Glutenfri smördeg - någon?
Är det någon som lyckats göra en bra smördeg utan gluten?
Jag saknar det verkligen. De få recept jag hittat innehåller alltid ris och majs vilket jag inte äter.
Jag har nyligen köpt tapioka och undrar om det inte kunde var något?
Jag har nästan alla sorters glutenfria mjöler hemma, plus fiberhusk, xantangummi och solroslecitin.
Den här innehåller glutenfri mjölmix. Gissar att du brukar göra egen av de mjöler du använder, så det kan ju vara värt att testa.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Sorry, men som jag skriver är det just det jag inte vill ha. Det finns recept, men de innhåller alla ris- eller majsmjöl. Jag äter varken ris eller majs utan jag vill veta vad jag skall ta istället.
#2: Det står inget om varken ris- eller majsmjöl, bara mjölmix. Det var därför jag skrev "Gissar att du brukar göra egen av de mjöler du använder". Antar att du inte använder varken ris eller majs i den mjölmix du själv gör. Så blanda ihop en av de mjöler du tycker om, och testa om det funkar.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Jag gör inga mjölmixer och alla färdiga jag har sett innehåller ris- och majsmjöl.
Jag har en del olika mjöler som jag använder när jag bakar, men det blir lite olika sammansättning beroende på vad jag bakar.
Det jag vill veta är vilka mjöler som funkat att göra just smördeg av, läste på ett ställe t ex att rismjöl inte var så bra, så det måste ju vara olika. Jag har t ex kikärtsmjöl, bananmjöl, sötpotatismjöl, hirsmjöl mm som jag inte tror funkar.
Jag vill helt enkelt veta om någon gjort egen smördeg utan ris- och majsmjöl och vad de använt istället.
- Redigerat 2024-12-26 16:28 av Sindri
#4: Hittar inga recept specifikt utan ris- och majsmjöl, så förhoppningsvis är det någon annan som har något recept på det. Annars återstår bara att testa själv. Vad är anledningen till att du inte tror att de sorter du har fungerar till smördeg?
Det har att göra med hur de är uppbyggda. Den som skrev om att rismjöl inte fungerade förklarade varför rent kemiskt, men det var på engelska och jag kan inte tillräckligt om livsmedelskemi för att förstå de olika mjölernas egenskaper.
Här är en som har försökt.
http://lolasmat.blogg.se/2016/march/lchf-smordeg.html
Själv är hon nöjd, men jag vet inte om jag tycker det här ser ut som smördeg. Mer smuldeg. Eller kladdeg. 😄
https://lolasmat.blogg.se/2016/march/lchf-smordegsinbakad-rokt-flaskytterfile-med-gorgonzolasas.html
Tror det är svårt, Siri. Tyvärr. För smördag är gott. Tänk om man kunda göra wienerbröd…
- Redigerat 2025-01-02 23:13 av hemul
Tack, det skulle kunna vara något. Mandelmjöl känns sådär, men jag har precis köpt tapiokamjöl och det skulle jag vara beredd att testa. Kan ju göra en liten, liten sats.
Jag skulle vilja kunna göra små förrätter med t ex smördegsbakelser eller annat inbakat så det vore kul om det funkade.