Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 152 ggr
Pyttelite
1

Tips på fika för LCHFare

Jag ska bjuda på LCHF-anpassad fika/snacks på jobbet.

Har ni några idéer - mest ska det vara baserat på grönsaker - ingen frukt och om det ska vara nötter med så behövs de serveras separat.

Själv kan jag bara komma på gurkstavar, morötter och tomater och sedan ngn dipp.

Alla tips mottages tacksamt.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2024-04-13 16:08 av Pyttelite
Sindri
2

Är paj för meckigt? Finns många goda pajfyllningar man kan göra med grönsaker. Finns recept på pajdeg utan gluten.

Om man skall kunna äta med händerna är dina förslag jättebra. Vill du ha mer att dippa så ägg till broccoli och selleristjälkar.
För de som vill ha mer protein kan du skära en god ost i tärningar.

Pyttelite
1

#1:Tack för alla tips!

Jag är inte riktigt säker på om pajdeg är tillåten för den som startat sin kostomläggning så jag behöver lite alternativ och helst inte för många frestelser.

Men osttärningar är ett bra förslag - det finns så många trevliga ostar.

Hur blir det med avokado - är det en dum idé i och med att den lätt oxiderar?

Har du något enkelt förslag på dippsås?

Sindri
0

Det finns pajdegar som är LCHF. Här är min:
Pajdeg – matpaj
Till form ca 24 cm diameter
200 grader 5 minuter för skalet.
180 grader, ca 20 – 30 min för fylld paj.
40 g kokosmjöl
1-2 msk sesamfrö
1 msk psyllium
½ tsk bakpulver
Kryddmått salt
75 gram smör
1 äggula
1/4 dl grädde

Mixa allt i matberedare tills degen släpper från kanterna. Tryck ut i formen, låt stå kallt medan ugnen värms. Nagga med gaffel innan gräddning.
Gör t ex Västerbottenspaj eller fyll med skinka, grönsaker, tomater, ost, köttfärs, broccoli etc………

Avocado är bra LCHF-mat. Gör t ex en dipp med avocado, creme fraiche, lite salt och peppar och pressad citron.

En annan god dippsås är creme fraiche med mosad ädelost, eller en med lite tomatpuré, salt o peppar, paprikapulver och kanske lite chilipulver.

Och till ost är det ju väldigt gott med paprika.

Pyttelite
1

#3: Tack för fina tips och recept - jag är inte van vid kokosmjöl köper man det i vanlig mataffär typ Coop/ICA?

Sindri
0

Det kan finnas nuförtiden, det beror lite på butik. Förr fanns det bara på nätet så jag köper det där av gammal vana. Vissa kan ha från Risenta eller DaCarla. Ibland står de på glutenfria hyllan, ibland bland andra mjöler.

Pyttelite
0

Ok - ska kolla upp!

Bara en kontrollfråga om man gör tex dipp eller liknande ska alla lightprodukter undvikas?

CasaRamon
0

Kokosmjöl finns nästan överallt. Coop, Ica, Citygross m.fl.

Sindri
0

#6 När det gäller LCHF - definitivt. Det betyder Low Carb High Fat, alltså fett är det som ger en hälsosam mättnad. Men inte vilket fetter som helst, utan det som kroppen mår bäst av som t ex smör, grädde, kokosfett, olivolja.

Lightprodukter bör helst undvikas av alla ändå, eftersom när man tar bort fett ersätter man det med annat som ofta är emulgeringsmedel, dit hör t ex karragenan som är omstritt som cancerframkallande (ex. vis. grädde med mindre än 40% fett), eller så är det kolhydrater eller andra sockerarter.

Så, endast creme fraiche med 34% fett eller vad det nu var (jag gör min själv så har inte köpt det på länge).

• Redigerat 2024-04-14 10:56 av Sindri
CasaRamon
0

Matmuffins är ett bra alternativ. Som man då fyller med önskat innehåll. Jag kan skriva recept om du vill.

Pyttelite
0

#9: Jag tar tacksamt emot alla tips och recept.

Pyttelite
0

#8: Just mejerivaror förvirrar mig. Sverige har ju sedan typ WWI en annorlunda fettprocentfilosofi än andra länder.

Standardmjölk är 3% och standardfetthalten för vispgrädde är 40%. Sedan har vi lagommjölken, lättmjölk och ytterligare en nivå.

I tex Tyskland har standardmjölken en högre fetthalt men grädden en lägre så jag är inte så säker på att det alltid är så att man tillsätter ”fusk” bara för att fetthalten är lägre.

Vet inte hur det är i Spanien men själv har jag svårt att köpa ngt annat än 40 ”oktanig” grädde men blev förvånad över hur det var i övriga Europa.

• Redigerat 2024-04-14 12:31 av Pyttelite
Sindri
0

#11: När jag började åka till Spanien fanns bara grädde med 35% fett och med karragenan. Nu finns 38% utan tillsatser.
Däremot är standardmjölken i Spanien 3,6%, det finns svensk lantmjölk eller gammeldags mjölk som har det också.
Om det är tillsatser i så står det ju alltid på paketet. Jag vet att det förut bara fanns grädde med karragenan i den laktosfria varianten, men nu har Willys en utan karragenan.
Det är en djungel och det gäller att ha förstoringsglaset med när man handlar så man kan läsa texter på paketen.

Pyttelite
0

#12: Jag förstår inte varför man ska ha tillsatser bara för att fetthalten inte är samma - det är ju ändå ett ”konstruerat” förhållande.

Pyttelite
0

Verkar som att karragena inte är cancerframkallande längre men jag avstår gärna.

https://konsumentkontakt.arla.se/org/arla/d/kommer-arla-plocka-bort-karragenan-ur-sina-produkt/

Vi använder karragenan för att stabilisera grädde och undvika gräddsättning i vissa produkter med längre hållbarhet. Med gräddsättning menas att gräd…
  • Redigerat 2024-04-14 14:53 av Pyttelite
CasaRamon
0

Focacciamuffins: 9 st

3 ägg
150gr Philadelpiaost vispas ihop
75 gr smält smör
------
1 1/2 dl mandelmjöl
1 1/2 msk fiberhusk blandas
1 1/2 krm salt
1 1/2 tsk bakpulver
-------
75 gr Fetaost
10-15 svarta oliver hackas och blandas in i smeten

muffinsformar

Toppa med flingsalt och oregano

Ugn 200 gr 20-23 minuter
---------

Totalt 13 gr kolhydrater 1,4 kolhydr./st
75 gr Fetaost

Pyttelite
0

#15: Det låter som det inte kan gå fel - oregano är en fantastisk krydda.

Tack för receptet 🙏

• Redigerat 2024-04-14 18:00 av Pyttelite