Istället för bakprotein
Jag har använt en hel del Bakprotein (från vassle) från Rawfoodshop till att baka glutenfritt bröd.
Nu finns det inte att få tag på längre.
Det finns en mängd olika sorters protein på nätet, de är egentligen avsedda för proteindrinkar, men det står ibland att man kan baka på det. Många är tyvärr smaksatta och det funkar ju inte.
Är det någon här som använt sånt proteinpulver till bakning?
Egentligen borde jag inte svara eftersom jag inte bakar med proteinpulver… Men i brist på andra svar gör jag ett försök…
Vad jag vet brukar man oftast använda just vassleprotein vid bakning. Trevligast är rimligen pulver som inte är smaksatta och sötade. Det finns, men verkar svåra att hitta, i synnerhet i Sverige. Jag känner till detta, som är ekologiskt. Kvaliteten kan jag inte uttala mig om, men företaget brukar åtminstone leverera snabbt och smidigt. De kan ha rejäl rabatt på vissa förpackningsstorlekar, så man bör kolla alternativen.
Även proteinpulver från växtriket brukar användas i bakning, t.ex. ärtprotein eller hampaprotein. Dessa brukar inte vara smaksatta, och är avsevärt lättare att få tag på. De brukar dock ha lite grynigare konsistens än vassleprotein, och jag misstänker att mängden proteinpulver bör minskas mot ens vanliga bakrecept.
#1: Jo, du skulle nog visst svara. 😊👍 Det är just vassleprotein utan smak jag är ute efter. Och helst ekologiskt.
Skulle det vara med en länk?
#2 Ordet "detta" i meningen "Jag känner till detta…." är en länk och går att klicla på (i alla fall för mig). Men jag skriver ut hela här:
https://www.bulk.com/se/organic-pure-whey-protein-se-1.html
(För tillfället har 1 kg lägst kg-pris, kostar bara aningen mer än 500 g.)
- Redigerat 2023-12-01 16:39 av mooonlight
#3: Tack igen. Svårt att se sånt på min telefon, men det var en länk. 😁