Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Läst 172 ggr
hemul
1

Kokosolja på Lidl

109:- för en liter organic kokosolja på Lidl den här veckan. Och en sån bygelburk den kommer i kostar 29:- på IKEA och såna får ivf jag aldrig tillräckligt många.

Den var mycket god. Ej deodoriserad. Bäst före 11.01.26 står det på mina burkar. Hur nu det ska tolkas.

https://www.lidl.se/p/ekologisk-kokosolja/p10016556

Ekologisk kokosolja - Lidl Sverige
  • Redigerat 2024-07-15 21:51 av hemul
CasaRamon
0

Jag har precis fått hem, från Apotea, ekologisk kokosolja, Reneé Voltaire, för 55:- burken på 500 ml. Smak och luktfri. Köpte 4 burkar som lev. direkt till dörren. Praktiskt. Hos mej går det åt mycket, då jag förutom i kaffet, även bakar med kokosolja. Mina barnbarn är överkänsliga mot mejerier.

hemul
0

Jaha, samma pris då så när som på en krona om man bortser från burken. Rean på den verkar slut. Nu kostar den 158:-/l. Fast jag ser att de har ett annat märke, HealthyCo, som kostar 124 och 112 kr/l med och utan smak.

hemul
0

Var otydlig. Menade att rean på Apotea verkar vara slut.

Hade glömt hur gott det är att bara slicka i sig en sked! Har inte haft med smak på jättelänge. Köpte såna där stora hinkar på Crearome när det begav sig. De ÄR ju gott men man tröttnar ju på kokossmak i maten efter ett tag.

Margareta
0

#3: Minns också Crearomhinken. Jag klarar inte kokosolja i matlagningen längre. I kaffe och Roiboste fungerar det bra

Numer pensionär i Nynäshamn

hemul
0

För mig är det tvärtom. Jag använder den jätteofta nu. Tycker inte kokossmaken slår igenom. Men jag brukar blanda kokosolja och smör. Nåt jag märkt är att stekytan blir finare med kokoslolja.

Hoppas det här är en återkommenda grej på Lidl. Såg att de hade mindre plastburkar med ett annat namn, man de här 1-liters patentburkarna är en klar bonus för mig.

• Redigerat 2024-11-19 03:01 av hemul
Margareta
0

Jag har hittills undvikit de utan smak och tänkt de är olämpligt processade. Är jag onödigt kinkig då?

hemul
0

Vet inte. De lär ju garanterat vara mer processade än de med smak.

Margareta
0

Ja det är så jag tänker och därför undviker och då blir det ”fel smak” i viss matlagning och ”rätt” i annan.

hemul
0

Prova det där att blanda med smör om du inte gjort det redan. Åt revbensspjäll idag stekta i typ 2/3 kokosolja och 1/3 smör. Kännde absolut ingenting. Men det kan vara mitt smaksinne som försämrats ckså. För orsaken till att jag slutade med kokosolja var ju bl.a. att jag tröttnade på smaken.

Skulle jag t.ex. steka ägg skulle jag känna smaken. Men i grytor eller som revbenssjällen som fick puttra ett tag gör jag det inte.

Margareta
0

Jag stekte nötfärs senast och tyckte smaken trängde igenom, jag hällde i curry och spiskummin för att rädda den.