Bioresonans - ska man tro på detta?
Har precis varit och gjort en undersökning vad jag ev. skulle kunna vara överkänslig mot (födoämnen, pollen etc., candida, mögel, ja, egentligen allt) genom metoden med bioresononans… En viss apparatur uppfunnen i Tyskland för c:a 20 år sedan tror jag, känner av svängningarna från olika organ i kroppen, och jämför med svängningarna hos olika födoämnen m.m. Tydligen ska detta ge samma resultat som mätningar av känslighet mot olika ämnen på konventionellt sett, men vara betydligt mera effektivt. Det ska tydligen också gå att komma till rätta med överkänslighet mot olika ämnen, genom att vänja kroppen med frekvensen från det eller de ämnen som kroppen har svårt att klara av, genom den metod som är kopplat till denna mätapparat.
Tror ni på detta?
Jag har själv varit på sådan undersökning. Eller, kanske inte exakt, det jag skriver om här kallas frekvensmedicin.
Det finns flera olika slags apparater, vet du namnet på den du undersöktes med? Tidigare åkte jag och familjen långt för att bli undersökta/behandlade. Sedan köpte jag och en kompis en "Introspect" tillsammans för att använda på våra familjer. Och det hjälper, det är fantastiskt.
Jag brukar förklara såhär: All materia är ju energi, och all energi rör sig. Olika material har olika rörelser, eller frekvenser. I Introspect (som är en rysk uppfinning) han man i en databas samlat olika ämnens frekvenser och jämför den med frekvenserna i kroppen. Man kan också skicka "rätt" frekvens för olika organ, för att kroppen ska rätta till sig själv.
Innan vi började med LCHF hade pappa höga värden för "åderförkalkning" men de är nu helt normala, stor skillnad märktes sedan han började med LCHF.
Själv har jag hjälpt mina njurar och min lever att bli friska med Introspecten. I ena njuren hade jag innan en cysta som fylldes två gånger, man trodde det var med var. Det hände med ett halvårs mellanrum, bara sa pang och så var jag jättesjuk med hög feber. Efter andra gången började jag behandla njuren med jämna mellanrum och efter ett tag var den normal igen, och jag har inte känt av detta sedan.
Det finns flera olika slags "maskiner" och detta var den jag känner till, Introspect. Men jag har blivit undersökt av en "QX" också. Du kan säkert hitta massa på internet.

Jag är skeptisk!
Speciellt till förklaringsmodellerna för hur det funkar.

Tack Besika! Det här företagsets utrustning kommer från Tyskland. Vet inte om apparaturen heter som firman som levererar utrustningen, men den firman heter i alla fall tydligen Bicom. Vad som skiljer den och andra, har jag i dagsläget ingen aning om…
Enligt denna apparatur skulle jag hur som helst inte ha ens tendens till en enda födoämnesallergi eller någonting. Ja, alltså att jag heller inte var överkänslig mot mögel, candida (och därmed inte ha det) eller annat som det spekulerats om för min del vad gäller de problem jag rapporterat av i min tråd om förhöjda levervärden m.m. Inte heller levern var enligt mätningarna i något dåligt skick. Nyliga besked om mina levervärdena säger föresten att förhöjningen hade minskat till hälften, och det var från en provtagning för c:a fem veckor sedan, så jag har väl ingen anledning att ifrågasätta metoden här, för den sakens skull. Vad de ändock kunde se, som just hade i högsta grad med levern att göra, var att min fettnedbrytning var nedsatt. Intressant! Om så är fallet, så kan man ju fråga sig VARFÖR… Tja, kanske man skulle våga satsa på en behandling här också då - för tre tusen sex hundra. Fast då vill jag nog ha ytterligare input! Fler som har erfarenhet av denna metod?
Jag har ingen erfarenhet, men skulle vilja veta mycket mer innan jag gav mig på något sådan.
Bengt-Olov, det att din lever inte fixat fettnedbrytning riktigt, men blivit bättre, stämmer kanske ganska bra med det du tidigare skrivit om sveda i samband med avföring. Har någon kollat att din gallas kemiska sammansättning är korrekt? Eller kan det vara så att gallan inte är riktigt riktig och därför inte gör vad den ska i fettnedbrytningen? Det kunde i så fall också förklara om du får diarré, eftersom "ohanterat" fett lätt ger sådan.
Lite lösa spekulationer bara - men den som vet mer om bioresonans får gärna bidra med information!
Nej. 

Vaddå Nej Glennart, det är ju meningen att du ska säga JAAAA, där har du grejen! ;-) Inte nej, nej, nej, som till allting annat, än fett… Ja, samma sak gäller dig också Pasi! :-) Jaja, ni har nog rätt allt som oftast (även om jag inte är säker på att ni har det i varje enskild fråga, som nu). God fortsättning på er hur som helst! 
Tack Grönstedt, och bra att i alla fall du åtminstone är försiktigt öppen… Nej, jag slänger nog inte ut pengar på detta innan jag fått två responser till som jag väntar på: Dels om min privatläkare lyckas få någon kollega att (från Landstingets kassa) bekosta olika undersökningar som sammanlagt kostar c:a 10 tusen spänn. Dels vad gastronomerna på Danderyd har att säga om mig, som mina husläkare nu remitterat mig till.
Tror inte jag har fått något besked om huruvida sammansättningen på min galla inte var bra. Gissar att jag får vänta med besked om detta till jag får komma i kontakt med "experterna" i Danderyd - hur många veckor jag nu måste vänta på detta…
Ska föresten säga att senaste rapporten från husläkarnas senaste provtagning på mig, visade på förhöjda ANA-kroppar (om jag noterade rätt på telefon), som då skulle vara kopplat till de RA-problem jag fortfarande till viss del dras med… Är man övertygad om att RA är kostrelaterat, så är nog dock detta värde - liksom själva ledproblemen i sig - bara ett symtom, snarare än en orsak till ledstelhet och ledsmärta… Eller vad säger ni!? Ja, och att jag fortfarande dras med en del ledproblem (trots att jag nu knappast får i mig särskilt mycket artfrämmande), har att göra med just att det är något knas med matsmältningen!?
Ja, och sen sa husläkarna också att jag även hade ett högt värde för glattmuskulaturen (som påverkar musklerna i inre organ). Hm, skulle mina oprovoserade vädersläpp kunna bero på just detta - att även ringmuskelns styrka är medsatt!? (Sägas ska att dessa problem inte är så omfattade ändå, p.g.a. den relativa låga gasbildningen som följer av denna diet. Ändock visar det ju på något som inte är som det ska…) Hm, om styrkan eller funktionen hos musklerna i mina inre organ är nedsatt, vad skulle detta kunna ha för betydelse för hela tarmens arbetskapacitet när det gäller nedbrytning, och för att inte säga leverns fettnedbrytning? Ja, och vad orsakar egentligen höga värden för glattmuskulaturen? Någon som vet?
Mer om bioresonans då (som komplement till det Besika skrev). Först nu som jag på allvar själv läst på lite:
Allmänt
Bioresonansterapi är en behandlingsmetod som baseras på den kinesiska akupunkturläran, men praktiseras med modern västerländsk teknik. Genom att mäta det elektriska motståndet på kroppens akupunkturpunkter kan man kartlägga ämnen en person är allergisk mot. Teorin bakom terapin är att allergier inte framkallas på kemisk väg, men av svängningsfälten från det allergiframkallande ämnet. Den efterföljande kemiska reaktion framkallar allergisymtom som hösnuva, nässelfeber, astma och eksem. Tas detta svängningsmönster bort uteblir den allergiska reaktionen och personen blir frisk.
Så här skriver "min" firma lite kort själv:
Teorin; Alla kroppens celler har olika frekvenser, precis som allt annat i naturen. När kroppen utsätts för ett allergiframkallande ämne börjar cellerna svänga efter ett visst mönster för att försvara sig. Dessa svängningar orsakar olika besvär.
Metoden (när det gäller just behandling); De störande svängningarna registreras av en elektromedicinsk utrustning som kallas för Bicom (Biological Computer) via elektroder som placeras bl a i händerna. Bicomapparaten spegelvänder dessa svängningar och för tillbaka dem till kroppen. Signalerna når cellerna som gradvis för varje behandling sätts i balans.

Fel av mig Grönstedt! Jag HADE fått svar på mina gallprover tidigare - som DÅ sas var BRA…
OK, det funkar alltså nästan som en kinesologi-maskin, utan människans felmarginalen…? Vad gäller det här med frekvenser, är det ju det som homeopatin bygger på. Utblandade mediciner där endast frekvensen finns kvar av ett ämne.

Jag hade allvarlig hjärtsvikt för ett halvdussin år sedan. Den har jag ätit bort. Kvar fanns en tendens hos mitt hjärta att spela "trudelutter" när jag var stressad. Efter en behandling hos en Boris någonting på Hantverkargatan försvann dessa piruetter. Jag är skeptisk till all "maskinell" behandling, men jag måste konstatera faktum.
Sten Sture
Kul att höra, SSS! Det är från denne Boris på Människans resurser jag köpt min "introspect". Många konstaterar faktum, så även jag och många som testat denna apparatur. Boris har en hemsida, http://www.mr-ab.se
#6: Angående dina undringar, Bengt-Olov: Tyvärr är det så att jag inte har några formella kunskaper inom det här området, utan jag har bildat mig mina åsikter av fakta jag inhämtat från många håll under många år. Du får alltså ta mina dillerier för vad de är - inte för sanningar! Till exempel så vet jag inte på rak arm vad ANA-kroppar är.
Vad jag förstått har en viss andel av mänskligheten benägenhet för reumatiska problem, medan andra inte har förmåga att få det. Jag hör till dem som kan få det och reagerar till exempel på förkylningar och liknande med reumatismliknande värk. Därför är jag övertygad om att den sortens problem i alla fall delvis orsakas av kroppens (felaktiga) respons på inflammatoriska tillstånd. Det räknas väl till de autoimmuna sjukdomarna?
Om du har candida i kroppen lever du ju i ett konstant inflammatoriskt tillstånd, och långvarig värk blir också självperpetuerande. Det tar lång, lång tid för den typen av problem att gå ur kroppen. Även om det akuta inflammatoriska tillståndet upphör, kommer samma reaktion tillbaka för minsta lilla. Därför är det inte konstigt om du har kvarstående problem, även om du städat upp din kost.
Vad menade de med "högt värde" för glattmuskulaturen? Att den är för slapp eller för spänd eller vad? Hör ringmuskeln verkligen dit? Jag kan i alla fall tänka mig att om den glatta muskulaturen inte fungerar som den ska, fungerar inte peristaltiken som den ska (alltså de tarmrörelser som bearbetar födan och matar den vidare genom tarmarna). Om persistaltiken inte fungerar som den ska kan materia bli kvar i tarmsystemet för kort eller för lång tid. Antingen inte hinner den bearbetas korrekt och du inte hinner ta upp näringen, eller så blir den kvar för länge och börjar brytas ned mer än vad som är nyttigt, och lämnar inte heller plats för ny materia i rättan tid. När man varit förstoppad en tid kan ju det hela lösas upp med de vildaste trumpetstötar och sprutmålning - i alla fall för mig. Samma effekt i måttligare skala kan uppstå om tarmen hela tiden matar igenom lite för sakta.
Vad beträffar gallan och fettnedbrytningen så hänvisar jag till min tidigare teori om att din galla av någon anledning inte reagerar korrekt på ditt kostfett, utan att du får BÅDE fettidarré och ren galla i avföringen, vilket i så fall skulle förklara svedan, som du nämnt vid något tillfälle. Sådana problem borde ju rimligen vägas in med tiden, och du sade väl att levervärdena blivit bättre? Så levern håller kanske på att lära sig att hantera HF-delen av kosten?
Detta var mina funderingar, ta dem för vad de är!

Tack Grönstedt!