Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketterövrigthälsahälsovinsterpersonligt
Läst 166 ggr
Regnrusk!
0

Extremt sockerberoende!

Någon mer som haft det och lyckats ta sig ur?
Skulle behöva höra lite motiverande berättelser.
Jag har ett extremt sockerberoende som påverkar hälsan och måendet väldigt negativt. Jag är alltid trött i kropp och hjärna! Extrem brainfog! Omotiverad att göra sånt som jag egentligen skulle vilja göra, men orkar inte.
Trots att jag är rädd för vad detta gör med min hälsa så sitter jag ändå på kvällarna och trycker i mig diverse sötsaker. Varje kväll säger jag "imon börjar jag, detta är sista kvällen ". Men det blir aldrig så.
Jag åt lchf förr och mådde kanonbra. Ändå kan jag inte sluta med det jäkla sockret eftersom när suget sätter in så vill man inget annat än att fylla på kroppen med socker igen för att för tillfället må bättre.

Sindri
3

Det är svårt att råda andra eftersom vi alla är olika. För min del var det en stor skräck att drabbas av diabetes eftersom det fanns i släkten. Jag mådde också enormt dåligt på grund av ett blodsocker som åkte berg-och dalbana.

Jag brukar säga att bra matvanor börjar i affären. Det som inte finns hemma kan man inte äta upp.
Rensa köket på allt socker och allt som innehåller snabba kolhydrater. Det innefattar pasta, bröd och även frukt.
Köp hem köttfärs, ägg, feta ostar och kokosfett. Samt några ovanjordsgrönsaker som squash och aubergine.

Jag märkte att mitt sötsug triggades av bl a pasta och potatis. Jag gick ner väldigt lågt i kolhydrater första tiden, åt inte ens frukt. Det var ett bra sätt att ställa om kroppen.

För tarmflorans skull gör surkål eller andra syrade grönsaker. Det hjälper dig att få en bättre tarmflora, för sötsuget sitter i de skadliga tarmbakterierna, det är de som vill bli matade av sockret och de säger till din hjärna att ständigt fylla på.

Sitt inte framför TVn eller datorn på kvällarna. Håll dig sysselsatt istället. Efter ett par dar märker du hur energin kommer tillbaka, sen har du inte ro att sitta still.
Det finns ju så mycket annat kul man kan syssla med.

CasaRamon
2

#0: Jag håller med Sindri i hela uttalandet. Det är aldrig försent att ändra livsstil. Men räkna med att det tar 14 dagar för kroppen att tappa sötsuget. Men finns inte sockret hemma, så tar man något annat, för att stilla suget, som att knapra på grönsaker. Hos mej finns absolut ingenting av socker, är helt motståndare till sött. Efter en tid så känner man hur kroppen återhämtar sej. Allt känns bättre, sömnen, orken, humöret m.m.
Lycka till .👍

Margareta
1

När jag rensade bort sockret första gången under min sista graviditet, den dottern är 31 och mamma till en fyraåring, var jag supermotiverad och stenhård.
Den metoden fungerar inte längre.

Under min mest aktiva period här på forumet (2006-2012) körde jag det-som-inte-finns-hemma-äter-jag-inte-metoden vilket är väldigt effektivt. Den fungerar. Lidandet blir mindre om det finns annat hemma, men bäst mår jag utan mellanmål.

Numer klarar jag att ha vad som helst i sockerväg hemma utan att själv äta, men förstår inte vitsen varken med att köpa eller äta. Min man har svårare (trots alla år med min nitiskhet) så det är ingen garanti.

Våra tre barn tvingades leva sockerfritt på grund av mig och ingen gör det längre. Våra fyra barnbarn likaså, de konsumerar enligt mig för mycket socker i olika former, men jag lägger mig inte i det.

Det enda råd jag har är att inte ha hemma men också att äta ordentligt till mättnad. Hunger och sötsug är släkt.

Numer pensionär i Nynäshamn

Sindri
0

#0: Om du har möjlighet kanske det ända är att resa till hälsohem ett tag. Du behöver helt enkelt en riktig avgiftning.

Effie
2

Jag har inget direkt råd. Men jag har en hypotes att åtminstone en del sug kan vara brist. Typ chokladsug kan vara tecken på magnesiumbrist.
En del rekommenderar krom mot sötsug; funkar säkert om man har brist på det.
Får jag ett klättra-på-väggarna-sug, så inte hjälper det att inte ha något hemma. Det finns väl affärer, inom någon mil…
I vilket fall, ät ordentligt med bra mat.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Margareta
0

Håller med dig Effie även om det är ett stöd att inte ha något hemma.
Jag lärde mig för länge sen att visst sug kan vara tecken på brist.
Choklad kan även vara järnbrist
Apelsiner - C vitaminer
Brist på D ger ofta trötthet och godis kan vara en frestelse att pigg upp sig

Numer pensionär i Nynäshamn