Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 1828 ggr
hemul
0

Fett trots allt proppbildande

http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=77-AV_ID=709804,00.html?from=sectionlinks77

"Ingen vet ännu säkert varför fettpropparna blir vanligare." Räcka ut tungan

Wildrat
0

Skrattande

hemul
0

Den andra var sötare. Jag hjälper dig. Flört

Wildrat
0

Hur gjorde du?

copia
0

Det är stopp i rören hemma oxå, gubben klagar…jag måste lära mej att inte spola ur långpannorna direkt i slaksen, utan torka ur fettet med papper först…

hemul
0

#3 Det funkar bara med IE. Kopiera själva bilden (från IE - högerklicka o.s.v), inte URL, och klistra in. Editorn tror den är MS Word, typ. Tog en evighet innan jag fattade fast folk försökte förklara.

Wildrat
0

Hmm, testar med en annan då…

36_11_6.gif picture by Wildrat

Ha, funkade! Tack Hemul!

maxiq
0

I en relaterad artikel hittade jag en intressant teori till orsaker till problemet med igenfettade ledningar:

"Användningen av flytande matoljor i matlagning. Matoljorna kan ha en sammansättning som gör att de klumpar ihop sig lättare än exempelvis smör när de kommer ut i avloppsnätet"

Vad gör då matoljorna i våra kroppar? Någon som vet? Någon på SLV kanske?

avant
0

Även GP.se skriver idag om detta, men att övergången från smör till oljor skulle vara problemet. Är det så, att smör inte är lika proppbildande i rören?

I så fall - får jag skattelättnader då? Räcka ut tungan

Wildrat
0

Var inte placket i artärerna omättade fetter?

dufva
0

Nä!

Fettet i placket är fleromättat (omega-6) till största delen..

maxiq
0

Vi släpper väl inte ut något fett i avloppet? Vi äter ju upp allt!

Anders-S
0

På den tiden jag använde olja, t.ex. till fondue, eldade jag upp den efteråt. Vedpinnar som dränkts in i lite gammal matolja brinner alldeles utmärkt. 

Nu för tiden har jag ingen matolja hemma alls.  Möjligtvis kan det bli aktuellt igen med lite hemgjord grillolja (utan smakförstärkare) om vi skall grilla men då blir det ingen använd olja över.