Apelsinsylt
Jo, det finns faktiskt! Vad nu skillnaden på marmelad och sylt är, men än att marmelad är mer geléigt. 😋
Ivf blev jag sugen och har funderat ett tag på om man skulle kunna tjocka till sylt med husk. Googlade och hittade ett tips här på KiF som sa att det gick bra. Nu hittar jag det tyvärr inte igen, så kan inte tacka upphovsmannen.
Skar apelsin i bitar och kokade kanske 20 minuter med stevia. Det tog ett tag att få apelsinbitarna att mosa till sig. Inget vatten och inget annat. När jag tagit kastrullen av värmen doftade jag över lite psylliumpulver och rörde om. Lät det stå ett tag och tog lite mer psyllium tills det var lagom tjockt. Det behövdes inte mycket alls.
Utseendet, att det är ogenomskinligt och lite "vitare" än man är van beror inte på husken. Det blev så där när det kokade redan. Tror det är frånvaron av extra saft plus att sockret man normalt använder gör att det blir mer klart. I vanlig gelé är det i princip lika mycket socker som apelsin.
Jag tyckte det blev jättebra! Nästa gång ska jag ha lite skal och andra finesser i blandningen, men det var gott så här också.
- Redigerat 2024-01-22 19:36 av hemul
Jo, eftersom det inte är socker eller nåt annat konserverande i så frös jag min lilla sats i såna där isbrickor som gör jätteisbitar. Blir lagom mycket att tina upp för lilla mig. Har man inte såna kan man väl bara platta ut sylten i en fryspåse, så kan man lätta skära eller bryta av så mycket man vill ha.
Det här blir bra, för jag brukar inte hinna äta upp apelsinerna jag köper innan de börjar bli trista. Hädanefter kokar jag sylt när jag märker att de börjar bli lite mjuka. 😃
- Redigerat 2024-01-22 19:31 av hemul
Määh. För sent att redigera. Råkade skriva gelé när jag menade marmelad och rättade till det, men missade åtminstone ett ställe. Jaja. Ni fattar väl ändå.
Jag kokar sylt på frysta blandade bär. Lie sötströ och sedan, mot slutet, chiafrön, för att tjockna till. Blir väldigt bra.
Man tager vad man haver, som Kasja Warg sa! Bra att det funkar med flera grejer så man kan ta det man har hemma.
Har tänkt helt fel förut och försökt med gelatin och sånt. Det blev inte bra alls.