År surkålen förstörd? Del IV.
Förrra tråden är full och jag gjorde sista inlägget. Shame on me. Den finns här.
https://kolhydrater.ifokus.se/discussion/1481509/ar-surkalen-forstord---del-3-om-att-syra
Om mod har möjlighet att lägga in länk hit i gamla tråden, kanske redigera mitt sista inlägg, vore det tacknämligt. 😊
Ville bara meddela att jag beställt ett jäskärl i glas. Ett sånt som är gjort som en jäskruka med vattenlås och lock. Och också tyngder i glas som borde passa för standard patentburkar och förhoppningsvis till byttan jag beställde också.
Så snart de kommer ska jag inviga dem med att testa receptet på syrad pumpa som jag hittat. 🤤
- Redigerat 2024-10-12 17:28 av hemul
Nu kom grejerna. Jäsburken i glas var jättefin. Enda var ett det var nåt fånigt mönster etsat på glaset. Tyckte den såg slät ut på bilden.
Hade också beställt såna här "stenar" i glas. Fast när jag köpte dem kostade de 147:-. Behöver inte 4, men det var bästa priset.
https://www.temu.com/goods.html?_bg_fs=1&goods_id=601099657061618
Trots att de var otroligt väl packade, först i cellplast med ett "hål" för varje sten och med ett lock i cellplast och sen i en tjock tight brun kartong, var två av stenarna skadade. Sen var ju hela beställningen i ett ytterligare embalage också. Mycket märkligt. Ser nästan ut som om nån smällt till dem med en hammare innan de hamnade i sin fina förpackning. För så tjock och tight som den var tror jag inte stenarna skulle gå sönder ens om man tappade paketet på ett stengolv. Möjligtvis spricka rakt över, men det här ser ju ut som ett slag mot kanten på stenen.

Hur som, med stort besvär har jag tagit bilder på skadorna. Inte lätt att fota glas utan vana och bra belysning… När jag till slut var nöjd och gjort min reklamation fick jag veta att jag inte behövde skicka tillbaks grejerna och pengarna krediterades omedelbart. Allt gick på ett par sekunder. Det var alltså ingen som varken läste vad jag skrivit eller tittade på mina mödosamt åstadkomna bilder.
Alltså fick jag två stenar helt utan kostnad och fler behöver jag nog inte. 😁
Det finns nog mycket negativt att säga om Temu. Men hittills är jag ganska imponerad av hur smidigt allting funkar. Annat än Amazons eller CDONs obefintliga kundsupport. 🤢
- Redigerat 2024-10-24 01:26 av hemul
Så här ser krukan/burken ut förresten. Den ska invigas med att testa att syra pumpa.
https://www.temu.com/goods.html?_bg_fs=1&goods_id=601099625524149
Den var också billigare när jag köpte. Det var den största jag hittade, 2½ l. Funkar den bra köper jag nog en riktigt liten att ha till provodlingar senare.
- Redigerat 2024-10-24 01:29 av hemul
Hej hemul,
Jag läser ännu men har inte skrivit på länge.
Utbrändhet stavas det.
Jag imponeras av syrningsmetoden och behöver göra det själv för min tarmhälsas skull. Har försökt lära mig gilla smaken men inte lyckats ännu. Du kan ha inspirerat mig att testa. 😅
Kefir däremot gillar jag och har fermenterat med kefirgryn i många år nu. Ska ge grönsakerna en ny chans. Maken gillar det men nöjer sig med köpt (Tistelvinds).
Numer pensionär i Nynäshamn
Hej! Long time no see. 👋
Jag tror det är lite som med surströmming, att det är doften som avskäcker. Har för mig att jag var rätt misstänksam första gången också. Det var nog i Tyskland eller Österrike i tonåren. Det luktar ju urp. Så försök att inte lukta på det i burken. På tallriken doftar det av sig rätt fort.
Om man ringlar över lite olivolja och strör på lite salt tycker jag surkål blir förvillande likt pizzasallad.
Märkligt nog tycker jag också det är gott att blanda surkål och sött. T.ex. rör jag ihop surkål och osötat äppelmos till revbensspjällen. Inte dumt! 😋
Nåt annat som kanske funkar är att smaksätta med nåt som smakar lite fräschare. De traditionella kryddningarna (kummin o.s.v.) tycker jag snarare ökar unkigheten. Min favoritkål kallar jag pizzasallad. Det är stimlad vitkål, stimlad röd paprika (rätt mycket, rätt rejäla stimlor) och chili. Det är supergott! Vilken paprika som helst går så klart bra, men den röda gör att det blir fint att titta på också.
Rivna morötter med olika smaksättning är också lättätet. Har assistent, burkar köra med mellanskivan tror jag. Inte superfint och inte grovt. Min godaste variant där är apelsinkyftor och vitlök, hur konstigt det än låter. Man kan dela stora apelsinklyftor. De bevaras ändå hela. Det är väldigt häftigt att få de där fasta och saftiga apelsinbitarna i munnen. Lite apelsinskal kan man också ha i om man vill. Ingefära (färsk) är också nåt som passar bra med morot.
Har man i andra saker än grundkomponenten ska man inte tro att t.ex. apelsinkyftorna smakar apelsin sen. Alla smaker blandar sig så allt blir helt homogent i smaken.
- Redigerat 2024-11-08 19:58 av hemul
Kan ju tillägga att pumpan puttrar på fint. Kul att se vad som pågår. Det är jag inte bortskämd med. Ska bli spännande att smaka, men får tåla mig några veckor.

- Redigerat 2024-11-08 20:02 av hemul
Wow, jag ska verkligen testa igen.
Jag är mycket förtjust i surströmming så det är inte lukten 🥹
Vi gjorde vitkål själva till maken och det gick bättre för mig än den köpta från Tistelvinds.
Kan vara kryddningen nu när du nämner kummin.
Ja, jag gillar inte kummin alls. I kålen alltså. Däremot gillar jag "straight", d.v.s. bara vitkål.
Du kanske skulle prova med rivna morötter. Det ÄR mer lättätet, man slipper t.ex. att tugga så mycket. 😛
Skämt åsido så vet jag folk som inte gillar surkål men som äter mina syrade morötter, så vem vet, det kanske funkar för dig. Dessutom är det lättare att göra, förutsatt att du har nån slags maskin som kan riva. Man behöver inte banka så förbannat. Räcker att låta rivet stå några timmar med salt i en bunke och sen bara mojsa runt med händerna och tjoffa lite med knytnävarna så blir det en massa saft. Man kan behöva fylla på med lite saltlag ändå, men det blir betydligt mer saft än jag nånsin lyckats få ur vitkål.
- Redigerat 2024-11-09 09:06 av hemul
Ok då är det förmodligen kummin jag inte gillar. Jag använder inte det annars. När vi gjorde vitkål rev vi i maskin och tryckte ner i glasburk med tyngd under locket. Det blev väldigt lyckat tyckte maken. Jag kryddade med örtsalt men tror vi gned in salt också. Jag smakade och tyckte det var gott men det blev inte av att jag åt. Maken hann före.
Jag ska försöka göra ett nytt försök
Ja, man måste ha salt annars kan det gå fel. Jodfritt sägs det, men jag vet inte om det är helt kört med joderat. Du ska ha mellan 0.8 och 1.5% salt. Jag brukar ta 1%. Alltså, per kg skurna grönsaker tar du runt 10 g. Ha i det från början och låt det hela stå i en bunke ett tag. Då safter det lättare sen när du börjar banka. Samma med vätska du tillsätter, runt 10 g/l.
Örtsalt skulle jag skippa. Är nog risk att det blir för salt om man har i ännu mera salt. Om man inte gillar att det är salt förstås.
Det är viktigt att banka kål. Jag har ingen stor stöt, men har en rätt liten marmormortel. Brukar ta den. Själva morteln alltså.
Jag har inte kvar receptet men jag minns att jag gned in en hel del havssalt (jodfritt) och lät det safta sig före vattnet och att örtsaltet tillsattes efteråt innan förflyttningen till glasburken och var mer för smaken. 10g/l känner jag igen.
Ja, lycka till då. Och testa med rivna morötter. Har en känsla av att du kommer att gilla det bättre. 😉
#12: Jag har redan planerat att testa morötter. Äter råa hela tiden.
Jag virrade till det. Det är apelsin och ingefära (färsk) jag brukar göra. Men har även gjort apelsin-ingefära-vitlök, som också blev gott.
Gör alltid på en höft, men skriver upp hur mycket jag tar. Du kan ju se proportionerna på min senaste sats lite. Tog nog extra mycket apelsin den här gången.
Morötter 3165 g
Apelsiner 950 g
Ingefära 4 rågade matskedar, riven
torkade apelsinskal
Apelsinskalen var torkade bara för att jag brukar skala ekologiska apelsiner med potatisskalare och torka skalen för att ha till grejer senare. Har inte råd att alltid köpa ekoapelsiner, nämligen. Färska skal går så klart lika bra, eller rman kan hoppa över det om man inte har ekologiska apelsiner.
Wow helt mina smaker
Du ser! Jag sa ju det. 😉
Extrapris på ekologiska morötter på Willys den har veckan. Och på ekologisk ingefära på Lidl förra veckan. Det missar ju du, men det gjorde inte jag. Har en stor påse i frysen. Tycker det är gott i mat också.
Vi bor i Nynäshamn och har tillgång till EKO Gotlandsmorötter till bra pris hela året 😅
Äter minst en om dagen
#ätsvenskt
Men inte till extrapris! 😀
Willys kommer också från Gotland förresten.
Pumpan blev inte bra. Det är inget fel på den, men jag tror pumpa helt enkelt är för smaklös för att bli intressant syrad. Har bara smakat lite utan nån mat till. Ska väl göra det också först, men som det känns nu blir det nog soptunnan. Förlåt, komposttunnan förstås! 😄
Gjorde också syltad pumpa och det blev däremot jättegott!
- Redigerat 2024-11-23 01:50 av hemul
Jag har aldrig gillat pumpa. Artighetsäter om jag blir bjuden
Jag har ju börjat gilla det jättemycket! Stekt i tärningar är nog det jag gör mest. Dels för att det är enkelt, men det blir gott också, med knaprig yta och mjukt inre. Tror den syrade blev blä därför att pumpan har så mild smak. Det smakar bara av kryddningen liksom och den var nog tyvärr i starrkaste laget.
Har fortfarande inte provat att äta den till mat, finns väl en liiiiiten chans att det smakar bättre så.