Vart har Finax Psyllium tagit vägen?
Jag har bakat med det i snart 16 år och nu är det plötsligt omöjligt att få tag på. Jag har kunnat handla det på WIllys, CityGross och Coop, och diverse nätbutiker men nu har det utgått överallt verkar det som.
Jag vägrar köpa Lindroos som är oförskämt mycket dyrare, jag bakar mycket bröd så det går åt en del.
Är det någon här som fortfarande får tag på Finax?
Nu fick jag svar från Finax att produkten har utgått. Jag fattar inte - köper alla andra Lindroos svindyra husk?
Vilket skräp! Använder iofs inte mycket, men ändå. ☹
Tror du det verkligen är bara skal, eller har de helt enkelt malt hela fröna? De är ju himla små och måste vara svåra att får bort skalet från, eller hur? Tänkte om man kan mixa hela loppfrön själv. Det verkar det nämligen finnas större utbud av, t.ex. Risenta har.
https://www.apotea.se/risenta-psylliumfron-400-g
Det här på Willys var ännu billigare.
https://www.willys.se/produkt/Ljus-Psyllium-100795917_ST
När jag tänker efter, varför skulle man inte kunna blanda i hela frön egentligen? Det är ju slajmet man är ute efter och det blir det ju av hela frön också. Ska köpa ett paket och prova. Jag har inte bakat på åratal, men använder i färs och sånt ibland.
- Redigerat 2024-09-30 06:16 av hemul
Vad jag har läst mig till så är det viktigt att det är skal och att det är malet, inte krossat. Har inte testat annat, är ju rädd att sabba något. I färdiga mixer är det ofta xantangummi, jag provade det, men tycker inte det funkade lika bra. Nu blandar jag ibland psyllium och xantan, det blir väl sådär.
Jag vet. Men det är mycket man läser som inte stämmer. När det begav sig var det också jätteviktigt att det var Lindroos fiberhusk, nåt annat dög inte.
Det blir inte kross i min Magic Bullet. Den mal småsten till mjöl. 😛
Ja, prova du så får jag veta om det funkar. Jag var inne på tanken och försökte köps en elektrisk kaffekvarn på Lidl, men den var slut.
Önskar jag hittade en mixer som är som Bullet men med glasbägare. Är äckligt med den slitna plasten. Läste tips om att vanliga konservburkar kan passa, men inte de jag har! Kniven sitter ju i locket som skruvas på bägaren, så skulle funka fint med en gurkburk bara gängan passade.
Grejen med den är att den är så lätt att använda och diska så det blir av och att motorn är råstark. Men jag är inte glad i Kina-plasten…
- Redigerat 2024-09-30 17:01 av hemul
#8: Nä, vem gillar Kinaplasten, men vi är liksom redan marinerade i den. Jag läste däremot att det är viktigt att psylliumet är malt och inte krossat. Fattar inte vad det skulle betyda, men tänkte att en kaffekvarn mal väl?
Det gör en Bullet också. Eller, resultatet blir ivf som malt.
Tror ivf att hela frön kommer att funka. Det är ju inte fibrerna vi är ute efter utan slajmet. Ska nog handla i morgon, då köper jag en påse. När jag testar den är en heeeelt annan sak. 😉
Fast, jag kan så klart testa att mixa lite på en gång, för att se hur det blir.
#11: Det blir nog slajm, frågan är hur det reagerar i baket. Det kanske klumpar sig när det inte är malet. Om du har en Bullet så borde du nog mala.
Inköpt, men inte provat. Klockan var för mycket (lägenhet).