiden. Jag blir fortfarande lite halvskraj när hungern sätter in innan lunchen innan jag inser att jag inte kommer att åka på nått sockerfall som jag gjorde förut.
Tack för svaren Pasi och Skaldeman

Jag skrev att normalt är ca 4-6 fastande, lite lägre kan det väl bli någon gång spontant utan mediciner, och om man inte mår dåligt av det är det säkert inget att bry sig om.
Dessutom är blodsockertest inte perfekta, de kan nog ibland slå fel +-10% eller så.
Funderade i tankarna om att jag eventuellt hade en extremhög insulinproduktion eller vad det hela berodde på. Försöker gå ned i vikt och sen vecka 5 har jag gått upp ett halvkilo i veckan. Nu är jag inte direkt nedslagen över det, gissar att viktnedgången kommer igång igen i framiden. Men om jag hade nån sorts överproduktion av insulin så kanske kroppen jobbar med att försöka höja det hela tiden och är stressad pga det. Läkaren som gjorde sockerlastprovet ordinerade 2 smörgåsar till förmiddagskaffet för att motverka för lågt socker, jag fick tyvärr inte ta det på högkostnadskortet…..

Att kroppen producerar mycket mer insulin än vad blodsockret motiverar är nog väldigt ovanligt. Sen tror jag som Skaldeman, med lchf lär du vänja kroppen vid mer fettdrift, och då blir man inte lika känslig för lågt blodsocker.