Smaskig mandelkaka
Testade detta recept. Supergod! Den blir tung och väldigt saftig, precis som det ser ut på bilden. Inget fel på fetthalten i den kakan - över 80%. 😀
https://fredriksfika.allas.se/fredriks-mjuka-kakor/mandelkaka/
Åt en bit som en bakelse med lite äppelkompott och vispad grädde.
Jag tog erytritol mixat till pulvrer för sötningen. Tror inte enbart stevia funkar så bra. Måste nog vara något som ger volym. Men man kan säkert blanda. Jag tog mycket mindre sötning än i receptet, mindre än hälften, och det funkade.
En kaka som jag absolut INTE borde baka.😁
JOOO! 😂
Jag tror faktiskt man bör minska på smöret lite. Den känns onödigt fet. Kanske suger en större mängd riktigt socker bättre. Jag gjorde på 2 ägg o tog alltså 100g smör. Ska testa med 75 g nästa gång eller kanske t.o.m. 50.
Tror den skulle vara jättegod som rutor med någon slags chokladglasyr på toppen och löst vispad grädde till.
Kan nämna att jag tog 30g erytritol o 20g riktigt socker till min lilla sats. Jag har rent erytritol och det behöver förstärkas med något o jag ville inte ta stevia. Det blev alldeles lagom sött. Man jag gillar inte stark sötma. Det blev ungefär lika sött som degen på ett wienerbröd, alltså utan sylt och sockerglasyr. Perfekt i min smak.
- Redigerat 2022-10-22 00:55 av hemul
Den kändes inte lika flottig när den fått stå till sig i kylan över natten. Men jag tro ändå på att minska smöret.
Och Sindri hade rätt. Den är farlig. D.v.s. slut. 🤤
- Redigerat 2022-10-22 22:43 av hemul
I kylen skulle det förstås stå.