Behöver vi gå på kurs? Vi har ju varandra!

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Maxiq du behöver absolut inte gå någon kurs, det skulle vara för att det skulle bli lite roligare då. Men jag hoppas att nå nya som inte hittar hit och som kanske inte använder dator. Dom kan ju också behöva lära sig vad LCHF är.
Jo det är jättebra med kurser i LCHF fast egentligen är det man behöver lära sig inte märkvärdigare än att det ryms på ett A4-papper. Jag läste på en GI-förespråkares hemsida att hon erbjöd personlig samtalsrådgivning för viktnedgång via telefon för 600 kr/tim!

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Men det är ju flera nybörjare här numera.
Dom erfarna på detta forum har troligen inte någon nytta av någon kurs, men vad med alla dom som strävar, skulle inte dom ha nytta av detta.
Det är väl inget fel med att få 'input' från flera håll för dom som inte riktigt får det till att fungera?
Jag sa ju att det är bra med kurser. Jag har själv jobbat på ett studieförbund med studieovana människor. Själv föredrar jag dock att läsa mig till kunskap men alla är ju inte som jag, som tur är!

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Ett bra initiativ. Det kanske finns några som behöver gå en kurs för att komma igång.

Håller med Mervi, för att komma igång kan en del behöva hjälp.
Det är därför jag har satt ihop ett kursmaterial som går att använda till flera olika typer av LCHF-kurser. Jag har tidigare arbetat med utbildning i 10 år och har därför en viss vana vid att producera kursmaterial.
Läs gärna mer om kursverksamheten på min blogg:

Putt

Med tanke på alla som rapporterar utebliven viktnedgång (inklusive jag själv) så verkar en kurs behövas. För visst vill vi bli lite smalare????

Det kan vara ett trevligt sätt att träffa andra med samma konstiga kost…ett bra stöd!
Efter snart 2 år på strikt lchf utan viktnedgång blir jag bara mer och mer förvirrad av olika råd och tipps: mer fett, mindre fett, kanske mindre nängd totalcal., äta ofta, mer sällan, t.o.m kanske öka andelen kh, öka motionen, motion utan betydelse. osv Hur som helst så mår min själ inte bra av detta att anstränga mig så uten något resultat. En kurs skulle vara bra.
Tillägg: proteinmängd . nte för hög. Generrerar då ökat B-gl, inte för låg, för då bränner vi muskler. Som sagt . inte lätt det här.
ragnhildar - det som är svårt är ju att vi tror på att var och en måste hitta sin egen väg. Det verkar inte finnas någon som passar alla. Det som fungerar för några fungerar inte alls för andra. Hur skall man då kunna råda på annat sätt än att alla måste testa sig fram?
Du måste bli proffs på hur just Du fungerar, det kan ta tid.
Numer pensionär i Nynäshamn

Man får satsa på att bli proffs på sin egen kropp…kunskap man har nytta av hela livet!
Margareta, tack för svar. Jag förstår vad du menar, men kan för egen del inte hitta rätt väg. Ibland är jag nära att ge upp och äta lite bröd till frukost i alla fall. Jag vet att många här inte ser lchf som att man försakar någonting . . men det tycker faktiskt jag. Det hade jag varit fullt beredd att fortsätta göra om jag sett resultat, men när detta uteblir efter så lång tid kommer tvivlet över mig. MEN, jag är helt övertygad om att kolhydrater är roten till mkt ont beträffande människans hälsa. Mina vänner är dock rätt skeptiska eftersom dom med egna ögon kan se att jag inte gått ner. Jag startade enkom för viktminskning. Bra mådde jag redan före lchf.
Jag är som du, ragnhildar, drygt två år och går inte ner. Så du är inte ensam. Skillnaden är att jag var i ett erbarmligt skick och har glädje av en mycket förbättrad hälsa.
Försök se ditt sätt att leva som ett vaccin mot att bli sjuk. Eftersom du är överviktig så står ju det metabola syndromet och vinkar bakom knuten.
En kurs är säkert bra och trevligt, men jag tror inte man ska vänta sig att få en färdig lösning där heller. Som du sa, ät mer fet, ät mindre fett, ditten och datten… I mitt fall vet jag att jag går ner om jag håller igen på maten vilket jag INTE gjorde på normalkost. Men det är jobbigt och det känns också lite sjukt att göra så samtigt som jag känner hur maten jag äter gör att min hälsa förbättras. Så jag har skjutit vikten på framtiden.
Jag förstår dock att det är svårt för dig som inte upplever några andra fördelar. Jag vet ju att om jag går tillbaks till mackorna så får jag antagligen tillbaks allt elände jag blivit av med, Ingen större prestation att hålla sig på mattan då faktiskt.
Hemul, tröstande ord. Till saken hör att jag inte kan kallas överviktig. Ca 7 kg för mkt. Vet ju att detta faktum också försvårar viktnedgång, men dessa kilon har kommit de senaste åren och känns så onödiga och irriterande. Dock har jag alltid varit rädd för att banta med lågkalorimetoder. Annik D sade att hon fått sänka fettnivån och minska på totala energi% för att hon ökat några kilon . .alltså sedan hon redan tillämpat lchfdieten. Har också testat fakir. . kanske kunde jag då se lite resultat. Vet också att vinet är en bov i dramat. Dricker ej vin dagligen, men ett par ggr i veckan. Ja suck som sagt förvirrad
Tänkte just när jag läste att du inte hade så många kilo att bli av med Ragnhildar. Så kanske det är en normal vikt du har. Och är det inte så att man väger mer fast kroppen är smalare?
Så du kanske skall ta dig en macka på morgonen och gilla läget? Värt ett försök och bara njut av stunden.

Putt