Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 1388 ggr
[bittek]
0

Ketos och viknedgång

Hej!

Är helt ny här och hoppas att någon med mer erfarenhet kan hjälpa/råda mig.

Kör Gi rivstart sedan nyår, hamnade i ketos (kollat m stickor) den fjärde dagen. Har på en vecka tappat 7 cm totalt, fördelat på midja, överarm, stuss, lår och vad. Jag måste gå upp på nätterna för att kissa, vilket jag har hört är kroppens sätt att göra sig av med överflödsfettet. Men jag känner mig bara tjockare och tjockare!

För ett och ett halvt år sedan körde jag rivstarten första gången. Gick snabbt in i ketos och tappade 3,5 kg på en vecka. Och det kändes verkligen i kroppen att något hände!

Är man mindre mottaglig för detta när man börjar om från noll igen? Kan jag "öka trycket" på något sätt? Kan den ordentliga nedgången börja först efter några veckor med LC? Kan tillägga att jag efter några dagar drog ner mitt intag av grönsaker och äter nu mindre av det än rekommenderas.

Pasi
0

Man kissar inte ut nåt fett och kissningen har inget med fettförbränningen att göra på annat sätt att överskottsketoner från ketosen är lite urindrivande.
Det kan ta några veckor (ibland längre) innan viktnedgången kommer igång då den kan påverkas av väldigt många faktorer…t ex sömn och stress osv.
Mindre grönsaker än vad som rekommenderas!? Det rekommenderas lite eller inga grönsaker…svårt att äta mindre än inga!Flört

Har du tappat centimetrar så har du knappast blivit tjockare!Räcka ut tungan

[bittek]
0

jovisst förstår jag att jag gått ner där jag mätt mig, men magen är som en jäsande deg…

Bara på utsidan dock, på insidan mår den bättre än nånsin!

OK, jag ska prova att dra ner grönsakerna helt. Men kan du rekommendera något annat lämpligt "tilltugg" till biffarna?

Doc
0

Lite snälla grönsaker tycker jag är onödigt strikt att ta bort, särskilt i början. Viktigare att man hittar en modell man trivs med i längden. Men alla får ju göra som det passar just dem…

Pasi
0

Visst är det som doc_ säger…de flesta kan äta stora mängder av snälla grönsaker, men de är inte nödvändiga.
Däremot är det ganska nödvändigt att man trivs med kosten.Flört

[bittek]
0

Vilka grönsaker är "snälla"? Skriv gärna vilka de särskilt dumma är också:)

Bookjones
0

Snälla grönsaker är spenat, broccoli, blomkål och haricot verts t.ex.

Dumma… majs, potatis och morötter bl.a.

[bittek]
0

Tack för alla bra svar! Lär förmodligen återkomma med flera Generad

Pasi
0

Snälla eller hyfsat snälla - kål av alla slag, sparris, lök, tomat, paprika, sallad, gurka…..

MaMaMade
0

Är tomat OK? Har fattat det som om den inte är det…torkade är ju *så* goda o bra som smaksättare.

Ulf-S
0

Tomat är helt OK, innehåller 4 % kolhydrater tror jag…

Vissa ratar tomat och andra grönsaker när de verkligen jagar kolhydrater med blåslampa. Gör man inte det är det fritt fram med så gott som alla grönsaker som växer ovan jord.

Pasi
0

Tomat innehåller mellan 3,5 o 4g kolhydrater / 100g så det är okej för de flesta…men kanske inte i jättekvantiteter. Man får prova sig fram.Glad

Attans, Ulf hann visst före! 

Jennix
0

Snällt skulle jag säga: spenat, sallad, blomkål, kål, broccoli.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

ButterflyEffect
0

Jag hade samma problem när jag körde LCHF första gången (januari 07) Kände mig fetare och fetare fast jag bevisligen tappade både cm och kg. Enligt en kurator jag träffade då sitter det "i huvudet". Antar att hon menade att jag var så inställd på att gå ned och orolig över att inte göra det att jag genast såg mig själv så. Hängde ni med i svängarna?