återfall efter jul o kräksjuka
Ja så var man då åter hemma i stockholm efter vad som känts som världens längsta jul.
Det var ju lätt att säga att jag inte tänkt äta kolhydrater under julen.
Men så på julafton så bara kunde jag inte hålla mig borta från potatisgratängen..
Det blev lite, sen liite till, o sen sa kroppen OJJ Vad gott och så bara vräkte jag i mig potatisgratäng. Samma sak nästa dag, blev det rester av potatisgratäng.
Dagen efter fick jag maginfluensa av sambon som haft det över jul och fick inte behålla ens lite vatten.
För att "reparera" mig själv blev det sånt som kroppen lätt kan göra om till energi; socker, bröd o dyl.
Detta ledde enda till gaser och uppsvullen mage.
Och nu verkar det som jag fått igång min kolhydratsdjävul igen, har sådant sug efter kolhydrater. Ätit färdig-lasagne nu 2 dagar i rad. Och oj vad magen bullrar och låter, mår så himla dåligt.
Hade glömt hur svårt det var att gå tillbaka till LCHF när man väl tagit avsteget. Det är ju så gott och syndigt med kolisar… Men visst mår man dåligt av dem.
visst är det hemskt mimsivimsi när man hamnar i en sån här dålig trend, känner att jag är lite i en också, lever fortfarande i förnekelse också känns det som, "nä men jag äter LCHF" samtidigt som man äter en godisbit… ?? starkt jobbat, men vad säger du mimisivimsi? Nya friska tag till det nya året? Jag får väl säga så att en nystart är det snart dax för, i alla fall för min del.

ja där sitter man o vräker i sig potatisgratäng och samtidigt säger till de andra vid bordet hur dåligt det är med kolhydrater och hur mycket bättre jag mår av LCHF…
Underströk samtidigt att det här är första gången jag äter potatis på 4 månader.. Men de var intresserade ändå. Många i släkten såg ju att jag gått ner så pass mycket (9kg)..
Dessvärre tror jag att jag har samlat på mig 2-3kg vatten de sista 2 dagarna pga kolisarna efter kräksjukan..
Jo vi får alla ta nya tag nu med nya året!!
Men jag tror idag får vara sista dagen med kolhydrater igen för min mage mår inte bra av dem!
Mimsivimsi, vattnet försvinner ganska snabbt, det får vi trösta oss med. Jag är inne på dag 3 i återgången till LCHF och suget jagar mig….. Jag äter fet ost och rullsylta när det blir för svårt.
Mervi känner också suget!
Var och handlade idag och köpte in goda ostar osv för att ha något att äta när det blir som värst och nu sitter jag med en stor kopp kaffe med massa kokosfett i… Får se om det vänder igen snart…. Som tur är, lagar jag maten på nyår så då minsann får alla äta min mat istället hihi!!
Jag lagar också maten denna helg så jag bestämmer vad som serveras. Skall ha gäster i morgon och nyårsafton. Det är lättare så.
Jag gillar inte kokosfett i kaffe utan tar bara varmt vatten och kokosfett och dricker, det går utmärkt. I kaffe vill jag ha grädde…..kanske inte bra det heller men nu i övergången får jag ta det.
Ja helt klart lättare, dock skulle kompis till oss göra förrätt o efterrätt så vi får väl se vad det blir, enda problemet är att dom är ganska fettskrämda så det kan bli lite knepigt där, jaja!
Smör i kaffet går utmärkt tycker jag….
Kokosfett är ok - men passar bättre i Roiboste
Numer pensionär i Nynäshamn
Smör i kaffet klarar jag också jättebra.
Ja… jag har inte riktigt kommit så långt än att jag kan ha smör i kaffet, tycker bättre om kokosfettet….

jag dricker bara fet mjölk i kaffet, det är det som är godast!
Känns liksom inte så motiverande just nu att äta LCHF, suget sitter i med sina järnklor! Känns som man ska "passa på" och fortsätta synda till efter helgen…
Men efter helgen måste jag definitivt tillbaka!
Då blir det fakir och lymfareningsdryck i en vecka..
Åh får ångest..

När ni ändå är inne på kokosfett i te/kaffe. Hur mycket kokosfett tar ni? Och hur mycket per dag?
Jag har precis börjat med att ha i det i mitt te åtminstone en gång/dag, men jag vet inte hur kroppen kommer att reagera om jag tar (för) mycket.
Jag tror i alla fall inte att det kommer bli särskilt svårt för mig att gå tillbaka till lchf efter nyår. Kroppen skriker redan efter kolhydratsfria dagar
Men jag sätter igång ordentligt först efter sambons födelsedag den 4.e. Jag har dock redan dragit ner på smörgåsarna ;o)
En matsked per gång, jag är ju dock inte stor kaffedrickare/tedrickare utan det blir bara ibland, däremot blir jag bjuden dricker jag det, (speciellt hos mamma o pappa där det finns massor av kokosfett!!!)
Men som sagt! Nya tag efter nyår håller helt med Mimsivimsi, kommer nog också fuska lite men inte så mycket som potatisgratäng tror jag…
Jag tar en rågad tesked kokosolja i mitt te, tre gånger om dagen.
I början tog jag för mycket och för ofta, då fick jag magknip och diarré.
Jag tar också ca 1 msk två gånger per dag. Överdosering ger diarré.
Så långt som till diarré har jag inte kommit - fast jag försökt någon gång - däremot magknip har jag nog kunnat åstadkomma
Jag lagade gratäng efter ett sedvanligt potatisgratängrecept idag, men bytte ut potatisen mot rättika. Det smakade lite annorlunda, men gott. Timjan, vitlök, svartpeppar, smör, grädde och riven ost, och så trekvart i ugnen. Inte dumt alls.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
Det lät spännande - välkommen hit!

kronärtskocka fungerar också bra istället för potatis, men har dessvärre ingen koll ifall det är bättre än potatis i KH-mängd..

#13 #14
Då var det det jag hade för mig att jag läst här inne nånstans, att magen kan gå igång om det blir för mycket av det goda. Fast i mitt fall skulle en rensning inte skada då mitt problem med kolhydraterna är förstoppning…