Kokosolja och barn.
Hej.
Har läst att vissa av er har kokosolja i te eller kaffe. Men var köper man det, har kollat på Ica sist men hittade inget, finns det på vanliga affärer?
En annan fråga. Jag och min man började äta Lchf igår, men nu undrar jag hur jag ska göra med mina barn som är 4 och 12 år. Kan barn oxå äta Lchf, eller ska dom fortsätta äta som vanligt, det blir ju vanligt som dom äter på dagis och skola. Den äldre skulle jag helst vilja ha in på Lchf för han har börjat lägga på sig en del, och den lilles favoritmat är just makaroner, helst bara makaroner, och av dom blir han ju bara uppskruvad och inte mätt nå vidare länge, men ahn är så himla kräsen när det gäller mat.
/Åsa
Hej Åsa!
Jag är ensam i min familj om att äta Lchf, men det jag gör för barnen är att ge dem ordentligt fett, dvs smör. Kladda i mycket smör och grädde i maten. Jag äter stekt ägg (vispade i ett glas) till frukost och det gillar mina tjejer. De får ägg med en rejäl klick smör, efter det orkar de inte trycka i sig så mycket kolhydrater. Jag vet inte om det är något för dina barn. Jag tror inte att man behöver ta bort alla kolhydrater för barnen, de behöver nog lite mer snabb energi än vi vuxna.
Det flesta av oss köper kokosfett i någon form av Hälsoskostbutik. Själv köper jag från nätet på http://www.crearome.se
Numer pensionär i Nynäshamn
Det kan nog vara knepigt att blanda LCHF och kolhydrater.
Mannen med stort M äter med glädje det jag lagar, han tycker det är jättegott och vill inte tillbaka till den fettsnåla kosten jag alltid lagade förut.
Problemet är att han på dagarna äter "vanlig mat" då han äter ute och hemma tar han potatiis och bröd.
Han svär lite… han har gått upp fem kilo. Jag försöker övertala honom att sluta med potatis och bröd men han vägrar.
Hihi Mona-Stina snart kommer han gå över helt
men tillbaka till ämnet! Vore ju kanon om du kunde få barnen att äta helt och hållet men som talare ovan har nämnt så är det ju svårt när de går på dagis/skola så börja med det AnnaC sa! Blanda i mer fett i allt du ger dom, en bra början i alla fall. Lycka till!