Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 2842 ggr
Margareta
0

Rapport från andra sidan

Jag har besökt kolhydratätarnas träsk ett tag. Inte så farligt som rubriken antyder - men det kändes kul att skriva så. 

Det tog tid innan jag började leva efter  - man bestämmer själv sin kolhydratnivå, den behöver inte vara samma hela tiden, år ut och år in. Eftersom jag verkar må bäst av att hålla en konstant låg nivå - har det varit målet - men så händer något och jag tappar styrfarten och så sitter jag i träsket. Det händer inte ofta längre - 2ggr per år eller så - men när det händer sitter jag fast. Jag har bra verktyg och tar mig upp rätt fort - men det känns försmädligt ändå. För mig är det inte längre "förbjudet" att göra avsteg. Jag gör som jag själv vill och tar konsekvensen.

Tidigare år när jag varit superstrikt hela advent och jul och sen fallit stort och pladask nyår eller ev trettonhelgen, har jag antagligen tyckt jag varit så himla duktig att jag var värd att få äta en kaka eller vad det varit, när jag hamnat i bjudsituationer där det är svårt att stå emot. Eftersom jag är oerhört sockerberoende - behövs inte mycket för att jag skall vara igång. När jag ändå har ätit - kan jag lika gärna smaka …. aja - ni som vet hur det är förstår - och ni andra förstår ändå inte - hur man än förklarar.

Taktiken i år var alltså en annan - och så här långt har den fungerat. Jag funderade ut redan till första advent - medan jag fortfarande var "nykter" vad jag saknat mest och vad som tillhör julen för mig. Med tillhör menar jag - vad är det jag har svårt att avstå. Valet var rätt enkelt - när man är "nykter och klok" vill man inte ha det som gör en sjuk - alltså gick allt med stärkelse och E-nummer bort. Det som var kvar och som jag verkligen kan längta efter var glögg och clementiner. Inget som gör mig sjuk - även om jag går upp i vikt - men risken att suget drar igång är stor.

Jag drack alltså till en början glögg varje gång tillfälle gavs - jag åt även clementiner - max 3 per gång om de var små annars 1-2 och jag smakade några matskedar (rätt ok innehåll, men socker) efterrätter vid de olika tillfällen jag bjöds på riktigt fina julbord.

Visst kände jag av suget - så mkt att jag åt upp en bit av dotterns köpta pepparkaksdeg med stärkelse och allt - men det var ändå hanterbart - antagligen för att jag var så medveten hela tiden och gjorde det planerat och så att jag inte på något sätt blev överraskad. Degen hände före jul och jag var på banan direkt utan fler avsteg och höll mig sen till glögg under julen - clementinerna var jag nöjd med de jag redan ätit.

Den bekräftade känslan av att inte tåla kolhydrater redan före jul - på en väldigt liten dos avsteg - räckte för att minnas hur det är att vara dålig. Det var en obehaglig upptäckt att så många krämpor kom tillbaka så snabbt - jag fick dessutom en rejäl förkylning (troligen inte influensa) som tagit musten ur mig. Den planerade ledigheten (pågår än) blev inte så full av energi som jag tänkt - tvärtom - jag har fullt sjå att ta mig ur sängen på förmiddagen och sover inte alls på nätterna som jag är van.

Det som tillkommit sen dess i valet av kolhydrater är honung - jag tar en tsk KRAV-honung i Roiboste med kokosfett mot halsen och det är rena dundermedicinen. Honung är 80% kolhydrater så en tsk (8-10g väger den) är 6-8g kolhydrater - varav drygt hälften fruktsocker.

Sammantaget - var den här metoden bättre - för jag tror att det sammanlagde intaget av kolhydrater blivit lägre och jag har klarat mig utan totalt fall med en simtur i träsket. Jag var lite förskräckt över mitt tilltag ett tag och tänkte att jag skulle fastna rejält - men så blev det inte. Det fungerade att göra ett kontrollerat avsteg.

Numer pensionär i Nynäshamn

odezza
0

Vilken härlig berättelse, Margareta… skönt att du slapp falla i träsket, denna jul! Och god fortsättning! Glad

Intressant att du skriver att du blev förkyld, i samma veva som du intog lite stärkelse… samma hände mig, då jag "firade" med lite pasta strax före jul…

Jag har funderat på vad som är hönan eller ägget… blev jag förkyld för att jag åt pasta, eller åt jag pasta för att jag höll på att bli förkyld, utan att vara riktigt medveten om det, och fick behov av lite "kolhydrattröst"…?

"still lost in space and time"

Margareta
0

Det funderar jag också över odezza - vad är hönan och vad är ägget. Märklig tillfällighet är det. För mig är det dock ganska solklart - först stärkelse (veckan efter Lucia) och sen förkylning - Julafton började den.

odezza
0

Japp, exakt så för mig oxå…

Hur som helst, även om det skulle vara så att man "får lust att göra ett planerat avsteg" för att en förkylning håller på att bryta ut, så förbättras ju inte situationen precis av stärkelsekolisarna…  Flört

"still lost in space and time"

MillisB
0

Jag blev också dålig efter jul- och nyårshelgerna (med en massa extra kolhydrater), En liten släng med förklning blev det och jag har varit hemma två dagar för att vila mig lite och hindra ett större utbrott. Det verkar ha fungerat.

Så för min del verkar det ha varit kolhydraterna som har utlöst det hela.

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Margareta
0

MillisB - jag minns inte när jag var så förkyld sist. Jag var ledig nu - men fick bla avstå från en begravning jag gärna gått på - hade aldrig fixat att jobba. Det var riktigt krassligt ett par dygn.

Wildrat
0

Slapp förkylning men magen ville inte vara med efter alla kolhydrater. Eller så var det popcornen. Mina tarmar tycker inte om dom… Men jag fick sug nu när jag drar ner igen…

venuseva
0

Tror att förkylningen kommer av den stress som kolhydraterna medför för kroppen.

Men ibland måste man ju testa hur känslig man är. Bra är att testa när man har en planerad ledighet så man kan vila sig klart från attacken.

zeretki
0

Stor kram till dig, Margareta!

Margareta
0

Tack!

MegN
0

Jag har fuskat en del nu över jul, men lyckligtvis har mina enda fysiska biverkningar blivit ett par nya rejäla finnar i ansiktet (har ingen aning om vikten påverkats, har inte vägt/mätt mig på evigheter).

Faktiskt har jag slutat med kaffe sen två veckor tillbaka! Det har jag försökt med flera gånger sen jag började med LCHF eftersom jag gärna ville ha så mycket mjölk/grädde i kaffet - och det blev ett antal koppar på en dag. Nu på sistone har jag alldeles ledsnat på smaken av mjölk i kaffet, det MÅSTE vara grädde.
Men sen två veckor tillbaka inget kaffe, alltså! De första dagarna motade jag huvudvärken med massor av te, det funkade jättebra. Och eftersom jag inte dricker kaffe längre har jag omedelbart minskat mitt kolhydratintag drastiskt! Tidigare var det mestadels därifrån mina kh kom, ibland någon klick cf eller grönsak men mestadels "strikt" utöver gräddkaffet.

- Men plötsligt har jag ramlat dit på en massa "fusk", som Kalles kaviar, leverpastej, mandariner förstås, ostkaka… Som om min kropp verkligen var van vid en viss kh-nivå och "vill ha det så"…!  Så nu måste jag plötsligt hitta en ny sammansättning på menyn som funkar!! Har testat att lägga till broccoli osv (har ätit väldigt sparsamt med grönsaker tidigare…).

Förtydligande: de gånger jag "trillat dit" har jag inte alls börjat med att äta något med kh i - dvs det är inte en trigger - utan det är efter en strikt fet måltid när jag trots att jag är "mätt" inte känner mig "nöjd". Och om jag då petar i mig något med högre kh-halt så triggar det ytterligare förstås! Så det gäller att balansera. Dock har jag märkt att leverpastej (trots så pass som 9% kh) och ovanjordsgrönsaker INTE triggar mig. Det gör däremot Kalles kaviar!! (16% socker!)

Så nu känner jag mig som en nybörjare igen, som måste hitta "sitt system"… Men broccoli (med smält smör) ska jag utforska mer.

Mervi
0

Skönt Margareta att du fixade det. Det är så lätt att trilla dit.

Jag var duktig hela adventstiden, bakade och grejade med barnbarnen och åt inget av detta själv. Men julafton skulle jag unna mig vissa saker som hör julen till och då föll jag. Det var mest choklad och grädde men även två små kakor och julstjärnor som är ett måste när finländare firar jul. Kolrotslåda och jansson osv. Jag hoppade över allt bröd (förutom kakorna). Mellandagarna reste jag mig igen men nyåret kom med nya frestelser.

Jag känner mig totalt misslyckad idag men håller på att  gravla  upp ur träsket, det är andra dagen idag och det går men lätt är det inte.

Grädden får jag avstå ifrån och skulle kanske göra som Du MegN, sluta med kaffet. Ledsen men jag gillar inte te…

Wildrat
0

Mitt nya är smaksatt mineralvatten! Men det är iaf inte lika onyttigt. Det blir lite roligare än att alltid dricka kranvatten iaf. Drack mycket te förut men har av nån anledning nästan slutat med det… Har faktiskt aldrig druckit kaffe.

venuseva
0

#10 Kanske bättre då med lite kaffe än kalles kaviar, som väl är för mycket socker i.  Eller grönt thé som innehåller lite koffein.  

#11 Känn dig glad. Skippa "totalt misslyckad".

#12 några droppar pressad citron i vattnet är gott.

Margareta
0

Tack Mervi!

Tilda-T
0

Jag har också åkt dit som "hej hoppfallerenfalleralla" …..men iår hade jag bestämt att det fick fortgå till nyårsaftonen och sen var det TVÄRSTOPP!!!! och det verkar funka….okej jag har alla abstinenssymtom som finns, huvudvärkosv men det måste gå och jag har nu klarat tredje dagen utan några avsteg så jag räknar med att det blir bättre imorgon.

Det är bara att kämpa på goa vänner!Glad

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

NancyAlke
0

Vad skönt att höra att andra också trillat dit. Jag har kanske inte spårat ur så mycket, kan ju inte det med min diabetes, men tillräckligt för att inte må bra av det. Slutade röka strax före jul också, det har inte gjort suget bättre precis. Fördelen med att vara insulinfri diabetiker är ju att det fungerar nästan som ett antabus, man blir helt enkelt för sjuk för att kunna fuska till slut.

Tack snälla Margareta och ni andra för att man slipper känna sig ensam och misslyckad…

Margareta
0

Cool Det var så lite så Nancy - jag tror förresten att min blodsockermätare varit varningsklocka för att spåra ur helt, jag har ingen lust att slå några rekord med den. Fast skall jag vara ärlig var mätstickorna precis när jag började med glögg - så vem vet hur mycket det påverkade…. det man inte vet? det finns inte - eller hur?

BitteS
0

Jag har också "Fuskat" lite med en och annan chokladbit och lite vitt vin till maten emellanåt + kesallamalta och mjölk i kaffet. Trodde jag hade gått upp en massa sedan jag vägde mig sist. Men så var inte fallet. I morse när jag ställde mig på vågen var det ett halvt kg ner mot förra vägningen. Totalt 7,5 kg sedan i sommras då jag startade. Hipp hipp hurra. Det går förtvivlat sakta men det går i alla fall åt rätt håll. Det kändes skönt. Men nu efter helgerna slipper jag inte undan suget. Min kropp ropar på KOLHYDRATER! Får väl vara lite mer strikt framöver då jag tycker det är hel underbart att slippa det suget. Tycker ändå att det gått bra för att vara första riktigt stora frestarhelgen.

NancyAlke
0

#17 Jo, så är det ju kanske… Flört Tyvärr har jag inbygd blodsockermätare eftersom jag märker på min syn så snart blodsockret börjar sticka iväg över 10… så jag klarar mig inte Fundersam

Baglady
0

Här är en till som varit på andra sidan och hälsat på. Det blev ett längre besök än väntat (3 veckor) Jag har ätit clementiner, glass, chokladtryffel mm. och sörplat i mig många liter kaffe latte, chai te, vin och glögg. Vikten upp 1 kg, magen i olag och ont i lederna är resultatet.

Nu är jag tillbaka på banan igen sedan två dagar och har nyss firat ettårs jubileum med LCHF.  Tack alla underbara människor här på sajten, utan er hade jag aldrig fixat det här. Krya på dig Margareta! och god fortsättning på er allihop.

[Karro]
0

Usch jag har bara inte fuskat jag har fullkomligt spårat ur! Katastrof…. Det har blivit godis, läsk och blablablabla…. Så det är omstart på g för min del, det som var så bra med min födelsedag…. jaja, kanske har lärt mig något till den här julen?

Margareta
0

Lilla gumman - min älskade vän - din mamma har kämpat i många år för att lära sig klara detta - om Du klarade det första gången skulle jag nästan tycka det var orättvist.

Jag är så himla glad att vi har haft gäster idag och att jag fixat att bjuda dem på mat utan att trilla dit själv.

Mervi
0

Duktig Margareta! Man känner sig stolt och har verkligen anledning till det.

Karro, du har säkert lärt dig massor, det gör man när man trillar dit. Man får gå genom en hård skola.Flört

korseett
0

jag gör en lite lugnare övergång tillbaka vilket har betytt max ett hårt bröd om dagen med skinka. Har så mycket skinka kvar. Som tur är har jag skivat den på maskin och frusit ned i lagom stora påsar.

Huvudvärk har jag med haft men jag vet inte vad den beror på för jag har ju infektion med i kroppen

Det viktigaste nu är att inte känna sig misslyckad, utan lyckad för att man tagit sig upp tillbaka. Tänk på alla de som inte fixar att gå tillbaka utan ger upp.

Mervi
0

Så sant korseett. Lycka till!