Tips på mjölkfritt stekfett
Tänkte dra ner lite på mjölkprodukter för att förhoppningsvis få lite mindre cravings. =)
Någon som har tips på bra matlagningsfett? De flesta växtoljor går dock bort då jag inte tror att det är nyttigt.
Olivolja ska inte vara bra att upphetta.
Kokosolja är trist då allt smakar kokos. (Köttfärssås med kokossmak, njaaa, helst inte =) )
Talg är verkligen INTE gott. Har köpt ekologiskt talg och även testat att göra själv men jag gillar verkligen inte den smaken! Någon som gillar??
Någon som testat ister? Är det gott att laga mat med?
Gåsfett? ( vet dock inte hur det framställs och skulle aldrig köpa från tvångsmatade gäss)
Andra (goda) tips? =)
Rapsolja eller solrosolja? Du nämner inte dem så jag vet inte om de trillar bort.
Det finns smak- och luktfritt kokosfett. Det köper jag. Passar bra även i kaffet.
#1: dem två oljorna trillar bort =)
Jag tror egentligen att animaliskt fett är mest naturligt för människan.
#2: det kanske skulle funka, men jag är alltid skeptisk när man kan förändra en produkt så att tex smak och lukt försvinner. Men jag har inte läst på om det för att påstå att det på något sätt är dåligt. Bara att jag är skeptisk =)
Jag använder talg, ofta kombinerat med lite smör och jag tycker inte det smakar något speciellt. Använder Jureskogs.
Är du säker på att du får cravings av smör?
Annars är väl ghee en bar produkt?
För att slippa matfett kan man tillaga en hel del i en air fryer.
- Redigerat 2023-05-02 00:08 av Sindri
Du kan köpa t.ex. talg och smälta själv. Det är inte svårt, men det tar ett tag och man får vara beredd på att skura spisen efterår.
Höll på med sånt där förut. Nu när smöret blivit så dyrt tänkte jag börja igen. Sist jag köpte fick man späck för drygt 20 kr/kg och talg för 30. Inte nu! 80 skulle de ha för talg och det var inte ens eko! Det blir ju dyrare än smör. Utbytet är runt 75%
"Hemsmält" talg är jättegott! Har inte provat att köpa fördigt, så vet inte om det skiljer i smak. Ister är hur gott som helst att steka i. Men späck har också blivit svindyrt, billigare en talg dock.
- Redigerat 2023-05-02 01:49 av hemul
Tips till sparsamma om ni brukar göra storkok.
Jag brukar ofta laga mycket långkokskött på en gång, sen fryser jag i portoner med spadet. Kryddar och reder gör jag sen när jag ska äta det. Både kryddor o grädde försvinner liksom i frysen och dessutom kan man variera vad det ska bli av det.
Jag brukar ta bor fettkakan som ligger ovanpå spadet när det kallnad. Fettet minskar ju hållbarheten i frysen. Så fick jag in snilleblixt för några år sedan och tänkte att man borde ju kunna rena det fettet också, som när man smälter talg o ister. Det gick jättebra!
Ta bort fettkakan, men vänta tills den är helt stel, lättare då. Skapa rent den på undersidan, grums fastnar där. Smält den igen i en kastrull med vatten,. Inte bara bottenskyla, man vill ju "koka ur" orenheterna. Minst 4 ggr så mycket vatten som fett brukar funka.. Har man inte lagat något alltför rörigt brukar fettet sen vara rent efter en lätt skrapning av undersidan. Är det nåt riktigt långkok med rotfrukter och allt möjligt kan man behöva upprepa proceduren en eller två gånger.
Det kan bli rätt mycket fett. Är ju dumt på alla sätt och vis att slänga bort det. Fick drygt 1/2 majonnäsburk ister efter att ha stekt en mindre långpanna med revbenspjäll häromdan. Inte illa alls.
Väldigt smart att ta tillvara på allt. När man kokar buljong kan man också ta vara på en del av fettet.
Hade ingen aning om att man kunde koka det rent sådär i vatten. 👍
Enklast är väl att använda oljor som redan finns t ex olivolja.
Det är en myt att den inte skulle kunna användas för stekning.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#9: Det går att steka med men man får inte använde det med fullt så höga temperaturer som andra oljor, vad jag vet. Dock så har jag för mig att det tål upp till 150 grader eller liknande. (Kan man ju enkelt reda ut om man slår upp det.)
#10: Finns inga restriktioner.
Det är en myt att det inte skulle kunna användas till stekning.
Upphettas den för varmt börjar den brinna men det är väl knappast ngt problem.
Gäller för övrigt alla oljor och fett.
- Redigerat 2023-05-02 07:31 av Pyttelite
#11: Jag påstod inget annat? Jag pratade bara om temperaturen jag har för mig att den tål.
"Kallpressad olivolja tål till exempel 160 till 200 grader, beroende på hur mycket skyddande antioxidanter den innehåller. Raffinerad olivolja tål däremot runt 230 grader. Kallpressat kokosfett tål samma temperatur som vanligt smör, 177 grader."
https://www.viktvaktarna.se/se/artikel/mat/blomkal-kokt-angad-brynt-stuvad-eller-ra
#12: Varför ska man steka hårdare med olivolja än kokosfett?
Grundfrågan i TS är inte baserad på ngn fakta och varför skulle växtplats vara farliga?
#13: "Olivolja ska inte vara bra att upphetta." påpekade TS vilket du sedan kommenterade. Jag valde att lägga information.
Att oljor baserade på växter skulle vara farliga är inget jag påstått men det utesluter inte att jag kan dra in den fakta jag och alla andra här har tillgång till.
#14: Jag kommenterade TS och att det på något sätt skulle vara farligt att använda olivolja eller växtbaserade oljor i stekning förutom att de alla är brandfarliga som allt fett är när det upphettas för mycket.
#8: Absolut. I det fall man inte avlagsnat fettet redan innan förstås. Kokar jag kött med ben tar jag bort fettet innan jag lägger tillbaks benen o kokar buljong på dem.
Visst är det konstigt att man inte tänkt på det förut? Jag har lagat den typen av mat hela mitt liv o alltid slängt det mesta av fettet, det jag inte använder på en gång. Det ser ju tämligen trist ut och skulle säkert inte stå sig så länge.
- Redigerat 2023-05-02 17:54 av hemul
#15: angående det generella användandet av växtoljor så har jag läst mycket negativt om vad det gör i kroppen och om man ser till människans utveckling så har växtoljor funnits väldigt kort tid. Det våra förfäder har ätit är just animaliskt fett. Det finns inte så mycket annat fett om du skulle tänka att du levde i skogen.
#6: tycker du verkligen det är gott med talg? =)
Jag har både gjort själv med ekologiska fettbitar samt köpt färdigt talg på burk ( också eko) men usch vad det inte var gott.
Gjorde en omelett med talg, har för mig jag fick slänga den. Smaken tar liksom över och den är inte särskilt angenäm. Då står jag lättare ut med att allt smakar kokos =)
Jag funderar dock på att testa ister.
#17: Ok så människor levde längre förr när de levde i skogen menar du.
Vilka källor använder du för att visa att växtbaserade oljor är farliga?
#18: Ja, min var då god. Man jag använde den mest för att steka kött och rotfrukter i, så smaken passade ju med rätten. Men jag gjorde säkert omlett nån gång också.
För länge sen friterade donken frittarna i talg. De var visst jättegoda.
#19: Nej, det var inte vad hon sa. Hon sa att det var det fett man främst hade tillgång till.
#21: Jo det var exakt det som sades - att växtbaserade fetter skulle vara skadliga för kroppen.
Jag syftade på det du sa.
Ok så människor levde längre förr när de levde i skogen menar du..
#23: Är det inte en ganska logisk slutsats att om människorna åt animaliska fetter och det var så bra så borde de väl levt längre än idag då man äter växtbaserade oljor som är så farliga?
Bara som en liten information olivolja har man använt i få lera tusen år så dess farlighet måste vara testad vid det här laget.
- Redigerat 2023-05-05 06:01 av Pyttelite
Jag tror inte det är oljorna i sig som är så farliga, utan mer sättet de behandlas på innan vi äter dem. Vi har dessutom lite svårt att ibland tillgodogöra oss nyttigheter som finns i oljorna.
Först vill jag återigen påpeka (som i många andra diskussion om våra förfäder.) Många tycks tänka att vår livslängd har ökat linjärt genom evolutionen. Så är det inte.
Man måste också skilja på medellivslängd och förväntad livslängd.
I medellivslängden tas hänsyn till t ex sånt som spädbarnsdödlighet, vilket ju klart drar ner medellivslängden.
Våra förhistoriska förfäder levde också ett hårt liv och drabbades av rovdjur, förslitningar, stamkrig, dog av idag relativt ofarliga virus och bakterier.
Men utan det kunde de bli riktigt gamla.
Man har hittat skelett efter riktigt gamla personer, så kosten var nog inte det som gjorde att medellivslängden var kortare än idag.
https://fof.se/artikel/2021/7/forntidens-manniskor-blev-aldre-an-man-trott/
Genrebilden av våra förfäder verkar vara att de blev gamla vid 30, var korta och krumma och dog av åldersskäl vid 40, men så är det inte. De kunde vara riktigt långa och riktigt gamla. Sådant varierar över tid, men också beroende på var de bodde, vad de åt och hur hårt livet var i allmänhet.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9vjAdd/hittade-unik-kyrkogard-med-tusenariga-skelett
Det där med växtfett kontra djurfett är inte en entydig fråga som man kan ge ett enkelt svar på.
Kokosolja utan smak och doft kallas deodoriserat och den processen sker genom att vattenånga pressas genom kokosfettet med högt tryck, vilket tar med sig smakämnena. För mig känns det helt oproblematiskt.
Och betydligt bättre än rapsoljan som raffineras med hjälp av lösningsmedlet hexan. Jag vet inte varifrån industrin får sitt hexan, men det finns bl a i bensin. Känns inte så trevligt.
Kallpressade oljor är såklart nyttigare ur den synvinkeln, men de passar inte så bra att steka i, om det inte bara gäller en väldigt snabb upphettning.
Till TS har jag ett par tips. Det är troligen mjölken i smöret som ger dig cravings. Mjölken försvinner till stor del när man gör ghee. En lång och krånglig process, men nu finns det att köpa lite här och där.
(Men som jag skrivit ovan är det inget skumt med kokosfett utan smak.)
Ett annat tips är att skaffa en Air fryer. I den kan du laga mat mycket billigare och snabbare än i en varmluftsugn, och utan fett.
Sedan kan du boosta salladen med olivolja, avocadolja eller annan kallpressad, nyttig olja. Eller laga grönsakerna i Air fryern och ringla över oljan när det är klart.
#25: Att ha det som argument att vegetabiliska fetter skulle vara skadliga jämfört med andra fetter att man inte använde vegetabiliska fetter när människan levde för mycket länge sedan är knappast hållbart.
Just olivolja är inte ett nyfunnet påfund utan det har man använt mycket länge.
Att man sedan inte vill använda en olja av vad det nu månde vara av personliga skäl är något annat.
#26: Nej, det säger jag inte heller.
Jag säger
1) Människans historia är mycket längre än vad vi använt olivolja.
Vi har fått i oss mycket animaliskt fett under årtusendena. Forskare är benägna att tro att det var när vi började använda animaliskt fett (ffa från fisk och skaldjur) så utvecklades våra hjärnor till att bli vad de är idag. Våra hjärnor mår bra på animaliskt fett och på kokosfett på grund av sitt innehåll av laurinsyra.
2) Växtoljorna i sig är oftast inte problemet, det är framförallt raffineringen.
3) Många ser bra fettinnehåll i t ex linfröolja, men om kroppen inte kan tillgodogöra sig de fetterna så är det rätt verkningslöst. Samma fettsyror som kommer från animaliskt fett fungerar för oss.
4) Olivolja är toppen, jag dissar den inte, tvärtom använder den mycket, men inte att steka i. Om den upphettas för mycket händer det sånt med den att den blir som ett transfett som det ju (äntligen) varnas för idag.
#27: Transfetter finns även i kött och mjölk. Det är garanterat inte från för hårt stekt olivolja man får sina transfetter ifrån.
#28: Det där är knepigt för den ena forskaren säger si och den andra så. Om nu TS har bestämt sig för att tro på den ena sidan så kan vi nog inte övertala om något annat.
Liksom att TS tycker talg smakar äckligt, medan andra av oss inte känner det. Jag använder som sagt smör, kokosfett eller talg till en början och tillsätter vid behov olivolja på slutet när värmen inte är så hög.
#24: Nej, faktiskt inte. Eller menar du att alla andra omständigheter är precis lika? Tillgång till mat och sjukvård, antibiotika, skydd mot elementen, risken att bli uppäten av sabeltandade tigrar… 😋
- Redigerat 2023-05-07 19:47 av hemul
#0: "Tänkte dra ner lite på mjölkprodukter"? Är det relevant att rikta in sig specifikt på stekfettet, smöret, om man vill dra ner på mjölkprodukter? Om du skippar eller minskar på allt annat i mjölkväg så borde du kunna lägga en smörklick i pannan och steka, utan att börja experimentera med mer eller mindre hälsovådliga växtoljor. Om du gör eller köper ghee så slipper du mjölkproteinerna iaf.