Shilajit – ett naturligt koncentrat med potentiella hälsofördelar
Shilajit är en mörk, klibbig substans som bildas naturligt i höga berg, särskilt i Himalaya. Den har använts inom traditionell medicin i många århundraden och har på senare tid fått ökad uppmärksamhet inom den västerländska hälsokulturen.
Vad består Shilajit av?
Shilajit är en komplex blandning av olika ämnen, inklusive:
Fulvinsyra: Känd för sina antioxidanta egenskaper och förmåga att hjälpa kroppen att absorbera näringsämnen.
Mineraler: Shilajit innehåller en mängd olika mineraler, såsom järn, zink, magnesium och kalcium, som är viktiga för många kroppsfunktioner.
Aminosyror: Byggstenarna för proteiner, aminosyror är nödvändiga för tillväxt och reparation av vävnader.
Huminsyra: Ett annat organiskt ämne med antioxidanta egenskaper.
Potentiella hälsofördelar
Forskningen kring shilajit är fortfarande begränsad, men vissa studier tyder på att det kan ha följande hälsofördelar:
Antioxidantegenskaper: Shilajit kan hjälpa till att skydda cellerna mot skador orsakade av fria radikaler.
Stöd för energinivåer: Vissa människor rapporterar ökad energi och uthållighet efter att ha tagit shilajit.
Stöd för kognitiv funktion: Det finns anekdotiska bevis för att shilajit kan förbättra minnet och koncentrationsförmågan.
Stöd för immunsystemet: Shilajit kan ha immunstimulerande egenskaper.
Viktigt att tänka på
Kvalitet: Kvaliteten på shilajit-produkter kan variera mycket. Det är viktigt att välja produkter från pålitliga tillverkare.
Biverkningar: Även om shilajit generellt anses vara säkert, kan det orsaka biverkningar hos vissa personer, såsom magbesvär.
Sammanfattningsvis är shilajit ett intressant ämne med potentiella hälsofördelar, men mer forskning behövs för att fullt ut förstå dess effekter.
Numer pensionär i Nynäshamn
- Redigerat 2024-12-15 17:28 av Margareta
Är det någon som testat?
Jag och min man gör det just nu, efter påverkan från flera håll.
Googla och bilda er en uppfattning. Det ska vara en dunderkur och det behöver jag mer än någonsin.
Spännande, aldrig testat.
Jag läser mer och mer om shilajit.
Ca 0,5 g på en knivsudd rör jag ner i tevatten på kvällarna. Någon nytta gör det för jag ser fram emot det som kvällsrutin.