Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-billiga-ingredienser
Läst 154 ggr
savonit
0

Billig HF kost

Hej börjar få lite lätt panik över min vikt 105 pannor.
Och måste nu ner i vikt.
Har dock inga stora pengar att lägga på kost.
Max 1000 kr per månad en person.

Vad har ni för tips?

Sindri
2

Köttfärs är rätt billigt - kan varieras i det oändliga. Bullar, biffar, sås, gratäng.
Örtkryddor är en bra investering för att få variation.
Titta annars efter kött på extrapris, många butiker säljer mat med kort datum billigare.
Många har också påsar med grönsaker/rotfrukter som inte är helt fräscha, men lägg dem i lite iskallt vatten en stund så piggar de på sig.
Fryst fisk är billigare än färsk.
Undvik tomat, gurka och sallad som är dyrt och onödigt på vintern.
Tomat på burk/tetra är ofta X-pris på "Köp 3 för…". Gott i grytor, gratänger och soppor.
Blandat med fräst lök och vitlök och kryddat blir de en god sås till mycket.
Vitkål och rotfrukter är sånt som håller länge och också kan varieras. Kålsallad, kålgratäng, rostad kål etc
Rivna morötter, rostade morötter/rotfrukter. Kolla på såna rotfrukter som är nya för dig. Kålrabbi, majrova, kålrot mm. Kan ätas både tillagade och rårivna.
Jag är allmänt för storkok; grytor, gratänger, soppor. Om man gör storkok handlar man mer sällan och råkar mer sällan ut för frestelser och onödiga impulsköp.
Tiden du sparar kan du lägga på en promenad, eller lära dig t ex fermentering, gott och nyttigt.
Bönor är rika på protein och kan komplettera grytor och gratänger. Bondbönor är en ny favvo hos mig och kan hittas i frysdisken. Koka mycket, lägg rester i grytor eller fräs upp med lökhack.
I frysen finns också t ex broccoli, blomkål mm. Bra och kolhydratfattiga grönsaker.
Lök är rätt billigt, nyttigt och kryddar upp det mesta.
Smör har tyvärr blivit dyrare nu, men är å andra sidan energirikt och håller dig mätt länge. Att göra aromsmör är ett bra sätt att variera maten.
Ost är bra, kolla efter de feta sorterna och efter extrapriser. En ost kan hålla längre än Bäst-före, men börjar den bli tråkig, riv och lägg i frysen och använd sedan till gratänger.
Crème fraiche kan du unna dig någon gång när du vill känna dig lyxig.
Det gäller också att handla på rätt tid, om du har möjlighet så på mornarna när butiken lägger ut varor med nedsatt pris. Det börjar bli mer och mer vanligt nu för att minska matsvinnet.

Jag brukar säga att bra matvanor börjar i butiken, det man inte handlar kan man inte stoppa i sig.
Om du jobbar/pluggar borta så gör matlådor - mycket billigare, nyttigare och godare än att äta ute.

• Redigerat 2022-11-19 00:06 av Sindri
hemul
0

Här är inte köttfärs billigt. Går alltid att hitta helt kött billigare. Det är inte som förr.

1000 spänn i månaden, det är ju svårt oavsett vilken kost man väljer. Speciellt nu med prisökningarna. Det blir nog till att hårdbanta om du ska klara det.

Kan ju nämna att jag låg på ungefär 1750 i snitt i flera år innan krisen men då inkluderar det en del lyx och rätt mycket eko (dock inte eko kött, men vegsidan). Men jag bunkrar det som går när det är bra pris.

Nu med prishöjningarna har jag börjat russinplocka. Kollar alla kedjors flygblad på nätet och går till flera butiker. Den har veckan hade t.ex. ICA fläskkarré for 49 och 6-p ägg för 10. Men man fick bara köpa 2 av varje. Äggen var inte kortvara, så jag har varit där 3 ggr och kan nog bli en till. Nästa vecka har Lidl ekogrädde för 15.90/3dl. Så får man hålla på. Tro jag kommer att kunna hålla mig kvar på min gamla matkostnad iom att jag gör så här. Men det är svårt att se eftersom vissa månader blir det stora utgifer när det är mycket att bunkra. Måste se det lite mer över tid.

Men 1000 spänn. Då får du nog köra lite mer liberal LC med mycket bönor och mindre kött. Det går säkert bra det också.

Blir lite nyfiken på hur du äter nu för att klara dig på så lite?

• Redigerat 2022-11-19 10:48 av hemul
Sindri
0

Hela landet har kanske inte tillgång till detta, men det kommer säkert att dyka på upp fler ställen.
https://www.svd.se/a/y65nmJ/allt-fler-vill-ata-gammal-mat

Mat med kort datum, feltryckta förpackningar och frukt som fått sig en törn. Livsmedel som många rynkat på näsan åt säljer som aldrig förr.
  • Redigerat 2022-11-19 22:24 av Sindri
hemul
0

Kunde bara läsa första raderna. Men jag såg Matsmart? Det är ju en nätbutik med mest sånt vi inte äter. Men lådor i butkerna finns det här med.

Sindri
0

Det handlar dels om Matsmart, men även om andra butiker som säljer frukt, grönt och annat som är nästan-bäst-före, har fel etikett eller dylikt.
Hos Matsmart hittade jag en gång ett te som utgått ur sortimentet - köpte massor och gissa om jag var lycklig.
De har även frön och nötter, linser, bönor, kryddor mm.

hemul
0

Jo, jag har handlat där, men de har så lite som passar min diet att det sällan motiverar frakten. En jäkla massa tvål köpte jag en gång. 😄

Fy fasiken vad snö det har kommit här! Skulle åka o handla i morrn, men tror det får anstå till tisdag. Ska visst fortsätta snöa under måndan. Inget kul när man cyklar om de inte hunnit röja. Den billiga ekogrädden på Lidl får man ju inte missa. 😉

• Redigerat 2022-11-21 00:53 av hemul
Sindri
0

#6: Det blir verkligen roligt att landa i Sverige i natt! 😱 Hur kan man lyckas pricka in detta väder…..

hemul
0

Ja usch. Vill verkligen inte i år. Orkar inte frysa. Och det gör jag jämt på vintern.

hemul
0

En kom igen då, savonit. Hur äter du nu för att klara dig på så lite pengar?

Jag tycker nämligen att en bra väg att gå, oavsett ekonomin, är att förändra gradvis. Börja med att ta bort det värsta och sen finslipa. Gör man så slipper man antagligen de s.k. övergångsbesvären också. De kan vara minst sagt jobbiga.

savonit
0

Inte jätte svårt.
Linser, bönor, baljväxter blötlägg själv. Tillverka havremjölk och grädde själv.

Blir inte många kronor.
Följer portionen under tio.
Men hoppar över alla "dyra" produkter och gör eget.

Men så lågt kommer jag inte på LCHF.
Men skall fixa det ändå
Går nog att komma ner rätt billigt på LCHF om man inte har så stora krav.

Mycket julskinka och hjärta…

hemul
0

Ja, den där färdigkoka skinkan som säljs så billigt är ett helvete. Plånboken säger att jag ska köpa fast jag egentligen inte vill. Dels tycker jag inte den är så god och sen vill jag inte äta så mycket processat.

Men behåll du en del bönor så behöver du mindre kött. Lever brukar vara rätt billigt, äter du det? Det är väldigt nyttigt. Och ägg så klart. Men de kostar ju tyvärr lika mycket på extrapris nu som de gjorde till normalpris förut. Har bunkrat järnet förra veckan och den här, ungefär 1.65 styck.

Havremjölk och -grädde skulle jag skippa (spannmål).

Är du vegan nu? Låter lite så.

hemul
0

Men hallå! Nu klickar det i skallen. Du har väl varit med länge va? Här sitter jag och ger nybörjarråd. Trodde jag kände igen ditt namn från nåt annat underforum, men det är nog härifrån. 😃

savonit
0

Det stämmer delvis. Körde lchf 2008-2013 ca.
Sen tappade jag det helt. Nu är jag tillbaka i guess.
Så mycket sitter ju kvar.
Någon vegan/vegeterian har man ju inte blivit, men ekonomisk försöker jag.

Lever har jag svårt för trots att jag vill. Hjärta och njure fungerar dock fint, har en omgång kyckling lever i kylen. Hoppas på att kunna äta det en gång i veckan.

Äter man sen inte mera protein än kroppen behöver borde det ändå inte bli så dyrt.
Ev går det att komplettera med lite groddar och bönor om man gör det med måtta.
Lars erik litsfeldt skriver ju i sin bok låt bönor förändra ditt liv att lchf och baljväxter får att kombinera bra då det är mycket resistenta stärkelser.

Nu kör vi i alla fall.

hemul
1

Det är ändå betydligt mer icke-resistent stärkelse… Det var ju bönhajp ett tag när "alla" skulle skriva böcker om bönor fast de rimligtvis inte kunde ha så mycket underlag. Har också läst den boken och det som slog mig var att den var närmast faktabefriad.

Man jag ser inte det som ett problem. Lowcarb behöver inte betyda nocarb. Det är väl bara i princip LCHF som (tidigare) förordade det.

Är själv potatisätare och det går alldeles utmärkt. Håller mig runt 50 g kh. Och nu fick du mig sugen på ärtsoppa!