Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 2626 ggr
stallostby
0

Omega-6

Fick intrycket efter att ha skummat runt lite att omega-6 är något man skall undvika…? Varför? Var finns det?

(Trodde det var tvärtom)….

PerH
1

Hej

Omega3 och Omega 6 är viktiga fettsyror för oss.

Dessa är essentiella, livsviktiga. 

Måste vara ungefär till lika delar.

Problemet i dag
Vi får i oss alldeles för mycket av Omega6 

Exempelvis vegetabiliska oljor, fetter och industriellt processad mat. 

Omega6 är inflammationsdrivande, och Omega3 antiinflammatoriskt.

Båda behövs 50/50  cirkus

En kort populärvetenskaplig förklaring

starhawk
0

Jag slutade med vegetabiliska fetter vid årsskiftet 06-07 och var frisk hela året fram till november, normalt brukar jag vara förkyld 8-10 gånger under året så för mig har neddragningen av Omega 6 haft stor betydelse

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Margareta
0

Som redan är skrivet så behöver vi viss mängd av omega6 - det är bara att vi får i oss alldeles för mycket - det finns i all industriprocessad mat eftersom det finns i alla vetetabiliska oljor/margariner.

Omega3 behöver vi från animaliskt fett - eftersom vi inte tillgodogör oss det som kommer från de vegetabiliska. De har olika långa fettkedjor och vi skall ha den längre kedjan som djuren har. Om djuren - som är utpräglade växtätare - äter omega3 - kan de göra om fettet till det långkedjade - som vi vill ha. Men om djuren äter spannmål (omega6) får vi inte alls samma mängd omega3 av dem som vi vill ha.

DÄRFÖR - är det optimala att äta gräsbeteskött, eko-ägg och fisk för att få mycket omega3 (långkedjigt).

Omega6 skall vi bara hålla nere mängden av för att nå de där 50/50. Därför undviker vi alla vegetabiliska fetter utom kokosfett som till största delen är ett mättat fett. (omega3/6 är båda omättade fetter). Den mängd omega6 vi behöver - får vi i oss ändå.

Numer pensionär i Nynäshamn

[Karro]
0

Åh så klok du är mamma :) och lättförståligt!

stallostby
0

aha…ingen rapsolja eller olivolja alltså..? vad gör man då dressing av?

Pasi
0

Man kan äta dressing mer sällan!?Flört
Satsa mer på varma grönsaker med KRAV-smör eller göra en dressing på grädde och creme fraiche.

PerH
0

Dressing

Här föredrar jag rapsoljan till min sallad. Olivoljan går an, men "lyssnar"du på " hemlige kocken" boken.så är det mycket fusk med denna olja, den blandas hej vilt. Känner mig osäker på vad som är i flaskorna.Sedan jag startade med LCHF har Olivoljan blivit stående, den går inte åt i samma utsträckning som smöret. Tycker inte om smaken längre, någon som har samma erfarenhet ?

Elaichi
0

Rapsolja har väl iofsj en rätt bra balans av omega6/3, tror den ligger på 2 (dubbelt så mycket o6 som o3), så en liten smula till dressingen är nog inte det värsta man kan äta… Jämfört med andra oljor i vart fall.

Ulf-S
0

Äsch, jag använder olivolja utan att tveka när det passar. T.ex. med tomat och stekt halloumi: mums! För det mesta blir det smör eller grädde, men olivolja är ett suveränt komplement.

Köper man en bra gårdstappad olivolja kan man vara rätt säker på att få just olivolja.

Det borde vara uppenbart för vem som helst att det helt enkelt inte är möjligt att få en jätteflaska bra extra virgin för en femtiolapp… Folk vill bli lurade känns det som. Snålheten bedrar visheten?

PerH
0

En liten smula Rapsolja blir det, den finns mer för de övriga familjemedlemmarna som står vid sidan om.                 Majsoljan lyser med sin frånvaro i kylskåpet.

stallostby
0

angående inflammationer så förespråkas rapsolja men inte kött iallafall i senaste numret av Hälsa.

Pasi
0

Jag läser inte hälsotidningar pga att de sällan vet vad de pratar om, det mesta är baserat på myter och inte vetenskap.Glad

mandrake
0

Är linfröolja verligen en dålig omega3-källa?

Pasi
0

Mandrake - Ja!
Kroppen måste omvandla den kortkedjade omega3-fetterna till långa med hjälp av enzymer. Tyvärr är kroppen dålig på det så utnyttjandet av vegetabiliskt omega 3 är låg.
Äter man dessutom mycket omega 6, som använder samma enzymsystem, så blir utnyttjandet i stort sätt obefintligt.

För en vegan är det enda sättet att få omega 3 och fungerar troligen så pass att man överlever så länge intaget av omega 6 är lågt.