Om att länka
Att ständigt använda länkar är en av de stora fördelarna med internet. Alla som läser kan snabbt kontrollera var man har hittat sina fakta och därmed se om det är trovärdigt eller ej.
Men det finns några tips på HUR man ska länka bäst:
Säg att jag vill länka till min blogg. Då kan jag göra på två sätt:
1. Kopiera adressen till min blogg, skriva in i inlägget, markera adressen, trycka på "kedjan" ovan och klistra in/skriva in adressen i rutan som dyker upp samt avsluta med att trycka "skapa". Då kommer länken att se ut så här:
http://ingenbloggalls.blogspot.com/2006/08/buljong-fr-nyfikna-varfr-ska-man-koka.html
2. Kopiera adressen till min blogg, skriva en lämplig rubrik i mitt inlägg ("Koka buljong"), markera rubriken, trycka på "kedjan" ovan och klistra in/skriva in adressen i rutan som dyker upp samt avsluta med att trycka "skapa". Då kommer länken att se ut så här:
Finns det några fördelar och nackdelar med de olika sätten?
Jo, det finns en stor nackdel med det första sättet. Om ni noterar att mitt inlägg ser konstigt ut (man måste dra i listen nedan för att kunna läsa hela inlägget) beror det på den första länken.
iFokus kan inte göra en radbrytning mitt i en länk och därmed blir hela textrutan utdragen för att anpassas till länken. Om man däremot skriver sin länk som i exempel två kommer textrutan att se normal ut.
Jag har på sistone gått in i en del av inläggen för att rätta till detta för att det ska vara lättare att läsa, men nu när ni vet varför det är bäst med variant två behöver jag inte peta i era texter. :D
Edit:
Hur gör man om man vill länka till en annan tråd här på forumet? Eller länka från sin blogg till en speciell tråd?
maxiqs snabba sätt:
"När jag högerklickar på en inläggsrubrik här till höger får jag ett alternativ som heter "Kopiera länkadress". Då läggs hela länken i urklippsminnet och kan klistras in enligt ovan. Det är ett snabbare sätt än att öppna ett nytt fönster/flik först. Jag kör Firefox men jag tror att det funkar i alla program."
…annars finns det långsamma sättet:
1. Du högerklickar med musen på inlägget du vill länka till (i menyn - alltså på rubriken)
2. du väljer "Open link in New Window" (eller New Tab) eller motsvarande på svenska "Öppna länk i nytt fönster" eller vad det kan heta. :D
Då finns hela länkadressen att kopiera i adressfältet!
bra tips…hade inte en aning. Smidigt 
Hur gör man om man vill länka till en annan tråd här på forumet? Eller länka från sin blogg till en speciell tråd?
1. Du högerklickar med musen på inlägget du vill länka till (i menyn - alltså på rubriken)
2. du väljer "Open link in New Window" (eller New Tab) eller motsvarande på svenska "Öppna länk i nytt fönster" eller vad det kan heta. :D
Då finns hela länkadressen att kopiera i adressfältet!
#4 Tack! Att jag inte tänkte på det! 

Tack för tipset!Hade ingen aning om att du fick gå in o "städa" efter oss.Ja man är ju inte världens data-snille.Se bara under fett-tråden där jag misslyckades att bifoga två bilder.Går det?
agnetasch: Behöver och behöver… jag är petig och lat och vill gärna att det ska vara enkelt och snyggt :)
Nej, tyvärr går det inte att lägga till två bilder till ett inlägg vad jag vet.
Nej en bild per inlägg… det är bara ett skriva ett inlägg till under…
Numer pensionär i Nynäshamn
3. Klista in länken och gör ett mellanslag alternativt radbrytning efter så gör forumet automatiskt en klickbar länk. I alla fall om man använder IE.
Radbrytning fungerar bra tycker jag.
Men som sagt - det funkar inte i alla program :) Och det kan bli en väl lång länk :) Annars är det bekvämt.
Amiechan visar här hur alla kan lära sig att skapa "dolda" länkar… praktiskt när länkarna är väldigt långa.

Tack igen bokmärker den till min data utbildning!!
När jag högerklickar på en inläggsrubrik här till höger får jag ett alternativ som heter "Kopiera länkadress". Då läggs hela länken i urklippsminnet och kan klistras in enligt ovan. Det är ett snabbare sätt än att öppna ett nytt fönster/flik först. Jag kör Firefox men jag tror att det funkar i alla program.
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Tack maxiq! Jag har lagt till det ovan samt i artikeln!
För att öppna en länk i nytt fönster kan man ävan hålla ner Shift (eller Ctrl i vissa browsers) när man klickar på länken.
Jag använder maxiqs variant, för jag tycker den är smidig… men alla sätt är bra bara man kommer ihåg dem…
Amiechan - tack för tips och tack för att du städade min länk. Tyckte själv att det såg förfärligt ut men kom inte på hur jag skulle göra för att "strama upp det".
Få se nu om jag klarar av det; Här är en länk till sidan vi alla kan behöva besöka när datortimmarna blivit för många: Sista sidan på internet .
Det är kul att lära sig något nytt!

*HAHAHAHA* Tack snälla ashe för att jag fick en bra start på min fredag.
Kom osökt att tänka på Douglas Adams Restaurangen i slutet av universum. 
Hehehehehe. Bra sida det där!

Det är kul att kunna länka snyggt
Absolut
NÄHÄ. Nu blir jag faktiskt lite SUR!
Varför har inte jag såna roliga alternativ!!
Bara för att jag har mac, hallå VAKNA….
ÄR med i flera andra forum där jag också kan göra riktiga länkar, infoga smilisar osv.
Inse vilket århundrade vi lever i och fatta att vi är många som har MAC!!!!!!!!!!!!!!!
Margareta, kan du framföra detta till de som fixar den här sajten?
bra putt förresten besika :)
Jag blev putt och gjorde en putt… ;)
haha precis 
[b]Nu ska jag minsann testa![/b] :D
Kanske jag kan skriva i ett annat [u]mac-vänligt[/u] forum och klistra in texten här… !dodge
Alternativen som finns här ser likadana ut som i första tråden på iFokus. 8)
Funkar det kommer jag bli lite sned !alien för att det inte går att fixa det här också.
Avslutar med en länk…
[link=hyperlink url]http://sy.aloebea.se[/link]
nähä…. :(
typiskt också……!
fast det är lite knäppt egentligen eftersom det är vanlig HTMLkod… borde funka… knäppt!
ja, hur många använder explorer egentligen???
Men jag tror visst att det brukar fungera i MAC. Jag har hört att det skall det i alla fall. Skall kolla.
haha sitter i explorer på jobbet men orka det hemma så där är det firefox :)
ok, får väl dra igånf FIrefox och kolla..
gör så :)
Men har man sett…
Men alltså… jag vill … använda…
SAFARI!!
Nåväl, nu kan mina inlägg bli lite snyggare.
Måste testa att länka [http://kolhydrater.ifokus.se/](http://Världens bästa forum "Världens bästa forum")
haha klokrent besika :)
Välkommen till vår värld Besika - du kanske får ha två browsers igång…
ja, jag har det, Margareta, men jag glömmer att gå in i räven när jag skriver här… får väl göra det om jag behöver skriva nåt viktigt… ;)
*putt*
*putt putt*
Liten repetition/påminnelse: Om ni bara klistrar in länken i inlägget så blir den inte klickbar utan då måste vi som vill följa den kopiera av den och klistra in den i ett nytt fönster = besvärligt!
Om ni klistrar in en lång länk och sedan gör en länk av den med "Skapa länk" enligt ovan så kommer den att försvinna utanför rutan vilket medför att resten av texten i inlägget också försvinner så man måste scrolla sidledes för att kunna läsa = jobbigt!
Välj istället ut ett ord i er text som ni markerar och skapar en länk av. Har ni inget bra ord så kan ni skriva "Länk" och länka från det.
Tack på förhand!
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
…och åtminstone jag som har explorer får en klickbar länk som öppnas i ett nytt, eget fönster om jag: först skriver in länken, sedan trycker "enter", då blir länken aktiv.
#20 och 21 Ni skriver "inläggsrubrik här till höger", menar ni inte vänster då?
Näpp! För jag har min bildskärm uppåner! ;-)
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#50 varför blir jag inte förvånad? 
*skratt*
Den var ju sån när jag plockade upp den ur kartongen! :-|
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Det är därför du är så kvick i tanken då Maxiq… eftersom du har allt blod i huvet… eller är du bra på att läsa upp och ner???

äsch då.. glömde välja öppna i nytt fönster..
Och om ni ska länka till en tåt i det här forumet, så letar ni reda på inlägget i VÄNSTER spalten, högerklickar på det och väljer "Kopiera genväg". Sedan är det bara att klistra in den adressen i rutan ni får när ni skapar länkar.
Vilka tokdårar somliga är här. skrattar 
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk