Kokosnötolja/kokosfett
Anar att ni använder kokosnötolja i kaffe och te? Är det så. blir det lite sötare då eller.
Jag tycker fortfarande att det är lite visset med kaffe och te utan socker. Tips? Vad är det här Tevia eller örten som är 300 ggr sötare än socker. Är det ännu en sockerfälla?
Stevia är ett naturligt sötningsmedel. Har inte provat det själv men många här använder det. Det sötar inte riktigt som socker, bara socker gör det, men det ska tydligen funka ändå. Finns både flytande och som pulver här.
Kokosfettet i te och kaffe är oftast för att få upp fetthalten. Man kan äta det direkt från skeden om man vill. Det finns två olika sorter av det bra kokosfettet, ett utan smak som är billigare och ett med kokossmak som är dyrare. Vilken man föredrar är upp till en själv. Antingen finns det på den lokala hälsokostaffären eller så får man beställa det på nätet tex här: Örtapoteket eller här: Nutriq. Det i silverpaktet som finns i affären är framtaget med en massa lösningsmedel men om man inte bryr sig om det kan det också användas. OBS! Kokosfett smälter vid 24-25 grader så det är bäst att beställa när det är kallt ute, burkarna kan läcka i paketen på sommaren
.
Jag gillar smör i kaffet. Kokosoljan är inte söt och den tar jag i varmvatten bara. Gillar inte blanda kokossmaken med te eller kaffe. Men det är många som gör det.
Stevia smakar väldigt starkt om man överdoserar det, har fortfarande inte riktigt lärt mig det. Använder det i efterrätter då helst den flytande. Det går ytterst lite åt.
Mervi och jag är lika igen…
Jag gillar smör i kaffet - det blir nästan samma smak som grädde men man slipper kolhydraterna. Smör och grädde är ju egentligen samma sak…förutom vasslen - så det är inte så konstigt som det låter första gången.
Stevia är svårdoserat och det blir inte sött som socker - det skall vara ytterst lite och tanken skall snarare vara att det bryter av mot beska och bitterhet, inte att det sötar som socker
Känslan av att hitta något som sötar som socker tror jag vi skall vänja oss av med. Det är lite av poängen med den här kosten att man inte behöver så mkt sött efter ett tag. Jag tror kroppen triggar på det där söta och den triggningen vill vi ju slippa.
Kokosfett är som sagt en smaksak. Det finns både med och utan smak. Jag älskar kokosfett i Roiboste och i hett vatten som silverte - i kaffe känns det mer som medicin - men jag tar det i brist på annat. Det har lång hållbarhet i rumstemperatur och fungerar därför ypperligt på jobbet.
Numer pensionär i Nynäshamn

Tack snälla,
Jag har handlat kokosfett - fanns bara utan smak - och skall testa med smör i kaffet - trots att det som sagt låter gruvsamt för en nybörjare.
Har också köpt "fläsksvålar" och skall baka Gojkans bröd. Fast det stod rätt mycket kolhydrater på påsen tycker jag. Men det blir kanske inte så mycket per bröd. Säger SSS iallafall. Jag litar på er alla.

Igen, vi har visst trädgård som gemensam nämnare alla tre
Välkommen Ullna!
Jag säger som Mervi- det finns något som heter "baconsnacks" eller dylikt som innehåller mjöl och en massa kolhydrater. Det som svålbrödet bakas av är rena, friterade fläsksvålar utan mjöl eller socker tillsatt och de innehåller nästan (eller helt?) inga kolhydrater. Läs innehållsförteckningen innan du sätter igång med baket…

Jag har för bråttom. Och nu har jag gjort bort mig rejält!!!!
Jag hittade baconsnacks på Coop,läste på påsen LYCA, vajert, och konstaterade att det var mjöl och massa kolhydrater men köpte ändå, för det fanns ju inga andra…….
Bakade bröd som som smakade mycket äckligt, och fick kasta alltihop. Skratta gärna…. men jag köpte 3 påsar för säkerhets skull. LÄRPENGAR får man väl kalla det.
Har smakat smör i kaffet och det var inte alls gruvsamt. Kan nog funka på lite sikt.
Välkommen ullna. När jag kom hit i samma veva som jag skulle sluta med socker i kaffet, så fick jag rådet att ha grädde i kaffet. det hjälpte mig över. Numera dricker jag mitt kaffe "svart",och det går bra.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Rekommenderar polarbrödet varmt. Kan varieras för att passa det mesta man vill göra. Stark ost, mild ost, sesamfrö, poppyseeds eller pizzakryddor mm..
Förvaras fint i kylen mellan bitar av vaxpapper.

YESSS!!!!
Det var det första jag provade faktiskt, för det finns i SSS.s GI Noll. Håller med er - det är alldeles lysande.
Nu skall jag till Södertälje. Lunchen blir en utmaning. Jag åker med en grupp. Men jag har 2 polarbröd och enliten burk nötter med mig för paniksituationer. Men man måste ju lära sig leva i det "vanliga" livet.
Kramar till er alla underbara rådgivare.
Det här med fläsksvålar pratar många om här i forumet.
Jag bor i stockholmsområdet å här finns fxx inte äkta fläsksvålar de man hittar på lidl eller nån annan butik har massor av kolhydrater i medan ni i söder verkar har riktiga.
Finns det nån här på forumet som kan tipsa på någon affär helst i västra stockholm som har fläsksvålar med högst 5% kolhydrater?
Tack på förhand

Prisextra, åtminstone den vid Mariatorget, om du har vägarna förbi Söder någon gång. 100-procentigt äkta, inga kolhydrater där…
Citygross hade fläsksvålar när jag köpte i november(har inte kollat sen dess). De hade både gammeldags och vanliga. Har inte kommit mig för att göra något med dem. Saknar oftast inte bröd, tar en tjock ostbit och äter som den är….
Jag tänkte mig nog fläsksvålarna mest som ersättning för min gamla last chips men de går ju att använda till så mycket annat sägs det.
Jag får ta mig till mariatorget helt enkelt härute i spenaten finns de bara på Lidl och de har upp till 2o-30% kollisar i sina vilket var en besvikelse.
Lyka fläsksvålar är utan tillsatser och bara fett och salt.
Vi har även fått bekräftat direkt från företaget att de fristeras i rent ister.
Numer pensionär i Nynäshamn