äta nöttunga och gristunga
kan man som renlärig lc/hf-are äta dessa utsökta produkter med tanke på att de är rimmade nitritbehandlade…..och kanske även behandlade med annat skit…jag försöker i möjligaste mån äta så obehandla´d mat som möjligt….vad tycker ni…
Köp färsk? Visst är tunga gott? Med pepparrotsgrädde. Mums! 
jag har undersökt om det finns…..och i affärerna är det omöjligt att få tag på färsk….och gårds-slakterier är det ont om i min del av landet….
Frågade du om du kunde beställa? De verkar ta hem vad som helst bara de har en kund.
Har bara sett rökt tunga i den manuella charken, men hör efter om de inte kan ta hem åt dig. Själv tycker jag det ser ganska läbbigt ut, men det kanske beror på att många små kalvtungor har slickat mig på fingrarna när jag var mindre, så jag vet hur sträva kalvtungor är;) Fast å andra sidan såg jag bleka, kokta grisfötter inlagda i gelé i en glasburk strax före jul, och det vann med hästlängder över tungor kan jag säga…
Jag har växt upp med grisfötter på julbordet och tyckte det var gott som barn - nu saknar jag det inte.
Numer pensionär i Nynäshamn
Nej Fy Hoppsan! Jag vill aldrig i livet äta sådant som andra har haft i munnen.

AnnaC, äter du ägg? 
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...
Tänkte inte på det!!!Men jag äter dem inte med skalet på.
Man äter inte tunga med skinnet på heller. 
*hmm* De tungor jag sett i charken har haft knottrorna kvar på ovansidan.
När tungan är kokt drar man bort skinnet och vips är knottrorna borta. Har inte sett tunga i affär sen jag var barn. Såg flera förpackningar i min COOP-affär på nyårsaftonen.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!

På färdigkokta tungor i affären kan det vara si och så med hur noga skinnet är borttaget.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...
Jag tycker ofta man ser knottrorna och det är liksom de som avskräcker - jag har aldrig förlikat mig med dem.
Numer pensionär i Nynäshamn

Min mamma gjorde tunga ibland när jag var liten, hon älskade det, jag tyckte det smakade vedervärdigt…
"still lost in space and time"
Inte min favorit heller.

Min Pappa brukade göra tunga och det smakade gott men när jag såg knottrorna kunde jag inte äta det mer…. Too yucky.
Såg det på Coop Forum när jag var och handlade i lördag och då var knottrorna kvar *ryser*

Tunga är gott….