Framtidens mat?
Axfoundation är förstås…
https://sv.wikipedia.org/wiki/Axel_Johnsongruppen#Axfoundation
Jag blir skrämd av sånt här. "Köttet" kommer väl att gå samma väg som grönsakerna redan gjort. Näringsämnen uppstår inte av sig själva. Produkten kan inte gärna innehålla annat än det man tillför och med grönsaker odlade i näringslösning är det bara det nödvändiga för att få dem att växa och se fina ut. En sån grönsak innehåller inte samma näring som en som växt naturligt - och gödslats naturligt. Svårt att tro att det skulle bli annorlunda med kött. 😟
Men det där var väl inte så konstgjort? Förutom den där laxen, det kanske är helt naturligt, men känns inte så aptitligt med mjölmaskar. Fast bättre än att vi skall äta insekter själva……😱
Jag håller med om att det kommer alldeles för mycket konstgjord "mat" som inte är bra för oss. Holländarna började redan för många år sedan att odla tomater i vatten med näringslösning, och de tomaterna är inte goda. Jag avstår hellre tomater på vintern, det finns så mycket annat gott att äta.
Men jag gillar idén med mer baljväxter i maten, det är gott.
Jag har också läst om alger som man kan äta - finns bara till industrin än så länge, men alger innehåller kelp som är nyttigt. Jag har hittat en sorts sjögräs i butik som är god till fisk - kommer tyvärr inte ihåg vad den hette.
Jo, men man läser mer och mer om detta vilket gör att jag befarar att det faktiskt kommer att bli verklighet. Jag vill ha riktigt kött!
Och riktiga grönsaker också, för den delen. När det gäller grönsaker är ju hydroponisk odling inne nu. Har aldrig läst ett ord om näringsinnehållet och det är min första tanke!
Bor i lägenhet, så inga större mjöligheter att odla själv. Häromåret provade jag att odla tomater. Köpte frön till en lågväxt buskig sort som skulle passa så bra i kruka. Jo hejsen! Långa lianer blev det. Skördade iofs runt 500 små och goda tomater, så det kan jag inte klaga på, men jag fick vattna tre gånger om dagen minst och till slut fick de nån slags ohyra som såg ut som mal. Massor innan jag upptäckte de. En del krukor stod bakom en neddragen rullgardin och de bara vällde ut när jag drog upp gardinen helt. Slängde så klart plantorna då, men fick meddela grannarna ifall en del hann rymma, så de inte skulle tro att de fått mal i kläderna. 😂
I år har jag odlat chili och det har varit lyckat. Ger fortfarande skörd och en sort kommer förhoppningsvis att göra det hela vintern. En rolig en som tydligen inte är ljusberoende. Helt fin fortfarande medan de andra börjar se risiga ut även om de fortfarande har både frukt o blom. Men chili äter man ju inga stora mänder av, så de tillför inget näringsmässigt.
- Redigerat 2022-10-25 16:50 av hemul
Nämen nu fattar jag varför du inte tyckte det var så farligt! Jag fick det i ett nyhetsbrev och gick in på sajten och letade upp artikeln för att kunna länka. I mailet fick jag uppfattningen att det var provrörskött det var frågan om.
Fattar ingenting nu. Ska se om jag har mailet kvar.
Ursäkta! 🤪
#3: Internet gör sina vurpor! 😊
Om du har en balkong kan du odla större tomater, odla sena sorter där du kan knipsa av hela kvisten och låta dem eftermogna inomhus.
Jag har också fått upp intresset för s.k. piennolotomater som man kan ha hängande i köket långt in på vintern. Googla så får du se.
Man kan odla annat än grönsaker på vintern. För att få färskt grönt groddar jag mungbönor, superenkelt.
Jag har också odlat skott av olika slag, gula ärtor tyckte jag var godast. Det finns allt möjligt att välja mellan. Senapsfrön är kryddigt och gott.
Allt det där kan man strö på en sallad av vit- eller rödkål, spetskål etc.
Funkar i godislådorna av plast som man kan befria affärerna från. Eller för all del de tråg man köper kött och fisk i. Behövs inte mycket jord i dem. Jag har ett litet miniväxthus som får plats på fönsterbrädan.
Nej, jag tror inte riktigt kött kommer att försvinna. Det finns så många små odlare som säljer direkt till konsument nu, via köttlådor eller REKO-marknader.
Nä, ingen balkong. Jag trodde jag skulle bo i ett litet hus i Småland nu, men Putin kom och satt stopp för mina planer. Jätteledsen för det. Jag vill verkligen bort härifrån och hade redan börjat planera för mina odlingar. 😔
Piennolotomater låter ju jätteintressant! Ska omedelbart odla. Tycker så mycket om ägg- och tomatsallad på morgonen och var ju perfa med egna.
Kan ju tipsa om chilin som klarar mörker. Den går under många namn, men Sibirian House Pepper verkar vara det mest gångbara. De odlade (odlar?) den inomhus i sibirien. Den är jätteprydlig. Låg, mina är under 30cm ovan jord. Grenar sig själv och har nästan vedartade grenar. Snygg som krukväxt! Får massor av små, röda och ganska straka frukter. Att den klarar vintern kan man läsa på många ställen, men uppgiften att den forsätter ge frukt har jag bara hittat på ett ställe. Så får väl sen
Skott och groddar gör jag också ibland. Det är rätt kul, men brakar lät iväg, tycker jag. Ärtskott är roligt, de blir lite matigare.
- Redigerat 2022-10-25 18:21 av hemul
#5: Tyvärr inget för oss med chili. Ungdomarna gillar och odlar.
Nähä. Du är ju superkonstig! Inte gillar du pepparrot heller! 😂
Jag är inte heller nån chilifantast egentligen. Tycker det är jobbigt när folk ska bräcka med hur starkt de tål. Det blev mer intressant när jag hade egna. Kunde lära mig hur mycket som var lagom av olika sorter och att de har olika smak o så. Nu äter jag det nästan dagligen, men lagom styrka. Vill känna smaken på maten!