Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-ägg-ost-grönt-sidorätter-veg
Läst 9153 ggr
Mimsivimsi
0

kålrotsgratäng

Idag gjorde jag en smarrig kålrotsgratäng efter att ha läst att kålrot innehåller 6% kolhydrater.

**Kålrotsgratäng (2 pers)
**1 skalad kålrot
½ litet pkt grädde
2 vitlöksklyftor
1-2 dl smarrig gratängost
smör

smöra en liten gratängform
skär kålroten i tunna skivor och lägg i
smält smör
krossa vitlöken i smöret
häll i salt och vitpeppar
häll i grädden och hälften av osten och rör om (behövs ej värmas upp)
häll blandningen över formen och blanda runt med kålroten
sprinkla över resten av osten

in i ugnen på 175 grader till den fått knaperyta

MUMS

man kan även blanda i andra grönsaker som broccoli, blomkål, zuccini, aubergine, blir jättegott komplement till potatisgratäng.

fettbramat
0

Wow! Trodde kålrot var HELT förkastligt. Vilken härlig upptäckt! Jag brukar alltid göra kålrotslåda till jul i o f s med hälften morot (och det kan knappast vara så bra som kålrot) och visprädde plus smör. Skippade det i julas. Kanske kan prova på det och ditt recept någon gång med andra ord.

Sagittaria
0

Jag måste säga att jag också blir helt tagen på sängen av denna information. Jag har räknat bort alla rotsaker eftersom de ju är så söta i smaken, något som jag har tolkat som att de är kolhydratbomber. Och de mognar först på hösten, också det har jag tagit som ett varningstecken. I princip alla grönsaker och frukter som man kan odla här i norr och som blir klara först till hösten är ju söta, och vi vet ju varför, eller hur? Naturens hjälp till fettinlagring inför vintern, det var i alla fall så jag trodde att det hängde ihop fram till nu. Nu blir det nog till att ta sig en funderare igen för lilla moi. Förvånad

fettbramat
0

Hittade en sida på svenska från finska folkhälsoinstitutet. Vet inte riktigt vilka siffror jag ska titta på men det högsta värdet som har med kolhydrater och socker att göra är 4,6 digererbara kolhydrater/100 gr.

Sagittaria
0

# 3. Helena, jag kollade på den där sidan och jag förstår inte riktigt hur man ska tolka den där siffran. Finns det någon hund begraven där: 74 % av energin kommer från kolhydrater samtidigt som det handlar om 4,6 kolhydrater per 100? Kan det verkligen gå ihop, eller tycks det bara ologiskt för min hjärna för att timmen är sen?

Jag förstår hur som helst inte vad digererbar betyder. Det kanske är något finlandssvenskt uttryck. Man kan ju gissa på något med möjlig att ta upp i kroppen eller "matsmältningsbar".

andreas0
0

Ni kan inte räkna med alla 100 gram när ni räknar så. Tänk på att vattnet inte ger någon energi, så det får man räkna bort. 4.6 gram kolhydrater, 0.3 gram fett, 1 gram protein. Det är blir totalt 5.9 gram så det är altså 4.6 gram av 5.9 gram, inte 4.6 gram av 100 gram. Det är altså 78% av vikten förutom vatten och celluosa.

Ska man sedan räkna ut energiprocent så får man tänka på att fett är energitätare än kolhydrater och protein, därför blir det bara 74% av energin, precis som fineli-grafen visar.

Med andra ord stämmer det att kålrot inte innehåller så mycket kolhydrater viktmässigt, men vattnet rinner ju bara rakt igenom en, så det får man räkna bort, och då ser man att kålrot inte är så bra att äta på LCHF förutom eventuellt i väldigt små mängder.

Lägger ni 50 gram socker (lite drygt 3 matskedar) i en liter vatten så  blir det 5% av vattnet som är socker, men det är ju inte bra att dricka den litern med vatten för det, eftersom energin är 100% socker, och du får fortfarande i dig 50 gram socker!

Hoppas det hjälper er att tolka siffrorna, annars så frågar gärna!

Sagittaria
0

# 5. AndreasO, tack för förklaringen. Det bekräftar ju att min sötmavarningskänsla stämmer när det gäller rotsaker, i så fall.

Egentligen är det nog bäst att genomgående hålla sig till energiprocent när man försöker räkna kolisar, eller hur? Annars kan man ju tydligen lätt irra bort sig när man försöker jämföra äpplen och päron, eller snarare kålrot och alfalfagroddar. Flört

andreas0
0

Jag tror att det bästa man kan göra är att kolla energiprocent på alla tre delar, plus mängden kolhydrater i gram, dvs. man kollar så man får i sig en bra fördelning av fett/kolhydrater/protein, och även så att det inte blir för mycket kolhydrater totalt.

Anders-S
0

Finns det någon tabell där man anger kolhydrater etc. omräknat per 100 g torrsubstans dvs där man eliminerat vatten. Tycker det skulle vara lättare att jämföra då. Bl.a. framgår ju då hur meningslösa lightprodukter är där man bara utökat med konsistensgivare och vatten.

Tror att man använder sådana tabeller vid djuruppfödning men har inte hittat någon för livsmedel.

Mimsivimsi
0

men om man äter ½ kålrot i gratängen som väger 100g, ja då får man ju ändå bara i sig 4,6g kolhydrater! Okej att resten är vatten men det smakar ju ändå gott och man har ju i en massa fett och man äter kött till så man får ju ändå i sig mer fett o protein än kolhydrater.

Skaldeman
0

Kålrötter växer under jord och är rika på stärkelse. Själv drar jag gränsen vid lök, djupare än så ner i jorden går jag inte. Jag har några få elever som rapporterat att de klarar rotfruktslådor, själv gör jag det inte.

Sten Sture