Reaktion på nötter
Hej,
Vet inte om dette forum fortfarande är aktivt. Har dock en fråga. Jag äter lågkolhydratskost. Blev dock alltför mycket nötter igår, och jag fick skitont i magen. Tror det är av nötterna. Idag har jag fortfarande väldigt ont. Är det normalt med ont i magen så länge efter kolhydratsintag? Hur länge kan det sitta i? Och, nej, jag är inte allergisk mot nötter.
- Redigerat 2022-12-25 09:54 av fiskenihavet
Man kan nog få ont i magen av det mesta om man överäter. Nötter är kanske lite svårsmälta. Beror kanske lite på vilken sorts nötter det var också.
Idag är det nog många som känner som du….😊
Ca 150 g paranötter. Äter inte kolhydrater vanligtvis. Överäter inte, men fått i mig nått jag vanligen inte äter. Men kan plötsliga kolhydrater ge långvarigt ont?
:)
- Redigerat 2022-12-25 12:24 av fiskenihavet
Skojar du? Paranötter är ju inte direkt någon kolhydratkälla. Enligt fineli fick du i dig 3 g kolhydrater och enligt SLV 0.
Första gången SLV har ett lägre värde, men det är ju en annan historia.
Tur att du inte åt lever. Då hade du fått i dig över 6 g kh!!! 😉
Nej, jag skojar inte. Har högre fiberinnehåll. Kanske det är det som är orsaken? Vet inte. Har jätteont iaf
Har kollat på påsen. M fiber är 150g ca 14 g. Kan vara nog för min mage
- Redigerat 2022-12-25 15:09 av fiskenihavet
Många nötter, inklusive paranötter (Brazil nuts), innehåller fytinsyra, som kan ge svåra magsmärtor och andra gastrointestinala besvär. Vissa personer är mer känsliga än andra. Dessutom är paranötter inte sällan behäftade med mögel, vilket kan orska en uppsjö av besvär, inkl. magproblem.
Undvik gärna så stora mängder paranötter oavsett känslighet, då de innehåller relativt stora mängder selen och andra nutrienter, vilka lätt överdoseras vid intag; rekommenderat intag är ca 4 st paranötter per dag.
Kanske det är f.syran då? Fruktansvärt ont i magen. Har sökt på nätet, men inte hittat nått om hur länge man har ont efter intag.
- Redigerat 2022-12-25 17:05 av fiskenihavet
Ja inte lär det var kolhydraterna. De är ju mer eller mindre obefintliga.
Äter du bara kött? För inte lär du äta grönsaker om du är rädd för så små mängder kolhydrater.
Har ingenting att göra med rädsla… Som det står beskrivet så har det med magsmärtor att göra.
Jag vet. Menade inte så. Om jag formulerar om då. Om du tror att så liten mängd kolhydrater kan påverka dig lär du väl bara äta kött.