Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 1907 ggr
[linda-pinda]
0

Ännu en nybörjare!

Hej allihop!

Som så många andra är jag ny här. Jag har tjuvläst en tid och blir allt mer övertygad om att ni har hittat rätt! Min historia liknar många andras: en mamma som använt mat i olika former som både belöning och tröst, ja, egentligen var alla sinnesstämningar en orsak att äta. Detta har jag naturligtvis tagit med mig in i vuxen ålder.
Och när jag flyttade hemifrån fick min groende hetsätningsproblematik fritt spelrum. Den har jag fortfarande kvar, men attackerna kommer alltmer sällan (viljestyrkan får jobba hårt ibland…). Däremot är jag fullständigt inprogrammerad på att äta av alla emotionella orsaker som går att fundera fram.

Jag har naturligtvis testat de flesta dieter som finns, även en kort sejour med somersizing (en variant av atkins/montignac).
Tiden hos Viktväktarna höll på att göra mig galen; jag gick ner i vikt, men blev helt besatt av mat och ätande! Skrämmande känsla!

Jojoeffekt på vikten är ett faktum för min stackars kropp… Och jag är väldigt kolhydratkänslig. Komaliknande tillstånd efter måltiderna, alltid trött, humörsvängningar, alltid sugen, aldrig mätt (oavsett hur mycket jag äter - jag har ingen naturlig stoppsignal som säger till mig att sluta äta) etc etc etc.

Nu har jag kört kört med pulver en tid, och det fungerar över förväntan faktiskt. Men mitt sug efter socker och kolhydrater i allmänhet har ju inte gått över, och jag vill inte fortsätta slåss mot detta hemska begär resten av livet; det är en fight som jag garanterat kommer att förlora igen och igen och igen.

Tja, nu tänker jag börja med LCHF. En mjuk övergång (ingen fakir nu) får det bli. Jag börjar nytt jobb på måndag och vill inte bli illamående och sjuk det första jag gör där ;-)
Maken kommer att vara bortrest i tio dagar nu, vilket passar mig utmärkt eftersom han inte tror på det här för fem öre.

Jag tar tacksamt emot alla tips ni kan tänka er att jag behöver som nybörjare. Mest undrar jag just nu över grönsaker/frukt/bär. Vad äter ni och vad äter ni inte? Hur mycket klarar ni att äta? Individuellt, jag vet, men en fingervisning vore bra (helst i mängd-form, inte i %-form, för då blir det enklare att föreställa sig).

Tack för att ni läste det här! Jag återkommer säkert med tusen frågor, men ska hålla de inläggen kortare, jag lovar ;-)

Kram, Linda-Pinda

[Anki_]
0

Välkommen hit!!! Jag har ätit LCHF sedan i början av november 2006. Jag har aldrig riktigt gillat grönsaker så det blir inte mycket med det… kanske lite rå lök någon gång i veckan till en god köttbit.

Jag har haft problem med hetsätning och framförallt chokladmissbruk så länge jag kan minnas. Efter att ha klarat omställningsfasen så har jag inte haft något sug efter choklad el dylikt alls.

Tyvär brottas jag fortfarande med mitt känsloätande… Det jobbar jag starkt på! Det som är positivt är endå att varje gång jag känslo äter så äter jag nyttiga saker som tex fet ost, smör, grädde eller kokos fett. Jag VET att man måste jobba hårt för att bli av med känsloätande för det är inte bra att äta pga att man är ledsen, orolig etc. Men det är ett stort steg i rätt riktning för mig att jag äter sådant här när jag känsloäter, det kunde varit mycket värre!

Mitt tips till dig är att äta mycket fett till maten, det mättar bra. Kankse bör du vara lite försiktigt med ost och grädde, känn av om du klarar av att äta det utan att det leder till "mer sug". Vissa klarar att äta det utan problem, andra inte.

För att ge ett ex från min egen frukost: jag äter 3 kokta eller stekta ägg, 2msk kokosfett i te samt mellan 2-3 msk smör. Står jag mig på minst 6-7timmar.

magma
0

Välkommen hit! Kul att det dråsar in så många nya- och att många av er ger er till känna och skriver några rader också Skrattande

Amiechan
0

Välkommen hit! :)

Margareta
0

Välkommen säger jag också!!!

Numer pensionär i Nynäshamn

zeretki
0

Hej Linda! Kul att se så många nya samtidigt som jag! Är det den hetsiga kampanjen mot LowCarb som gör att folk söker sig hit och vill ha stöd? Så kände jag iallafall. :)

De grönsaker som är bäst är de som växer ovan jord: broccoli, spenat, salladsväxter. Kolla in nån livsmedelstabell, där kan det stå hur mycket kolhydrater de innehåller och ev. hur mycket socker & stärkelse. Själv äter jag just broccoli, spenat, sallad, lök. Ev. lite gurka ibland. Jag tycker det är bättre att äta grönisar än att synda med snabba kolhydrater som t.ex. spannmål eller rotsaker. ;)

folke
0

Välkommen hit…

Om inte maken tror dig, så är det mest synd om honom…. han blir nog övertygad om att det fungerar när han ser resultatet….

Min partner tror inte heller på det, men hon kan ju inte förneka bevisen (MIG) att det fungerar, så det blir inte så mycket snack om det numera Räcka ut tungan

VI TROR PÅ DIG !!!!!  För vi vet !!

Som det sägs i bibeln: Förlåt dem, då de inte vet bättre……

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

[linda-pinda]
0

Tack för välkomnandet! Det känns trevligt!

En ny fråga med en gång: kokosfett - köper man det som finns på ica eller är det av sämre kvalitet? Var hittar man en bra sort i så fall?

Anki: tack för tipsen! Att stå sig i 6 timmar på en måltid låter helt fantastiskt! Jag äter alltid mellanmål eftersom jag är vrålhungrig efter 3 timmar… Det vore skönt att slippa ifrån!

Jag dricker varken kaffe eller te, och har inga planer på att börja med det heller i brådrasket, har ni några andra tips på drycker, eller är det helt enkelt vatten som gäller? Om jag skulle sträcka mig till att dricka te; vilken sort är i så fall bäst (inte liptons fruktteer antar jag ;-) )

Kram, Linda-Pinda

[linda-pinda]
0

Oj, det trillade in fler inlägg samtidigt som jag skrev mitt. Tack än en gång för era tips och varma välkomnande! Jag känner mig omhändertagen och, tja, trodd på, om man nu kan säga så ;-)

Jag återkommer när jag har läst lite mer här på sajten!

Linda-Pinda

[Anki_]
0

Jag köper mitt kokosfett på www.crearome.se.

linda-pinda: jag var också sådan innan, att jag behövde äta något var 3e timma. Var oftast helt matt, svimfärdig och vrålhungrig efter 3 timmar…. Räknade minuterna tills nästa gång jag fick äta. :) Så är det inte nu.

Mervi
0

Välkommen Linda-Pinda.

Jag håller mig också ca 6 timmar ibland längre tid med maten. Behöver inga mellanmål.

Lycka till!

Sotlugg
0

Jag har köpt en vattenrenare som förvaras i kylen. Har då tillgång till vatten som är klart, luktar och smakar gott och alltid är kylt. Sen blir det grönt the ibland. Det finns flera olika sorter. Lär vara nyttigt också. Sen dricker jag kaffe men det gör ju inte du förstås.

odezza
0

Välkommen linda-pinda!

"still lost in space and time"

Bookia
0

Var köpte du vattenrenaren?

Gittan-Xyz
0

Linda-Pinda, rött te är bra, för det innehåller inget koffein. Är du inte koffein- eller teinberonde ska du ju inte bli det heller. Jag kommer så småningom att sluta med kaffe, som jag tyvärr började med när jag började med denna kost eftersom det var så gott med kaffe och vispgrädde, den koffeinfria varianten av kaffe gav inte samma goda effekt på mina smaklökar och koffeinfritt kaffe innehåller 3% koffein, så det är ju inte befriat från detta gift. Besök en tehandel, där du kan köpa lösviktste, och be dem blanda ihop 1/3 Rooibus vanilj och 2/3 Rooibus Kalahari. Du får en gudadryck som är så jättenyttig!

[linda-pinda]
0

Tack Gittan, det lät jättegott! Jag ska kolla in närmaste te-affär så snart jag hinner (ensam med barnen i 10 dagar nu).

---anette
0

Hej linda-pinda

Hur går det för dig? Och hur kändes dina första dagar, jag är inne på dag 1, och ju mer jag läser om kolhydrater och här iFokus så förstå jag att jag valt rätt. Började du med denna kost för att du ville gå ner i vikt? det gjorde jag, så det ska bli spännande och se att det funkar.

mezza
0

välkommna både Linda Pinda Och anette

susanne.s
0

Välkommen som sagt men tro inte att det går fort att gå ner i vikt med den här kosten men jag tycker inta att det gör något för man mår så bra hela tiden.

Gittan-Xyz
0

Man går i alla fall inte upp av den!Skrattande

mumsan
0

Välkommen Linda-Pinda! Roligt med flera nya.

mumsan

carolr
0

Hej Linda-Pinda

Kul att se ngn ny.

Själv är jag rel ny och är på bloggen så ofta jag kan (till chefens förtret  ;-)) och kollar av ifall jag kan få tips och inspiration.

Jag har dock gått upp 1,5 kg i vikt och är lite föriundard över detta, men jag tänker inte ge upp utan letar på bloggen om varför det är så.

I dag började jag lägga in allt jag äter, så jag kan se hur mycket det är av allt och kanske där se var det finns orsaker till uppgång.

Lycka till och håll kontakten! // Carol

[linda-pinda]
0

Hej!

Här kommer en liten fortsättning på min introduktion och fortsatta omläggning av kosten.

De små förändringar jag har gjort hittills har redan gett resultat. Inte på vågen, men väl på humöret, mättnadskänslan och den allmänna känslan i kroppen. Jag känner mig på något sätt "ren" i kroppen och det verkar som att min kropp börjar fungera bättre i sin helhet. Jag är från början frisk, och ser därför inga stora sådana förändringar, men totalkänslan är så mycket bättre nu!

Planen är att fortsätta ta små steg och så småningom gå över helt till LCHF, med ivssa undantag. Jag vill inte förbjuda mig själv att äta saker, eftersom det genast skapar en känsla av förebådat misslyckande hos mig. Been there, done that, got the t-shirt…
Jag kommer därför att äta vad jag vill, när jag vill. MEN BARA OM JAG VERKLIGEN VILL. Det är stor skillnad i det förhållningssättet för min del.

Jag känner även ett stort ansvar gentemot mina barn. Jag vill verkligen inte föra över mina matproblem på dem! Jag kan själv härröra många av mina problem  till min mamma… Hos oss har vi alltid frossat i kolhydrater, och mat av olika slag har alltid använts som belöning, tröst och firande. Hon har dessutom alltid kört med valp-blicken och ledset frågat "Tyckte du inte om maten?" om jag händelsevis har varit mätt efter bara en portion och därmed nekat till påfyllning. Jag älskar min mamma av hela mitt hjärta, men just på den här punkten har hon lett mig snett tyvärr. Att äta för att det är gott tillhör normal vardag för henne och det har därmed blivit det samma för mig.

Jag kämpar således ett krig på två fronter nu. Dels att bli av med kolhydratberoendet och dels att lära mig att äta endast när kroppen behöver energi, inte för att döva eller förstärka känslor.

Margareta
0

linda-pinda: Ditt förhållningssätt är bra och jag försöker göra som Du. Inget är förbjudet och jag avstår för att jag själv inte VILL. Det händer därför ännu ibland att jag gör avsteg och det slutar med att jag inte tycker det var värt obehaget som kommer efter…

Margareta
0

Kul gammal tråd - Linda-Pinda,

Hur känns det nu?

[linda-pinda]
0

*ha ha ha* Ja, ett år senare har jag ju fortfarnade inte gått över itll LCHF ,-) men jag har gjort en hel del medvetna val och förändringar under året som gått! Blivit uppmärksam på e-nummer och valt så många som möjligt. Ersatt alla lightrodukter med äkta fett av olika slag, helfeta mjölkprodukter, smör, kokosfett etc. Slutat med sötningsmedel. Börjat köpa gräsbeteskött, väljer ekologiskt på allt där det är möjligt. Slutat äta smågodis. Slutat äta köpta kakor och bullar. börjat baka eget bröd där jag vet vad som ingår. Läst på och reflekterat och lärt mig enormt mycket!

Mina vekcor på herbalifepulver i jan-feb förra året gick ju bra - så länge jag öll på. Sedan dess har jag gått upp alltihop - plus ränta! Usch! Jag blir ibland frestad att göra samma sak igen, men jag vet ju nu vad resultatet blir och stoppar mig jsälv innan jag köper mera pulver.

Jag har lånat ut och gett bort diverse kloka böcker om kost och hälsa etc och blivit en naning missionerande gentemot dem jag älskar. De lyssnar i varierande grad, kan man säga ;-).

I onsdags, när julledigheten var över, började jag med ett försiktigt införande av lchf-frukost och lunch. Funkar bra! Men på jobbet tycker jag det är tröttsamt med alla lågfettdiskussioner - och det förfasande över mina köttvanor som är deras reaktion när jag nu åter börjat ta med mig lunchlådor utan ris/pasta/potatis. gårdagens köttgryta möttes av frågan "Jaha, så du har potatisen I grytan då??". Nej, svarade jag bara. många höjda ögonbryn blev det… tjejen skrattade lite och sade "åh, det ser så lyxigt ut att bara äta det goda!" javisst, svarade jag, varför skulle man inte göra det?

Nu tänker jag försöka genomföra den gradvisa övergång som jag uppenbarligen inte var redo för för ett år sedan. Men någon fakir eller renlärig LCHF är inte mitt mål. Jag siktar på att helt enkelt öka fettandelen och ta bort säd/potatis/pasta och ris. Samt att inte äta frukt som godis ;-) men en del frukt och grönsaker skall allt få plats på menyn, är min tanke.

Jag går i långsam takt för att inte falla så hårt. Att gå ner på knä, eller sätta sig på rumpan för att vila ibland är okej, så länge det inte blir de där regelrätta magplasken, som är så svåra att ta sig upp ifrån - om ni förstår hur jag menar.

Tack för att ni finns här allihop, med er fantastiska kunskap och entusiasm! Det är ett privilegium att ha tillgång till en så kunnig och stödjande grupp av likasinnade människor!
/Linda

Tilda-T
0

KLOKA ORD LINDA!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

[Karro]
0

linda-pinda då sitter vi i samma båt men håller med Tilda kloka ord verkligen, jag satsar inte än så länge på hel ren LCHF men som du säger ändå så tänker man sig för nu!

Mervi
0

Lycka till!

Jennix
0

Kul att höra, linda! :)

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Margareta
0

Det låter jätteklokt - man skall hitta en variant som skall hålla hela livet och då får man inte gå ut för hårt - det blir för många återfall med deppighet som resultat och det glädjer ingen.

Lycka till!