OT svengelska.
Fick ett gott skratt på jobbet igårnatt. Min avdelningssköterska har en son som är gift med en svenska och hon brevväxlar med sonhustruns föräldrar i Tyresö.
I alla fall hade tanten i Tyresö skrivit om en gemensam bekant att han skaffat en sambo som hette Stina, måste ha skrivit det på svengelska.
Så här kommer Helen till mig mitt i natta, tittar lite oroligt upp och ner i hallen så ingen annan hör och säger "Gabi, is Stina a common name in the west indies (tänk på hudfärgen på de flesta i den delen av världen)? Jag fattade inte alls vart hon var på väg så jag stammade lite.. ahhh, I dont know but its a common swedish name. Då sa hon att bekanten hade skaffat en sambo som hette Stina…
Ja du vet. Helen måste ha trott att svenskar var otroligt rasistiska innan jag förklarade vad sambo betydde.

Jag kommer ihåg att ha sett boken men jag minns också lakritstrollen! Var oerhört förtjust i dem.
Här i USA betyder det ju samma, väldigt rasistiskt att kalla någon det. Brukar finnas gamla saltochpepparkar som heter det och "lawn ornaments" från 40-50 talet.
Jag kommer ihåg sparbössan i söndagsskolan - som tackade så snällt med huvudet när pengarna ramlade genom hålet.
Numer pensionär i Nynäshamn
Den bössan som fannas i min söndagsskola var gjord som en liten pojke, svart som natten coh med krylligt hår. Man la slanten i hans hand och rörde vid en spak så förde han myntet till munnen.
"Lille svarte Sambo" har jag nog läst, i någon volym av "Min skattkammare"; någon tetig historia om - var det tigrar? som sprang runt hyddan så fort och länge att de förvandlades till smör, som Sambos familj stekte pannkakor i sedan, eller hur det var…märklig historia.
Men "sambo" är väl en gammal beteckning på en person av indianskt/afrikanskt ursprung (jo, jag kollade på Wikipedia först). Vad man nu ska ha en sådan beteckning för?
Visst går det. Om inte annat, så går det galet