Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 4215 ggr
idalinda
0

smördeg

Finns det någon duktig här som har gjort smördeg någon gång?

Jag har för mig att man behöver bara smör, mjöl och salt , vissa använder kesella också…

Jag funderar här om man skulle kunna göra smördeg av proteinpulver / sojamjöl eller något annat liknande.

"julstjärnor " tillhör till den finska jultraditionen och det är smördeg med plommonmarmelad i mitten och ihopvikt till en stjärna.

Jag funderar på en variant av eget smördeg  och kanske hallon mitti.

Det blir då ungefär som wienerbröd.

Är det vetemjölet i smördegen som gör att det blir " fluffig" eller tror ni våra alternativ skulle kunna göra jobbet?

Sedan kommer bara det stora jobbet med att kavla och vända och kavla och vända och kavla och vända….

Mona-Stina
0

Smördeg på proteinpulver eller sojamjöl?  Huvva! Det kan inte bli gott.

Kanske någon annan har provat men för mig låter det otänkbart.

Mervi
0

Jag brukar göra en smördeg på följande sätt (inte LCHF)

500 gram smör
500 gram kesella

9 dl vetemjö + 1 tsk bakpulver.  Detta lyckas alltid. Inget kavlande och massa jobb.

Jag blandar smöret och mjölet och sist kesellan, låter degen stå kallt över natten och sedan är det bara att göra stjärnorna. Enkelt. 

Jag kommer baka mina älskade julstjärnor med hemmakokt katrinplommonsylt. Jag kokar plommonen mjuka och tillsätter socker. Använder väldigt lite vatten så det inte blir rinnigt.

Ett måste på finska julbordet.

Sedan vet jag inte om jag kommer att äta dem iår. Det får vi se.

idalinda
0

hmm .till barnen gör jag de vanliga av färdig smördeg.

Trevligt med flera som förstår att julstjärnor är ett måste!

Jag har bestämt mig att försöka någon variant i alla fall !

zeretki
0

Kanske mjöl på nötter skulle funka?

systerj
0

det känns ju som att mandelmjöl är det bästa alternativet isf..

DrAnna
0

Tyvärr!! Det är det stora jobbet med att kavla och vända,kavla och vända som gör fluffigheten…

idalinda
0

De blev ingen smördegbak till jul , för det var så mycket annat ändå.

Men kanske gör jag ett försök ändå någon dag, med mandelmjöl.

Jag gjorde bröd med mandel och naturella cashewnötter blandningen , det blev som havrebröd, saftigt och gott .

nu har jag  " vit bröd" ( mandel +  cashew)

" fullkornsbröd"  (blandade nötter) :)

Pasi
0

Man måste ha en mycket seg och elastisk deg för att kunna kavla en smördeg…mao mycket gluten, vilket varken finns i nötmjöl eller proteinpulver.Glad

Mervi
0

Jag gjorde som vanligt och har ätit 1 stycken på julafton. Mums så gott det var.