Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketterallt-om-lågkolhydratkostövrigtmat-livsmedel
Läst 137 ggr
Sommar2021
0

Ister och späck

Någon som testat att laga mat med ister eller späck?
Jag har läst att fettet sitter på lite olika ställen på grisen om det är ister eller späck. Men i övrigt vet jag inte vad skillnaden är smakmässigt etc.

Någon som testat? Är det gott?

För övrigt tycker jag verkligen inte att talg är gott, jag vill hitta något annat animaliskt fett (förutom smör) att laga mat med. Omelett med talg gick verkligen inte att äta. Usch.

Åsa S
0

Jag brukar göra egna talgbollar med ister och det lukar inte gott när man smälter det. Har dock inte smakat.

Sindri
0

Jag undrar så vilken talg du använde?

Sommar2021
1

#2: jag har både testat att göra själv med fett från ekologiskt gräsbetat men också testat att köpa färdigt, också från ekologiskt gräsbetat. Det smakade likadant båda gångerna.

CasaRamon
0

Varför vill du inte använda smör? Om det är pga priset, så har det sjunkit. På Willys idag 39:90

Sindri
0

Så skumt. Jag kör som sagt var Jureskogs och har inte känt något särskilt.

Sommar2021
0

#4: jag älskar smör och mjölkprodukter. Men tror min aptit är mycket högre och energin lägre p.g.a mjölkprodukter. Så hade varit intressant att ta bort det ett tag. Äter dock inte strikt lågkolhydratskost just nu eftersom jag sitter fastkedjad i kolhydratsträsket och kan inte riktigt ta mig loss. Att ta bort alla triggers kanske kan hjälpa tänker jag.

CasaRamon
0

#6: Jag tror inte att smöret är något du behöver ta bort, tvärtom. Är man fast i kolhydratsträsket, så är det nog andra produkter du borde gallra ut till att börja med.

Sindri
0

Ja, smöret vore det sista jag skulle ta bort. Ägg och smör och lite paprika kommer man långt på.
Smör "räknas" ju inte riktigt till mejeriprodukter eftersom mjölksockret är helt borta. Vill du bli ännu striktare kan du göra ghee. Finns recept här på sidan.

mooonlight
0

För att svara på TS frågor…
Späck är i princip underhudsfett, medan ister är fett som omger de inre organen. De har lite olika konsistens, så rimligen även olika sammansättning. Jag har dock inte kunnat hitta pålitlig information om skillnaden.

När jag köper ister får jag alltid med späck inblandat, så jag kan inte avgöra om det finns någon skillnad i smak dessa emellan.

Ister/späck har i alla fall en egen smak, och den är annorlunda än talg. Vad som uppevs som "gott" är ju individuellt. Personligen tycker jag att talg är helt ok smakmässigt, men att ister/späck är godare. Jag tycker till och med om att ha det i t.ex. havregröt.

hemul
0

Nämen så är det väl inte? Späck kallas fettet på bl.a. svin och man köper det i bitar så att säga. Ister heter det när man smält ner och renat späcket. Då är det bredbart, om det inte är tokkallt.

• Redigerat 2023-06-26 03:00 av hemul
mooonlight
0

#10 Det var en för mig ny definition. Jag fick lära mig att det är anatomisk skillnad en gång i tiden. Även Svenskt Kött skiljer på ister och späck ungefär som jag beskrev. Och Wikipedia har separata sidor om ister och späck med i princip samma anatomiska uppdelning.

Späck eller ister är grisens fett. Testa att använda späck eller ister istället för annat fett i matlagning och bakning.
hemul
0

Och det var nytt för mig och de borde ju veta!

Men konstigt då att nedsmält späck forfarande kallas ister.

hemul
0

Det är fler sajter som säger så, så du har säkert rätt.

Wikipedia är ganska förvirrande dock om man slår upp ister.

Inledningsvis säger de…
Ister eller flott är smält depåfett från svin.

Längre ner säger de istället…
Ister är ett relativt mjukt fett som finns upplagrat i närheten av tarmarna, njurarna och revbenen hos en del djur, som inte hör till kategorin idisslare bland däggdjuren.

Det är väl både också då. 😄