Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Läst 148 ggr
hemul
2

Hälsorisker med erytritol

Aldrig får man vara glad. 😒

Såg detta inlägg hos Annika.
https://annikadahlqvist.com/2023/02/28/sukrin-erytritol-okar-risk-for-blodpropp-och-hjartinfarkt/

Googlade upp denna artikel som verkar ge en bra överblick.
https://time.com/6260092/erythritol-heart-attack-stroke-study/

Juryn är väl ute, fattar jag det som. Men helt ofarligt kommer det nog inte visa sig att det är. Människor som redan har förhöjd risk för blodproppar eller nästsående problem kanske bör unvika erytritol.

Jag använde länge enbart stevia, naturligt misstänksam mot syntetiska grejer. Men för ett par år sen föll även jag för sötströ. Ack ja.

Jag fick en länk till en studie som antydde att sötningsmedlet Erytritol, Sukrin, kan öka risken för blodpropp, stroke och hjärtinfarkt. Artikel i Eurecalert. Jag tycker att man rakt av kan avstå f…
Sindri
0

Jag har slutat med erytriol främst för att ett par av barnen blir dåliga i magen av det. Använder kokossocker, agavesirap - eller råsocker. Man kan använda så oerhört lite jämfört med recept och det känns bättre. Jag har då inte mått sämre eller gått upp i vikt av det.

hemul
0

Beror på vad man ska använda "sockret" till tycker jag. Men till mycket funkar ju stevia.

• Redigerat 2023-03-05 17:10 av hemul
Sindri
0

Det som var bra med sukrin var att det gav "massa" också, men man lär sig att anpassa recepten.
Jag tror ärligt talat att det är farligare för de som verkligen vill ha en söt smak och använder lika mycket som de gjorde med socker tidigare.
Jag använder så pyttelite socker och serverar gäster och ingen tycker det är för lite socker. Jag tror många recept är översötade - för socker var ju så billigt och socker industrin trumpetade ut att man inte blev fet av socker.

CasaRamon
0

Jag använder Sötströ till bakning. Men det går ju åt så pass lite, så jag oroar mej inte. Nästan allting innehåller något som är illavarslande, men man gör så gott man kan för att undvika de värsta.

hemul
0

#3 Precis. Massa och sockerliknande egenskaper.

Jag har använt det en del till mina hembrygder som kräver sötning. Och sen har jag börjat gilla "sockerkänslan", att strö det ovanpå nånting. Men som du säger, det är ju inga stora mängder och inte så ofta heller.

Man jag har en kompis som har en genetisk sjukdom som gör att hon väldigt lätt för blodproppar. Hon är mer eller mindre en levande bomb och fick vara jätteförsiktig under covid. Henne har jag både hällt i vin och utfodrat med pajer och bakverk sötade med erytritol. Känns lite sådär nu. 😒

Skulla ha lyssnat till min inre röst. Det gjorde jag ju iofs, men till slut föll jag också. 😉

• Redigerat 2023-03-07 11:02 av hemul
Locarlise
0

Förlåt skrev fel här och kan inte ta bort 😁

• Redigerat 2023-03-08 14:06 av Locarlise
Sindri
0
Enligt en svensk expert är amerikanska forskares varning om att sötningsmedlet erytritol kan öka risken för hjärt- kärlsjukdom överdriven.
hemul
0

Fast det där låter väl lite flummigt.

Sindri
0

Nej, det tycker inte jag.
Vi vet ju inte alls vilka människor som ingått i den amerikanska studien.
Just läsk är en stor produkt i USA och konsumerar man mycket sånt blir det ju stora mängder erytriol man får i sig.
Plus att det kanske var människor med stor fetma som då hade ökad risk.
Jag tror inte en normalkonsument löper så stor risk.
Som sagt så har jag ändå så gott som slutat med det av andra anledningar.
Det var väldigt bra som övergång från användning av vitt socker.
Nu har jag precis börjat använda kokossocker, det är inte så sött och som sagt använder ändå ytterst sällan.
Undrar just om man kan grava lax och göra ättikslag med det?

hemul
0

Men är det nån som läst själva studien då och vet vad de tagit hänsyn till och inte?

Jag menar att hennes invändning känns som mest tyckande. Har HON läst studien?

Sindri
0

#10: Den uppfattningen fick jag eftersom hon visste lite om deltagarna i studien.

mooonlight
5

En sak som många, inklusive Annika Dahlqvist, helt missar är att studien inte tog någon som helst hänsyn till testpersonernas intag av erytritol - de mätte enbart halten av det i de undersökta personernas blod. Ertytritol bildas nämligen i kroppen som en respons på intag av glukos och fruktos, och är således en markör för olämplig kost och metabolisk dysfunktion.

Det verkar finnas en korrelation mellan kardiovaskulär risk och erytritol i blod, så som denna studie antyder - men ev. kausalitet är oklar. Dvs vi vet inte om mycket erytrotol i blod orsakar kardiovaskulär risk, eller om mängden erytritol i blod ökar av faktorer som bidrar till kardiovaskulär risk. Eller annat.

Personligen skulle jag kanske inte rekommendera någon att äta mängder med erytritol, bl.a. p.g.a. att sockeralkoholer kan irritera matsmältningssystemet. Men man bör läsa forskningsraporter själv istället för att lyssna på skrämselpropaganda.

• Redigerat 2023-04-01 15:07 av mooonlight
gun92884
0

#8: Vad later flummigt? Hon verkar ha last studien och papekar att deltagarna hade flera halsoproblem som inverkade. Intressant att erythritol skulle ha daligt inverkan pa hjartat eftersom erythritol anvand i mycket som till exempel tandkram for att det ar bra for god munhygien - nagonting som paverkar hjartat positivt.
https://www.webmd.com/diet/what-is-erythritol#:~:text=How%20much%20can%20I%20eat,or%20more%20than%2013%20teaspoons.

Erythritol is both natural and commercially produced. It has zero calories and many benefits. Here's the sweet story behind this sugar substitute.