Julbordet
Vad äter ni till julbordets alla sillrätter om ni inte äter bröd eller potatis. Jag tycker det är svårt att bara äta ägg till alla sorter. Tar gärna emot förslag
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Jag äter inte sill, men tar gärna en kall potatis till lax eller skinka. När potatisen kallnar ändras något i sockersammansättningen så att den inte påverkar blodsockret så negativt..
Man kan också baka bröd utan gluten till sillen. Det innehåller visserligen lite kolhydrater, men är man inte superkänslig så blir man inte påverkad av det.
Tunnbröd t ex som man kan grädda i stekpanna med bara potatis och bovete.
Eller hårt bröd baserat på kokbanan och fröer med bara lite mjöl i.
Tack hade glömt kall potatis.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Problemet är väl inte brödet och potatisen utan sillen som kan vara en sockerbomb i sig.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Om man lägger in sin egen har man lite kontroll, och många gamla svenska recept innehåller mycket socker som man gott kan minska.
Mår man bra är det inte farligt med lite mer kolisar då och då, men man vill kanske välja var man lägger dem.
Och som en annan klok person skrev här en gång (minns tyvärr inte vem, förlåt)
Det är inte vad man äter på helger/fester som är viktigast, det viktigaste är vad man äter däremellan.
Till jul, påsk och midsommar, gör jag egen sill, sockerfri. Men äter då 1-2 potatisar till. Och förstås kokt ägg, som passar bra till sillen.
Bröd bakar jag själv. Har ett bra recept med olika fröer, mandelmjöl, ägg och yoghurt bl.a.
Ägg skulle jag inte äta alls. Min mor lärde upp mig i smörgåsbordsätande när jag var liten. "Ta nu inte av ägghalvorna, lilla hemul, utan gå på den kallrökta laxen och ålen!", sa hon. 😂
Och hon hade ju rätt. Dumt att äta sig mätt på "vardagsmat" när det finns så mycket gott som man sällan får äta.
Jag är inte rabiat längre utan skulle ta lite potatis. Men nu kommer jag nog inte i närheten av ett julbord, så inget problem.