zuccini fritters
Måste bara berätta vad jag åt till middag. Jättesimpelt att laga men supergott!!
**Zuccini fritters (1 pers)
**Riv en halv zuccini
Krama ur vattnet så gott det går
Knäck ett ägg och rör ihop
Värm stekpannan tills den är het, häll i olivolja och smör
Ta 2 runda pepparkaksformar och lägg i stekpannan
Klicka i zuccinismeten
Vänd plättarna efter en stund då de fått gyllenbrun färg och stek likadant på andra sidan.
Ta bort pepparkaksformarna.
Serveras med biff/kyckling/annat kött och rödvinssås/brunsås/svampsås/grönpepparsås
SUPERGOTT!!

är olivoljan nödvändig, tro?

nä inte jätte, men jag häller i den för att hetta upp pannan och sen blir det lite krispigt (friterat) av den och sedan har jag smör för färg och smak!

Låter smaskigt!
Bra att bli påmind om att använda formar, jag tänker sällan på hur praktiskt det kan vara när man har något lite lösare/spretigare att steka…

Okej, det låter ju helt klart som något värt att testa :P
Är dålig på att laga mat, blir mest stekt/ungsstekt kött, smör och ägg för tillfället, samt nötter när jag "faller"

man kan även blanda i lite krossad vitlök i zucciniröran! mmmm
jättesimpelt och går fort att laga till
Kokosfett kan man nog använda för friteringen - det tål upphettning bättre än olivoljan.
Numer pensionär i Nynäshamn

Tack Mimsivimsi, verkar både gott och festligt!
Låter gott, måste prova, bokmärker direkt!
Då kanske man skulle kunna få användning av det gamla plättjärnet, i stället för formar?
Det blir ju inga plättar numera.
Tror jag ska pröva det.

Jag har också bokmärkt. Plättjärn låter som en bra ide. Har också ett sånt som stått oanvänt sen länge.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Lisabet - oj vad smart!! Ja alldeles perfekt att använda plättgärnet till det!

Man tackar för denna variation på zucchinin som är en ofta använd potatisersättare hos mig. Och så får man in ytterligare ett ägg. MUMS
Det här måste jag testa till helgen när vi skall ha vänner över på middag! Låter riktigt gott!
Ohhh, det lät supergott, ska prövas i det snaraste!
Tror jag dessutom ska göra dem i lite blandade fina pepparkaksformar …*ler*
//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras
utan måste kännas med ditt hjärta
Jag prövade i mitt gamla plättjärn, men jag tog för mycket zucchini eller kanske för lite ägg, för de blev alldeles lösa och sladdriga, och ville inte alls bli bra.
Tror jag håller mig till gratängen, den blev så god.

järnet måste vara väldigt hett och ha mycket olja/smör! de blir knapriga och fasta.
Glöm ej att krama ur så mycket vatten ur zuccinin som du kan innan, och ha inte för mycket ägg! 1 ägg på 3dl riven zuccini..

Jag hade för mycket ägg tror jag, det smakade inte så bra. Annars gjorde jag en stor pannkaka av det, helt okej. Ska ha i mindre ägg nästa gång. Tack för tipset, Mimsivimsi!