Igensatta blodkärl.
Om man har dåligt hjärt och kärlsystem, igensatta blodkärl.
Läks systemet på något sätt med kosten, kosttillskott?
Försvinner förtätningar eller är det risk för blodpropp vid koständringar och motion?
Läste i någon tråd med länk till undersökning/forskning? att bacon visade sig vara bra och att kalium skyddar hjärtat.

Med rätt kost - Troligen stannar försämringen upp och nya blodkärl kan bildas för att ta sig förbi förtätningar.
Om de kan försvinna vet jag inte men de skulle kanske kunna förbättras med tiden!?
Det där med bacon gällde bara att nitriterna kunde tas upp av kroppen och bilda kväveoxider som är kärlvidgande. Nu är troligen inte nitriter så nyttigt för tarmsystemet då de i viss mån kan bilda nitrosaminer som är cancerogena.
Jag tror kroppen själv kan bilda de kväveoxider den behöver om man käkar rätt kost även om man inte intar kemiska tillsatser.
Magnesium kan vara ett bra tillskott då brist på magnesium får blodkärlen att dra ihop sig enligt Dr Mercola.
Omega 3 ska ju vara nyttigt för igenslammade blodkärl då fettsyran mjukar upp "rören" och gör blodet mer lättflytande. Det borde innebära att klegget i kärlen kan lösas upp ?!
Någon som vet var man köper kalium? Har för mig att Skaldeman åt det. Skrivet i någon av hans böcker.
Frågade på hälsokost idag och det fanns inte att beställa heller. Kalium fanns i en blandning med annat, men inte för sig själv.
B-calm vet jag att skaldeman nämnt någonstans. Ska finnas på hälsokost.
Den innehåller Kalcium 225 mg
Magnesium 150 mg
Kalium 99 mg
Bor 1 mg.
Sen innehåller mineralsalt Seltin mycket Kalium också.

Kalium retard (750 mg) finns receptfritt på apoteket. Kostar nästan ingenting. B-Calm är ganska dyrt, men det är ju tänkbart att sammansättningen gör den särskilt verkningsfull.
/SSS
Simo, htttp://bodystore.se har myclket att välja på och bra priser.
Enligt uppgift (Kwasniewski, Lutz)ska kärlen rensas upp på kosten.
Tänk på att man kan få för mycket Kalium bara, och att man inte ska ta kalium tillsammans med viss blodtrycksmedicin.

Men med högt kostisol så lagrar kroppen upp extra natrium…så tillskott på kalium behöver definitivt inte vara fel för att få en bättre balans.