Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Läst 306 ggr
Margareta
1

Karragenan - vad är det?

När vi ändå diskuterar tillsatser vill jag nämna Karragenan

Vad är karragenan?

Karragenan är ett naturligt utvunnet ämne från rödalger som används som förtjocknings-, stabiliserings- och geleringsmedel i många livsmedel. Det ger produkterna en mjuk och krämig konsistens och används i allt från mjölkprodukter och glass till såser, soppor och charkuterivaror.

Vad påstås vara bra med karragenan?

• Naturligt ursprung: Karragenan kommer från naturen och är ett växtbaserat ämne. En mycket omdiskuterad produkt som tilltalar veganer.

• Mångsidig användning: Det har en rad användningsområden inom livsmedelsindustrin och bidrar till att skapa en mängd olika texturer.

• Godkänt av myndigheter: Karragenan är en godkänd livsmedelstillsats i de flesta länder, inklusive Sverige. Norge är väldigt tveksamma om jag minns rätt.

Vad är dåligt med karragenan?

• Hälsorisker: Det finns en del kontroverser kring karragenans säkerhet. Studier har kopplat det till mag-tarmproblem och inflammation.
  • Nedbrytningsprodukter: När karragenan bryts ner i kroppen kan det bildas vissa nedbrytningsprodukter som vissa forskare är oroade över.
  • Oklar långtidseffekt: Det finns fortfarande kunskapsluckor kring karragenans långtidseffekter på människors hälsa.

Vad säger myndigheterna?

• Livsmedelsverket: I Sverige anser Livsmedelsverket att karragenan är ofarligt i de mängder som används i livsmedel.
  • EFSA: Den europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet (EFSA) har också bedömt karragenan som säker under de villkor som det används.

Vad ska man tänka på?

• Valfrihet: Om du är osäker på karragenan kan du välja livsmedel som inte innehåller det.

Personligen avstår jag
Livsmedelsverkets trovärdighet är en helt annan fråga.

Numer pensionär i Nynäshamn

Margareta
1

Exempel är att 36%-ig vispgrädde innehåller karragenan som förtjockning.

Bo§e
0

Karrageenan utvinns ur de torkade rödalgerna [chondrus crispus] och [gigartina mamillosa].

I gamla tider gick den också under namnet "Irish Moss".

Karrageenan har ett brett användningsområde, och har som livsmedeltillsats nummer E 407

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Sindri
1

Väljer bort sedan många år. Har läst att man misstänker cancerframkallande. Varför i alla sin dar vill man ha grädde som är 36%? Bara att ta lite mindre om man är fettskrämd.

Pyttelite
1

Nej det är inte cancerframkallande.

Sverige är ett av få länder som har så hög fett-halt i grädden som 40%.

Det har en lång historia men ute i Europa är fetthalten ofta lägre i grädden men högre i standardmjölk över 3%.

Orsaken till Karrangena i grädde är att den annars skiktar sig.

Vad är E-nummer och varför behövs alla tillsatser som döljer sig bakom siffrorna? Går det att vara allergisk mot citronsyra och behöver vi vara rädda för aspartam? Vi har grottat ner oss i ämnet tillsatser tillsammans med ICAs dietist som svarar på våra frågor.

Läs mer här:

https://www.ica.se/artikel/myter-om-tillsatser-och-varfor-de-behovs/

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Vad är E-nummer och varför behövs alla tillsatser som döljer sig bakom siffrorna? Här grottar vi ner oss i ämnet tillsatser med frågor och svar.
  • Redigerat 2024-12-15 21:48 av Pyttelite
Sindri
0

Om man har tur hittar man den grädde i Spanien som har 38%, den är utan tillsatser och går utmärkt att vispa, dock inte lika god som vår eftersom den har lång hållbarhet. Standardmjölken har 3,6%.
Jag kommer ihåg att min mamma visste exakt hur mycket vatten man kunde blanda i grädden och ändå vispa den. Det var på den fettskrämda tiden, när hon köpte margarin också…..

Pyttelite
0

#5: Jag läste att gränsen går vi 36% fetthalt och jag ser att Karragenan även används i Spanien.

Förutom konsistensen så förbättrar Karragenan även hållbarheten.

Sedan är det upp till var och en att köpa 40%-ig grädde.

Mjölkprodukter innehåller östrogen och man misstänker att det kan ge prostatacancer om du är rädd för cancer - fast det gäller väl mest för män.

• Redigerat 2024-12-16 06:58 av Pyttelite
Sindri
0

#6: Ja, det finns bara en enda grädde som inte innehåller korrigerande, den som har 38%. Och det ändrades för kanske 10 år sedan, innan var den också 36%.
Man har hittat en stark korrelation mellan just konsumtion av mjölk och prostatacancer. Jag använder inte mjölk.

Pyttelite
2

#7: Cancerrisken handlar naturligtvis inte bara om mjölk utan även smör och grädde eller produkter som har mejerivaror som ingrediens.

Det finns oxå dokumenterade cancerformer som triggas av köttkonsumtion om vi nu ska ta cancerspåret.

Själv gillar jag den 40%-iga grädden och väljer den om jag kan.

Heddiz
1

#0: Jag håller med i att livsmedelsverkets rekommendationer inte går att lita på.
Enligt dom så är det ju som tex inget skadligt alls att äta kolhydrater som mjöl, korn, osv osv..
Enligt matpyramiden som man fick lära sig i skolan så skulle man ju enligt livsmedelsverket äta MEST kolhydrater, bla 6- 8 skivor bröd om dagen rekommenderade dom för att må bra. 😅
Det dom rekommenderade minst av allt var kött, fisk och riktigt fett som finns i animaliska produkter.
Därför började en del folk äta produkter med mindre fetthalt i förut, i tron att det var nyttigt.
När det är precis tvärtom.

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Margareta
0

#8: Om jag har fattat cancerrisken med rött kött så är mesta forskningen gjord på chark som innehåller ”rött kött” plus en massa tillsatser.
Rent evolutionärt har vi ätit rent rött kött (med salt) betydligt längre än den ökade cancerrisken.

Rent gissningsvis tror jag att det är annat i charkuterierna som ger cancer i så fall. Det finns trender att skrämma folk för kött rent generellt och då är cancerhotet effektivt.

Jag fortsätter äta rent kött och mjölkprodukter och övrig mat utan e-nummer oavsett var Livsmedelsverket och ICA lovar och bedyrar.

Följ pengarnas väg är mitt motto

• Redigerat 2024-12-17 08:26 av Margareta
Heddiz
1

#10: Jag tror som du.
Det är inget farligt eller dåligt om man äter bra rent kött, eller dylikt det är tillsatserna som är farliga.

Det är mitt motto också numera "follow the money"
Vem tjänar pengar på att ge fel råd!? Förutom livsmedelsverket.
Big pharma tjänar massor på att folk blir sjuka och håller sig sjuka.

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Sindri
0

#10: Som nitrit t ex. Plus en del olika sockerarter som de trycker in.

Sindri
0

#9: Och myten lever vidare….
Brödinstitutet var det som låg bakom annonserna. De hade frågat Livsmedelsverket om det var bra med 6-8 brödskivor om dan, och Livsmedelsverket svarade att tja, det kan man väl säga.

Margareta
0

#12: Konserveringsmedel, konsistensgivare, smakförstärkare. Listan är lång.

Heddiz
0

#13: Jag förstår nog inte riktigt vad du menar med att myten lever vidare!?
Vilken myt!?

Livsmedelsverket med sin matpyramid var dom som rekommenderade bla 6- 8 skivor bröd om dagen när jag var liten iaf.
Enligt livsmedelsverket/ matpyramiden skulle man äta mest kolhydrater som bla bröd, pasta, ris, flingor, gröt, osv, osv.
Och minst av allt fisk, ägg, kött och riktigt smör/fett.

Nu ser deras matpyramid helt annorlunda ut.
Även om den ff inte är optimal.

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Pyttelite
1

Institutet finansierade kampanjen Socialstyrelsen vill att vi äter 6-8 skivor bröd om dagen vid mitten av 1970-talet. Den utformades på ett sätt som fick det att framstå som om Socialstyrelsen var avsändare av budskapet och sågs därför bland allmänheten som en statlig folkhälsokampanj och kritiserades för överförmynderi, trots att det var en reklamkampanj från branschen. Socialstyrelsen hade informerats om kampanjen i förväg, men var inte införstådd med hur dess namn skulle användas och omfattningen av kampanjen. Ställd inför fullbordat faktum valde dock Socialstyrelsens dåvarande generaldirektör Bror Rexed att stödja kampanjen.

Fortsättningen finns här:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Brödinstitutet

Margareta
0

Den här texten hittade jag på Instagram

IMG_2628.jpeg

Pyttelite
1

#17: Både köttkonsumtion och mejeriprodukter kan orsaka cancer - har du läst studien?

Sindri
1

#17: Det där med cancer och karragenan läste jag om för många år sedan.
Även om man själv läser de mest välgjorda studier så är det inte säkert att man som lekman kan dra de rätta slutsatserna.
De flesta tillsatser man använder är onödiga enligt mig. Livsmedel skall inte ha någon innehållsförteckning att tala om.
Ja, ALLT kan orsaka cancer om man överkonsumerar det. Om man överkonsumerar överhuvudtaget är inte bra för kroppen. (1 kg persilja om dan lär också kunna ge cancer). Sedan har vi olika disponibilitet för just cancer. Man kan få lungcancer utan att röka, man kan röka ett helt liv utan att få lungcancer (som min morfar).
Man kan äta hur "nyttigt" som helst och få cancer eller stroke, man kan äta hur onyttigt som helst och ändå inte blir sjuk (inte ännu i alla fall), som Donald Trump.
Rött kött är för mig rent kött och kommer det från rena djur är det inte farligt - om man inte överkonsumerar. Människan skulle inte finans som art om det vore så farligt.
Cancerrisken med kött mångfaldigas om man tillsätter nitrit, olika sockerarter mm, mm.
Mejeri är också lite olika saker. Ju högre fetthalt desto mindre mjölksocker. Det är en speciell tillväxtgen (kallas IGF) i mjölksocker som kan ge cancer om man är disponerad för det. Smör och 40%-ig grädde är bättre.
Alla lättprodukter där man ersatt fett med sockerarter är farligare än grädde. De innehåller även smakämnen, stabiliseringsämnen (sannolikt karragenan) mm som påverkar vår tarmflora och därmed våra kroppar negativt.
Forskare tycker sig hitta fler och fler samband mellan så kallad låggradig inflammation och olika sjukdomar, allt från hjärtinfarkt och Alzheimer till diabetes, psoriasis och MS.
Den låggradiga inflammationen orsakas av olika sockerarter, men man letar också samband mellan olika tillsatser i maten.
Forskare bli också mer och mer medvetna om vilken betydelse maten har för hjärnans välbefinnande. Hur våra tarmar mår spelar roll för hur hela vi mår - både fysiskt och psykiskt. Tarmsystemet är det organ som hjärnan har mest kommunikation med via Vagusnerven. Forskning pågår och det skall bli spännande att följa den och se vilka resultat som kommer. Jag har redan fått en del Aha-upplevelser när jag läst om olika resultat. Bl a om samband mellan autism och ADHD och tarmfloran.
Tarmfloran spelar alltså stor roll för hjärnan, och tarmfloran påverkas av vad vi äter, och de flesta forskare är överens om att kosten har förändrats till det sämre de senaste decennierna. Samtidigt som antalet barn med ADHD och autism-diagnoser ökat väldigt mycket.
Här finns mycket spännande tankar.

Bo§e
0

#19: Nu lärde jag mig något nytt.
Jag trodde att begreppet "rött kött" avsåg kött som behandlats med nitritsalt (det blir ju rödaktigt).

Nitritbehandlat kött kallas ju "processat kött".
Dock är nästan allt kött i handeln "nitritat"…

Nu har jag rett ut begreppen….🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2024-12-28 15:59 av Bo§e
Heddiz
0

#19: Jag håller med i det du skriver.
Man kan bli sjuk av all mat om man överdriver.
Även om grönsaker är nyttiga generellt, så finns det ju mindre nyttiga grönsaker med extra mycket oxalat i. (oxalsyra) som kan vara giftigt i stora mängder.
Som spenat, som alltid sagst vara nyttigt, men eftersom det innehåller väldigt mycket oxalsyra jämfört med andra grönsaker så är det inte alls så nyttigt som vi fått lära oss.

Sen håller jag verkligen med om att hur vi mår (både fysiskt och psykiskt) har mycket, mycket med magen att göra. Alltså vad vi äter påverkar ju i princip allting.
En till "ingrediens" som kan orsaka massor med problem, sjukdomar, osv som tex Adhd/ add, magproblem, Depression, fibromyalgi, reumatisk värk, osv, osv förutom det du drog upp är ju Gluten.
( du kanske glömde det bara) 🤔

Sen jag slutade med gluten för 2 år sen (alla produkter med vitt mjöl) så försvann min fibromyalgi jag haft i över 25 år.
Sen vet jag flera som haft problem med magen och barn som haft adhd, men efter dom slutade med gluten så försvann deras problem/ sjukdom helt.🙂

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Sindri
0

#21: På den här sajten äter ingen gluten så det är ganska självklart att inte nämna det.
Jag slutade med gluten för snart 16 år sedan, och min kropp har blivit flera år yngre. Jag är piggare och orkar mer än mina vuxna barn
Jag blev av med astma, UVI, sömnproblem, trötthet, frusenhet, koncentrationssvårigheter.
Jag har aldrig haft något bollsinne, men idag spelar jag padel. Det hade inte varit möjligt innan.
Jag är dessutom mycket gladare och kan koncentrera mig på saker på ett annat sätt. Känner verkligen att min hjärna funkar bättre. Löser problem mycket bättre.
Har en kär person som har fibromyalgi, men som inte riktigt orkar köra detta fullt ut. Jag är så ledsen för det. Har också vänner med andra problem som jag hoppas skulle kunna bli bättre, men, men….. brödet har en sån makt.

Margareta
1

#19: Vilken bra sammanfattning och tack för att du tig dig tid att skriva så utförligt. Kan bara hålla med.

Vårt mål är att äta ”mat utan innehållsförteckning” dvs rena livsmedel med en enda ingrediens, inga tillsatser och så lite processat som möjligt.

En möjlig fälla är det som besprutas och i övrigt kontamineras under produktionsledet och då ger lokalt producerat större möjlighet att verkligen veta och inte gissa. Kött tex köper vi till största delen direkt från bonden, de är lika noga som vi. Grönsaker så närodlat vi hittar.

Det är som jag ser det mest hälsosamt.

Vi får i oss onödigheter ändå. Jag offrar inte längre gemenskapen med familj och vänner utan tiger så gott det går.