urinläckage-inkontinens
Åh dessa fula skrämmande ord som höra ålderdomen till! man ska inte prata högt om det och all reklam om inkontinensprodukter visar bara äldre män och kvinnor.
Men jag har haft det länge och jag är bara 35 och jag har aldrig sökt hjälp för det för jag tyckt det var så skämmigt. Men nu hör det till saken att efter mitt totalhaveri under ca tre veckor nyligen fick tillbaka en massa krämpor samt en sak som jag faktiskt inte tänkt på att det blivit bättre. Urinläckaget var tillbaka! Jag som inte ens tänkt på att det kunde bero på kosten!
Jag tycker det är viktigt att även belysa s.k. tabuområden i det som blir bättre. Finns det flera som har upplevt detsamma och vågar berätta?
Jag hade visserligen små problem - några droppar om jag hostade eller nös, och ibland väldigt bråttom till toaletten (fast det var kanske mer psykiskt; jag vet inte) - men detta märker jag inte av längre. Det är väl bäckenbottenmusklerna som blivit starkare utan träning (de enda muskler som jag har märkt blivit starkare men det är trevligt nog)
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Jag har tidigare haft stora problem, kollade alltid var närmaste toa fanns.
Nu med den här kosten har det nästan gått tillbaka fullständigt, jag behöver inte ens gå upp och pinka på natten.
Jag tror jag berättat det i en annan tråd, i alla fall på Dr Annikas blogg när hon ville veta hälsovinsterna.
Naturligtvis ska det belysas, alla hälsovinster måste tas upp. Även dom "skämmiga". Jag är så glad att jag blivit fri från det besväret.
Bra tips, Airam1.
Ett annat sätt att träna bäckenbotten är att börja gäspa, som när du öppnar munnen och skall gäspa, men du gäspar aldrig. Området under hakan, i mellangärdet och bäckenbotten förstärks. Har lärt mig det i Feldenkraisträning. Påverkar också nacken som kan vara spänd.
Till slut gäspar man och släpper ut lite spänningar, det är oundvikligt.
jovisst mår man bra av bäckenbottenträningar men det kan uppenbarligen inte vara hela sanningen för jag har tidigare haft mycket bra muskulatur och ändå fått läckage. Det är inte så att jag känner att jag behöver springa på toa utan det rinner ändå. Konstigt nog så är det tack vare kosten som det gick bort och tack vare att jag ballade ur som det kom tillbaka.
Det finns uppenbarligen ett samband där korseett. Är inne på Candidan igen i tanken. Men det finns säkert flera andra samband och förklaringar.
Jag hade önskat att det fanns ett samband för mig, men tyvärr kommer det tillbaka så fort jag blir förklyd. Det är bara när jag nyser/hostar upprepade gånger som jag får problem. Har aldrig haft problem innan jag födde barn, har gjort allt det man ska göra efter jag födde barn, och jag är dessutom ryttare så jag borde inte ha problem. Men tyvärr…

Jag har märkt en klar förbättring av min kostomläggning! Före kostomläggningen hade jag s k trängningsinkontinens, dvs jag läckte några droppar då jag hostade, jag hade väldigt dåliga luftrör innan, också… så mit största problem av inte själva trängningsinkontinensen, utan hostandet…
Numera märker jag aldrig av det, inte ens nu över julen, då jag har varit rejält förkyld, med hosta… så det kan ju inte bara bero på att mina luftrör har blivit så mycket bättre.
Jag har ju gått upp en 9-10 kg sen min lägsta notering, och det mesta av dom kilona är muskler, vill jag hävda…
Denna kost är ju muskeluppbyggande, och det torde ju även gälla alla de muskler vi har överallt i kroppen som inte syns, dvs även bäckenbottenmusklerna och själva blåsan, som också är en sorts muskel…
Jag har också märkt att jag kan hålla utinen en längre tid mot förut, behöver inte springa på toa lika ofta som före kostomlägningen.
Jag tror också att nervsignalerna som går till alla muskler i kroppen förbättras av denna kost, så att även urinblåsan får sig en släng av sleven.
"still lost in space and time"
Jag har alltid haft och har fortfarande en extremt bra festblåsa. Jag har ju jobbat i skolan i många år och i stort sett gått på toa efter frukost hemma och sen inte gått förrän jag kommit hem igen 17.00. Jag tror faktiskt något gick sönder när jag födde barn, och det går itne att reparera med knipövningar.
#10, Prata med en gynekolog o kolla om det finns nåt man kan göra. Stog det inte om det här i tidningarna nån gång under förra året?
Jadå, mina problem som började bli ganska stora (inte till mängden men till frekvensen) försvann till 95 procent redan efter ett par dagar. Fattde ingenting jag!
Det är också rapporterat i Annikas Hälsovinster-inlägg.
Jag undrar förresten fortfarande om någon har länk till det ursprunliga inägget med alla kommentarerna eller om Annika har raderat det?
Ibland när jag nyser, så får jag hålla i mig och ha mina ben i kors.För annars läcker det från blåsan. Men annars har jag problem med "nr 2". Det blir många språngmarscher till toan. Men det har lugnat ner sig lite det senaste året. Inte så gasigt och bubbligt. I slutet av januari ska jag till läkaren för att undersöka det och se om det finns någon hjälp att få.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Jag har haft samma problem.Men det är mycket bättre nu.Nr 2, har haft med,den är bra nu.Hoppas Doc tar upp det på kostdoktorn så flera kan bli hjälpta.
Det är likadant med mig, inga problem längre.