Julskinka
Nu är julen snart här och det blir fråga om vilken sorts julskinka man skall ha. Det fanns en artikel i DN angående detta. Denna artikel är gammal men ändå viktig.
Men vilken priskillnad det var på den traditionella skinkan och den ekologiska.
Jag kommer nog inte äta någon skinka till jul pga av glutamat och andra tillsatser.
Kalkonköttet vet jag inte heller om det är bra, jag skrev till Ingelsta kalkon och frågade vilka tillsatser de hade i sina rökta kalkonprodukter men har inte fått något svar.
Mervi! Köp skinka och salta/koka/griljera själv! :oD
Saiva, menar du att jag skall köpa färsk skinka och göra det från början.????
Det finns väl ingen glutamat i julskinkan?
Inte??? Det tror jag att det finns. Jag har inte hittat någon skinka utan det, och konserveringsmedel? Hittar ni någon så tipsa gärna!
Mervi
Jaa… 
Jag såg glutamat på innehållsförteckningen förra året men jag vet inte om de gäller alla märken. :oS
Vi får leta!
Inget glutamat i Scans julskinka iaf. Julskinka
De enda E-nummer som fanns var E301 (Natriumaskorbat) och E250 (Natriumnitrit). Illa nog men inget glutamat iaf.
Däremot var det druvsocker.
Men som sagt man kan alltid göra själv och ska man göra det är det bäst att börja fundera på det nu, det tar ett tag att fixa
.
Tack för infon. Druvsocker finns i alla skinkor men det brukar inte vara så mycket.
ang druvsocker: jag åt lite kassler imorse som jag senare kollade innehållsförteckningen på och det innehöll druvsocker, jag tog naturligtvis en kopp te med grymt mkt kokosfett i direkt efteråt för att justera lite men kan druvsocker förstöra mycket? komme rinte ihåg siffrorna men det var kanske 23 g protein, 5 g kollisar och 1,5 g fett… har jag rubbat nåt nu? åt ca 100 gram kött.
Var har du fått uppgifter att kassler innehåller 5 gram kolhydrater, jag kollade på Fineli och där står det 0,5 gram. Du har säkert inte förtört någonting. Om du inte blir sugen av detta druvsocker så är det inget att räkna med. Tråkigt att det behöver finnas i allt bara.
det var nån sån där billighetsgrej från ICA, eldorado tror jag märket heter… kommer som sagt inte ihåg siffrorna exakt men det var nåt sånt, skall väl tillsätta smör när jag äter resten av det ikväll tillsammans med en jättekopp te med kokosfett =)

Beställ en färsk skinka i charken och följ t ex det här receptet från Vår Kokbok.
Blanda 1,6 kg salt + 200 g socker + 1 e v salpeter. Stoppa in 2-3 msk av saltblandningen i fickor som man skurit ut vid benen. Låt skinka ligga svalt 1-12 timmar. Blanda resten av saltblandningen med 10 liter vatten i en plasthink. Sätt på lock och låt stå kallt i två veckor. Man kan även göra halv sats och då räcker det med 1 veckas blötläggningstid. Även benfri skinka kan användas.
Mm, hemmagjord är godast! 
Jag saltade egen ett år, den blev naturligtvis inte lika rosa och fin men Mannen sa att han aldrig ätit så god skinka.
Bokmärker denna tråd, så jag har koll på den närmare jul…
En arbetskamrat till mig föder upp grisar och hon gjorde förr alltid sina egna julskinkor.

Den blir ljusbrun istället för illrosa, men vad god den är. Finns ingen bättre julskinka.
Det här vågar jag knappt skriva just här, men kan inte låta bli..
Koka skinkan i….. OK, håll i er, sätt er ned, spänn fast säkerhetsbältena, eller hoppa över resten…. *viskar* coca cola och en klyftad gul lök…
Det är Nigellas recept och så fruktansvärt gott…
Hihi, det har jag aldrig hört! :oD Fast skinkan bör ju bli väldigt mör med all den fosforsyran i colan…? Har aldrig provat det. Men jag tror jag håller mig till pappas recept… ;o)
Mervi, är det den färdigkokta det är glutamat i?
Ja, men tydligen inte i alla. Jag såg i Maxi en skinka utan glutamat men den innehöll andra tillsatser tex. stabiliseringsmedel.
Jag pratade med mannen igår och han säger att vi köper några skivor i charken för syns skull. Vi är 3 st. som äter skinka och det räcker.
Han gillar inte skinkan värst mycket , en skiva till brunkålen räcker.
Min svärson gör en sådan underbar brunkål så den kan man inte vara utan.

#17 Coca-cola fungerar utmärkt som kokspad om man ser till smaken och inte innehållet.
Tack, Mervi. Dä är den vanliga rimmade OK då, ivf i det avseendet. Tänkte ha en i år för det var flera år sedan sist.

Hur gör man för att få bort så mycket salt som möjligt , jag tycker våra skinkor är alldeles för salta.
Lägg skinkan i blöt i vanligt vatten… 2-3 timmar eller över natten innan du ungsbakar eller kokar den på spisen.

Gillar man inte julskinka så tror jag att det kan bero på att man köpt den sprutsaltad och lagat till den enligt anvisningarna i kokboken eller på plastförpackningen. Hemsaltad skinka är godast. Sprutsaltad skinka blir betydligt godare om den får vattna ur ordentligt.
JAg gillar när den är salt. Fast det kanske ändrar sig när jag kommer in i LCHF ordentligt…
Jag beställde idag en skinka på 5 kilo i charken nere på coop, kommer att få den 2.5 veckor innan jul, så lagom för att hinna rimma och gör allt annat själv. Ska bli kul att testa. Hyffsat pris också, ca 50 spänn kilot sa dom att det skulle kosta.
Jag sa först att jag ville ha en på 3 kilo, då sa dom att det gick bra, men i så fall skulle jag få att av lite sämre delar av grisen som fransyska istället för riktig skinka, eftersom dom inte kunde beställa dom riktiga i mindre delar när man beställde färsk, tog jag en 5-kilos skulle jag få en hel stor skinka av bästa kvalitet, och då gjorde jag det. Får väl dela med mig av en del till släkten, men julskinka med senap är bland det bästa jag vet, så det ska nog gå åt utan problem :)
Wow, 50 kr kilot. Det är ju billigt. Om du vill kan du ju skära bort en bit som du inte rimmar, det blir billigare än skinkan i charkdisken…
#27 2½ vecka före jul för att hinna salta en 5-kilosskinka?? jag tror du ska se till att få din skinka lite tidigare. Jag har en femkilos och den behöver tre veckor på sig i lagen. Tänk på att att en del timmar går åt till att låta den ligga i enbart kallvatten innan kokning

eller så biter man i det sura äpplet och köper en KRAV skinka. garanterat kemikaliefri!
mina föräldrar har ett fullständigt KRAV märkt julbord varje år, ingenting slår det! 
#23 och #30 Det är nitriten som gör att köttet blir rosa (och KRAV-märkta skinkor får inte ha nitrit tillsatt). Utan nitrit ser den ut som en vanlig skinkstek i färdigt skick dvs gråaktig. Men om man kan tåla den detaljen så…
Själv tror jag att jag hellre väljer en nitrit-skinka, och ägnar möda åt att få en som är ekologiskt uppfödd åtminstone. Sen är jag dessutom så lat att jag gärna köper en färdigkokt…!
Kolla innehållsförteckningen ordentligt bara. Har tittat på de sk helgskinkorna som säljs hela året i affären och dom är det glutamat i. Scans färdigkokta ska inte ha glutamat vet jag men läs ordentligt…
#29, jag får väl dela den i två delar då. Tror du det går bra?
#33 javisst går det bra! mindre bitar saltas snabbare än större men var försiktig med nätet runt om för det behöver du ju till båda bitarna. Antar nu att det finns nät på redan när du beställer så. Annars får du trä nät själv på båda
och så en annan sak- du behöver inte koka båda samtidigt utan fixa den andra när den första börjar ta slut
Låter ju jättebra :)
Ska hämta skinkan imorgon. Ska bli interessant att se hur det blir.
En sak undrar jag över, jag har googlat runt lite, och i dom flesta recept står det att skinkan ska förvaras svalt medans den rimmas. Men jag får inte plats i kylskåpet.
Tror ni det går bra att ha den ute på balkongen? Det är väl ett par plusgrader ute den mesta tiden, och med så mycket salt i krävs det nog mycket för att det ska frysa om det nu skulle bli minus. Men själva skinkan kan ju bli rätt kall ändå, och det kanske inte är bra. Vad tror ni?

I min familj har vi alltid saltat skinkan själva. Den gnids in med salt och får ligga ett dygn innan den stoppas ned i saltlagen där den får ligga i 10 dygn. Den behöver inte vattendras efteråt.
Vi beställer en färsk skinka med svål och ben och den får väga minst 6 kg. En sån skinka behöver inte nätas.
Utomhus fungerar alldeles utmärkt att förvara den på under saltningen. Skinkan ska ju vara helt täckt av lagen för att förhindra att bakterier kommer åt den. Står den ute måste man försäkra sej om att katter odyl. inte lyckas bryta sej in.
Vi har vår skinka i källaren under saltläggningen. Funkar hur bra som helst.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

De flesta julskinkorna som säljs är ju fullsprutade med vatten oxå utöver andra ev. skadligheter. Det tjänar tillverkarna en hel del på och så har dom mage att skylla vattenmängden på att konsumenterna vill ha en saftig skinka. suck…
Svål och ben Brynhilde? Hur gör man med benen/benet när man skär upp den och ska äta, eller tas benen bort innan eller…hur göra..? *förvirrad* (Och nyfiken;)

Man lagar den med svål och ben kvar. Svålen rutar man med kniv så att den är lätt att ta av innan man griljerar den. Den kan man äta som snacks om man vill. Iallafall om man ugnsbakar den som vi gör.
Det går utmärkt att skiva skinkan med benet kvar. Man lägger skinkan så den tjockaste muskeln hamnar överst (innan tillagning). Man skär skivorna ner till benet. Det blir stora och bra skivor.
Vi brukar benet sitta kvar över helgdagarna, sen benar vi ur den. Bitarna som blir då är oxå "skivvänliga". Om det är mycket skinka kvar lägger vi en del av den i frysen för framtida bruk..

Jag brukar köpa skinka med ben till jul också. När mesta köttet är uppätet så kokar (kokade) jag blackeye peas till nyår med skinkbenet. Ska vara good luck att första måltiden på året är blackeye peas and ham… Med cornbread förstås. I år får det väl bli lite greens kokt med skinkbenet istället. Gött det med.

Det var ett rysligt tjatande om glutamat, glutamat finns naturligt i kött, alltså finns det i skinkan också, glutamat som tillsatsämne utvinns från kött, speciellt välhängt kött innehåller en hel del glutamat, brist på glutamat leder till demens så jag tänker fortsätta äta kött glutamattillsatt eller ej.
PS Det var japanerna som kom på hur man utvinner glutamat, eftersom deras traditionella kost är fattig på glutamat
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#43, Visst innehåller kött naturligt glutamat, men mängderna är helt olika, alla substanser är giftiga, det handlar bara om att hitta rätt mängd.
För att ta ett känt exempel, kroppen behöver för salt att överleva, men dricker du saltvatten istället för sötvatten så dör du.
Glutamat som man tillsätter är i mycket större mängder än glutamat som man hittar naturligt. Det finns flera här på forumet som säger att dom mår dåligt om dom äter produkter med tillsatt glutamat.
Sen anledningen till att dom tillsätter glutamat och andra smakförstärkare är att dom använder råvaror som är av så dålig kvalitet att det knappt hade smakat något annars, vill man verkligen äta mat som är gjord av så dåliga råvaror?
Är det ben på skinkan så kan kan man väl ha den till buljongkokning eller liknande
.
Tyvärr fick jag inte min skinka idag, den hade inte kommit på coop, dom trodde att den skulle komma imorgon.
Vad är det förresten för skillnad på om man tillagar skinkan i ugnen eller om man kokar den?
#41, har du recept på ugnsbakad svål?

Skillnaden kokt-ugnsbakad är mest traditionsbunden, tror jag. Den ugnsbakade kan bli aningen saltare. Med kokt skinka blir det färdigt spad till dopp-i-grytan, den ugnsbakade får en koncentrerad sky. Ugnsbakar man skinkan behöver man inte passa den på samma vis som om man kokar den i gryta. Kokar man den får man passa upp så inte vattnet kokar bort, så det inte pyser över grytan, att det kokar lagom (ja, sjuder snarare). Jag tycker det är mindre jobb med att ha den i ugnen.
Ugnsbakas skinkan måste svålen rutas, annars blir den svår att få av. Viras den in i folie blir den saftigare, likadant om man bakar den i lägre temperatur, ca 125 grader. Vid lågt gradtal får den vara inne lite längre innan den blir klar. Köttermometer rekommenderas. Tiden den ska tillagas brukar grovt räknat vara 1 timme per kilo skinka.
Vad gäller svålen har jag inget recept. Ugnsbakas skinkan utan folie blir svålen knaprigare än om man använder folie. Används folie kan man istället bre ut svålrutorna på en braspanna och baka dom en stund tills dom blir hårdare. Svålen är jättegod att äta varm.
Ok, tack för informationen :)
Ugnstermometer har jag såklart, till och med en trådlös digital sådan som jag kan ha i fickan och som piper när den når rätt temperatur.
Vilken innertemperatur tror du blir bäst? 65C? 70C?

Jag hade valt innertemperatur 70C

Stanna tillagning när temp nått den valda innertemp (t ex 70 grader för julskinksmak) minus 4% av tillagningstemperatur (125 graders ugn - ta ut skinkan vid 65 grader). Låt den svalna/vila i luft ca 30min , utan folie eller annat.
Som jag sa tidigare så har jag delat min i två delar. Gjorde den första till jul. Den blev alldeles för salt. Jag lät den ligga och dra ur i 4 timmar, men det var uppenbarligen för lite. Förutom att den var salt så var smaken väldigt god, men jag kommer nog att slänga resten på grund av saltet.
Jag ska göra den andra till nyår hade jag tänkt. Vad är lagom tid att låta den ligga och dra ur?
om de har legat i salt lika länge så låt den dra ur dubbelt så lång tid. Sedan är det nog skilland på om du ugnsbakar eller kokar. Vid kokningen dras saltet ut i vattnet medan i ugnsbakningen följer det bara med en del i vätskan som avges

Jag hade låtit den ligga och dra ur i minst ett dygn.
min femkilos låg i tre veckor och sedan låg den i vatten i bara två timmar och så ugnsbakade den. Den var inte för salt
Släng den inte, andreas0. Du kan ju ha den till skinksås eller i nån röra. Som du låter bli att salta då, det kan ju skinkan sköta.
Vi lakade ur vår ekologiska skinka (Scan) i en hink under ett par dygnt och maken bytte vatten ett par gånger under tiden. Sen kokade vi den på sedvanligt sen med lite kryddor (lagerblad, olika sorters peppar, nejlika mm)
Den blev helt otroligt god och till och med jag som normalt inte äter skinka äter den. Den är grå i färgen och inte så där röd man lärt sig bli van vid.
Den färdigkokta kalkonen vi köpte åt jag bara av en gång, jag fick "glutamatkänningar" på natten - likaså de köpta julkorvarna/prinskorvarna har jag fått avstå. Som tur är prövade jag (vis av tidigare erfarenheter) bara en i taget - annars hade jag inte vetat vilken. Ingen av dem hade glutamat redovisat (då hade jag inte köpt dem) så det kan även bero på att jag reagerar på något annan (det var mycket lite potatismöjl i åtminstone någon av dem - men det brukar jag offra mig på om %-satsen kolhydrater är tillräckligt låg)
Numer pensionär i Nynäshamn
jag smakade kalkonen och den var kanongod, men är ju inte lika känslig heller, däremot så har jag också svårt för skinkan…. smakade aldrig denna gjord enda från början skinka borde kanske ha gjort det….