Groddning
Skulle vilja ha tips här om groddning, som jag nu har börjat med efter flera år uppehåll. Det har säkert kommit flera, nya sorters frön som är lämpliga att grodda. På nätet har jag bl.a. köpt ekologiska gula senapsfrön. Men efter ett par dagar så luktar dom illa och blev slemmiga. Har kastat, vågar inte fortsätta med dessa.
Här finns en instruktion:
https://sproutly.se/sproutlys-odlingsinstruktioner/skott/odla-senapsskott
Senapsfröna innehåller vattenlösliga fibrer och när de kommer i kontakt med vatten bildar de en gelé. Gelén bildas för att vara fröets egna vätska för att gro. Spreja därför inte med för mycket vatten, vänta tills du ser att fröna nästan blivit torra. 1 gång om dagen kan räcka beroende på temperatur!
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#1: Tack för informationen. Kanske hade jag inte behövt kasta bort, men det luktade skumt så då blev jag orolig. Ska testa dom fröna igen. På förpackningen står: blötlägg i 15 min, grodda 5-6 dagar, håll alltid fuktig.
Jag groddar bara mungbönor, tycker de är enklast och godast.
Men jag brukar odla skott av gula ärtor, det är också gott och det känns lyxigt med färskt grönt mitt i vintern, Jag köper gula ärtor (ekologiska), lägger dem i blöt ett dygn och sen behövs en liten låg burk med lite jord i. Jag använder kokosjord, det är så praktiskt. Ärtorna gror på några dagar, sedan kan man klippa lite grönt över en sallad eller grönsaksrätt, de stjälkar du klipper av skjuter nya skott så det kan räcka rätt länge. Jag sätter nya med ca 2 veckors mellanrum.
#3: Jag groddar mest mungbönor också. Dom är goda. Men tänkte få tips på annat att grodda. Vad är kokosjord? Aldrig hört talas om .
Vilket sammanträffande.
Jag håller på att både grodda och odla senapsfrön ( mikrogrönt) just nu. Tillsammans med ngr andra frön.
Jag har gjort det tidigare och trodde som du då att det var något fel på dom för att dom luktade lite konstigt.
Men jag slängde dom inte, utan fortsatte skölja med vatten 2 ggr om dagen och sen när dom groddat färdigt så luktade dom inte illa längre.😅
Senapsfrön ska bli slemmiga och kan lukta lite konstigt innan dom groddat färdigt.
Så det är inget fel på dom.
Fast fröer som blir slemmiga kan vara lite svårare att grodda/odla jämfört med fröer som inte blir slemmiga.
Det kan vara svårare att skölja fröer som blir slemmiga och få ut allt vatten från burken.
Dom behöver vatten/att man sköljer dom 1- 2 ggr dag för att gro, men dom bör inte ligga i vatten.
Du kan I princip grodda/odla alla fröer/ bönor, osv som finns.
Jag har bla groddat och odlat broccoli, alfalfa, rädisor, ruccola, mungbönor, ärtor, solrosfrön och tom odlat popcorn som blir popcorngräs.
Den mest lättgroddade tycker jag nog är mungbönor.
Den mest lättodlade är nog rädisor.
Jag testar att grodda/odla allt i princip.
Vissa groddar smakar mer, vissa mindre.
Så vad du ska grodda beror ju också på vad du gillar.
Gillar du groddar som smakar lite mer så är tex rädisor och senap ett bra alternativ.
Gillar du groddar som smakar lite mindre så är tex alfalfa, broccoli eller mungbönor ett bra alternativ.
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#5: Men vad bra att jag fick veta detta, tack. Då ska jag testa dessa senapsfrön igen. Övriga frön, som du nämner, var köper du dom? Bör dom vara ekologiska?
Rädisgroddar, låter gott.
#6: Jag brukar numera köpa/skicka efter mina fröer från en hälsokost butik.
" Svensk hälsokost " heter dom.
Dom har nog bara ekologiska produkter tror jag.
Först så köpte jag fröer från en fysisk butik i närheten där jag bor. Men efter att jag kollade runt online så såg jag att det var mycket billigare att skicka efter exakt samma produkt därifrån.
Mitt tips är att du skickar efter eller köper flera olika fröer i en mindre förpackning från tex en hälsokost butik eller liknande och testar dig fram genom att grodda flera olika fröer, lite i taget sas.
Ja rädisa är en klar favorit hos mig iaf.
Dels pga att det var den första mikrogrönsak jag odlade som gick supersnabbt att odla vilket är roligt och bra när man är nybörjare. Då vill man ju att det ska gå extra snabbt.
Sen är dom ju goda och har en spicey smak också. 😊
Dom går även att grodda, men jag föredrar att odla dom istället.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
- Redigerat 2024-12-21 19:15 av Heddiz
#4: Kokosjord är fibrer av kokosnötens skal. Du köper ett litet paket (ex vis Clas Ohlsson) som inte väger mycket. Man klipper upp påsen, häller på vatten i omgångar och efter ett par timmar har man 10 liter jord.
#8: Kokosjord har jag funderat på att odla i istället för vanlig jord.
Det ska väl vara mindre risk för att det bildas mögel, osv då!?
Eller vad är skillnaden mellan att odla i vanlig jord, vs i kokosjord. Om du vet!?
Jag har även odlat mikrogrönsaker enkelt hydrophoniskt med bra resultat.
(Alltså helt utan jord)
Så egentligen behöver man ingen jord alls till dom flesta mikeogrönsakerna.
Fast jag har hört att vissa mikrogrönsaker smakar bättre om dom växt upp i jord.🤔
Kanske dom är mer näringsrika också då, jag vet inte säkert.
Men det är iaf mindre jobb.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Oj
Jag har inte groddat på evigheter. Mungbönor och alfalfa var poppis när jag var yngre. Jag är lite off (orkeslös) fortfarande efter min utbrändhet och har lätt att fastna framför skärmen i något slags apatiskt tillstånd. Grodda kanske är lagom syssla.
Som utbränd pensionär är livet verkligen annorlunda.
Det enda jag ändå fullföljer är min hemgjorda kefir på levande gryn och så gör jag ghee periodvis.
Numer pensionär i Nynäshamn
#0 Kan du ha haft dem för fuktigt? Eller de var behandlade på nåt sätt så de inte gror. Jag har groddat senapsfrö. Det blir gott, men inte mycket till utbyte. Som krasse ungefär. Glufs säger det så har man ätit upp alltihop. 😄
#11: Nej, jag har gjort precis som vanligt. Men ska göra ett nytt försök, nu när jag vet att det är normalt med både lukten och slemmigheten. Trodde att dom var för gamla först.