Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Läst 195 ggr
hemul
1

Tunga vanliga täcken - finns det?

Nej, jag menar inte tyngdtäcken. Jag menar gammaldags tunga vaddtäcken.

Jag hatar de här lätta täckena som är de enda man kan köpa nu. Jag har förstört alla mina gamla täcken. Hade ett jättefint och stort sidentäcke, det var riktigt tungt. För för snål för kemtvätt och så gick det som det gick när jag försökte tvätta det själv.

Men de gamla täckena av bomullsvadd var också sköna och jag skulle nog ha bättre råd med ett sånt. Tänker mig att de kanske kan finnas fortfarande i länderna på andra sidan Östersjön, men så jäkla svårt att googla!

Har nån möjligtvis nåt tips?

Nä, vill inte köpa på loppis. Tycker det är äckligt faktiskt när det gäller sängkläder. 😯

Niklas
0

Du skulle kunna ställa frågan på Hemmet iFokus också. Där kan finnas någon som vet.

https://hemmet.ifokus.se

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Ska du renovera, bygga om eller inreda ditt hem? Välkommen in till Hemmet iFokus!
hemul
0

Tack! Det ska jag göra.

Sindri
0

Har du hittat något bra täcken än?

hemul
0

Nä.

Sindri
0

Då får du nog sy ett! 😊

hemul
0

Tanken har slagit mig. Man jag har ingen fungerande symaskin och och kan inte sy heller så.

Sindri
0

Men har du kollat in Jysks bomullstäcken?

hemul
0

Nä, men jag ska göra det. De var ju rätt tunna, men kan vara skönt med ett sommartäcke också.

Har opererat ut en tand och har inte varit så sugen på nånting sedan dess. Börjar lägga sig nu, men har sett ut som jag har fått en rak höger, typ. Struntar jag iofs i, men det har känts så också.

Sindri
0

Man skall vara i bra form för sina val i livet, annars bli det lätt fel. Hoppas du är ok snart.

hemul
1

Jadå. Nu är det bara irriterande att behöva vara försiktig när jag äter o borstar tänderna. Gör lite småont hela tiden, men inte så jag går och tänker på det. Inga plågor längre. Men i början var det ingen sinekur. Fy fan så ont det gjorde när bedövningen släppte! Tror det är för att tanden satt som berg. När bedövning var klar sa de glatt att nu tar det bara en minut eller två. Det tog en timme o han höll på o grävde för att få tag under tanden. Han måste tydligen rucka loss den innan han borrade sönder den. Och så blev det skära av också och stygn. Skulle tro att det är därför det blev så pass jävligt, var nog rätt söndertrasad därinne. Har inte vågat titta. Har dragit en visdomstand förut, på vanligt sätt, och det var ingenting. Hade inte ens ont efter.

2 veckor sa tandläkaren att jag skulla ha besvär. Sköterskan hojtade gladd 3 veckor. Tror hon får rätt. Det blir 2 veckor på tisdag.

• Redigerat 2022-10-29 15:51 av hemul
Sindri
0

Usch! Dessa visdomständer! Vet att det kan ställa till med problem.
Jag blev av med 2 helt friska för 40 år sedan för tandläkaren påstod att jag skulle få ont i dem en helg när alla tandläkare var lediga……
(De andra två har jag fortfarande kvar och de är hur friska som helst) Men jag kommer ihåg hur läskigt det var och hur det blödde.

hemul
0

Men varför skulle du få ont i dem? Vad konstigt.

Träffade en person idag som berättade att hon dragit alla sina. Hon sa att de i underkäken sitter hårdare, har djupare rötter eller vad det var. Den här var i underkäken.

Sindri
0

Precis! Varför skulle jag få ont i dem? Jag tror den tandläkaren levde kvar i äldre tider när tandhälsan var sämre och då var det säkert så att de rök förr eller senare. Och så fick han ju ersättning från försäkringskassan…..
Och ja, han sade att underkäken hade varit värre så i många år gick jag och var livrädd att behöva dra ut dem också. Och allt lidande var tydligen i onödan. För sent att stämma honom nu…

hemul
0

Förr pratades det om att visdomständer var av dålig kvalité, på nåt sätt. Som mjölktänder nästan. Länge sen jag hörde nåt sånt och har svårt att tro att det stämmer. Varför skulle vi då få dem öht?

De på höger sida är det då inga fel på. Aldrig haft hål eller nåt. Var egenligen inget fel på dem på vänster sida heller. När jag var 25 sådär åt jag schweizernöt o fick ner nån nötbit under tandköttet vid den nedre visdomstanden, den jag tog bort nu. Det blev inflammerat och svullnade nåt hemskt under natten. Låg med en sån där jättestor blyertpenna för barn mellan tänderna för att inte få kramp av att hålla munnen öppen för att avlasta det svullna.

Fick tag på en tandläkare som sa att det skulle krävas operation för att få ut den nedre, så han drog den övre istället, så jag inte skulle bita mig mera. Det var ju akut, så jag accepterade. Efteråt har jag undrat varför nåt skulle dras öht. Finns väl andra sätt att häva en inflammation.

För ett par år sen, 30 år senare, kändes det som nåt fastnade där när jag åt nåt fibrigt. Biff eller apelsin, spelade ingen roll. Blev inflammerat o gjorde ont, men gick över på nån vecka. Hände hela tiden men med värsta covid var jag inte så sugen på att gå till tandläkare. Sen gick en gammal lagning sönder förra vintern och det gjorde skitont, så då måste jag gå. Berättade om problemet med visdomstanden, men tandläkaren kunde inte se något som skulle kunna orsaka det.

Men jag hade ett knappt synligt litet hål i den som han skulle laga. Då föreslog JAG att det kanske vore lika bra att dra ut den. Tanden ovanför var ju redan borta, så den var ju inte till nån nytta. Efter lite funderande höll han med.

När väl allt var fixat med den trasiga lagningen, som även visade sig vara en sprucken tand, och värken efter det gav sig, tog mer än ett halvår, så upphörde också problemen med visdomstanden. Visade sig att den spruckna tanden satt bredvid visdomstanden. Jag hade trott att den satt lite längre fram. Så det var väl den som varit problemet hela tiden. Då tyckte ju inte jag att det var nån anledning att ta bort visdomstanden längre, men nu tyckte tandläkren helt plötsligt att den måste ut. Det pyttiga hålet som knappt syntes på röntgen skulle kanske inte gå att laga bla bla bla. Hä? Han såg ju inget problem med att laga det från början?

Hur som gick jag på undersökningen på käkkirurgen. De sa att det var lite inflammerat runt tanden. Men det borde väl ha lagt sig med tiden eftersom orsaken var borta? Hur som tyckte de också att den skulle ut, så jag gick med på det även om jag inte förstod skälen riktigt.

Snurrigt blir det ibland!

• Redigerat 2022-10-30 05:39 av hemul
Sindri
1

Haha, från täcken till tänder. Så kan det bli.
Ok, en annan idé till tungt vintertäcke.
Ta två gamla yllefiltar (inte moderna, de är för fluffiga och lätta) som har samma storlek, nästa ihop dem runtom i kanterna. Det klarar du. Köp sedan det finaste påslakan du kan hitta, flanell är bra, lägg påslakanet på avigan slätt på ett stort bord eller sängen. Lägg på yllefiltarna.
Sätt säkerhetsnålar genom täcke och påslakanets sömsmån, i hörnen och på ett par ställen på lång- och kortsidor där det är sömmar. Trä en nål med grov tråd eller björntråd, och sy flera stygn på ställena, rakt igenom sömsmåner och yllefiltar.
Vänd sedan på alltihop så lakanet kommer på rätsidan. Släta ut.
Sen sätter du säkerhetsnålarna utbredda på några olika ställen på alltihop, kanske 12 st utbredda över hela skapelsen.
Sy sedan rakt igenom alltihop flera gånger på varje ställe, fäst tråden ordentligt.
Nu har du ett vackert, tungt täcke som inte glider ner från sängen.

hemul
0

För hand? 😂

Sindri
0

Absolut! Det fanns en tid före symaskiner när man ändå sydde väldigt mycket.

hemul
0

Kan inte du göra det åt mig? Du verkar ju kunna det där. 😁

hemul
0

Jag köpte näsan en sån där handhållen symaskin på Lidl sist. Du vet, ser ut som en stor häftapparat. Man kan fålla gardiner hängande t.ex. Vet du om såna funkar aller om de bara är skräp?

Sån här. Menar inte om du känner till just den, men allmänt?
https://www.lidl.se/p/syfestival/handsymaskin/p69386

Handsymaskin - Extra kompakt - 21 cm Enhandsanvändning Enkel att använda Perfekt på resan Batteridriven Lidl Sverige
  • Redigerat 2022-10-30 21:24 av hemul
Sindri
0

Haha, nice try, det räcker med alla tusen olika projekt jag har till mig själv,,,, 😊

Har ingen aning, har aldrig provat, men tror att det är som en häftapparat, man måste kunna stoppa in arbetet mellan under- och översida?

Nål och tråd är bättre, lovar att du skulle fixa det.

hemul
0

Visst. På 3 veckor eller nåt. 😂

Niklas
0

#21: Då kan du sova med tyngdtäcke i ”resten av livet” minus 3 veckor. Det är inte så stor skillnad jämfört med ”resten av livet” minus 10 minuter, men däremot betydligt mer än ”resten av livet” minus ”resten av livet”. 😉

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

hemul
0

Men jag vill ju ha bomull ju! Förresten tycker jag det är okamratligt av Sindri att inte sy ett till mig. 😛

Sindri
1

#23: Haha, ja om du sätter dig på listan kan det bara ta sju-åtta år sådär, om det inte kommer något akut emellan - som en ny sorts design jag bara måste prova…..😊

Men allvarligt - om du vill ha bomull är ju Jysks perfekta. Två på vintern och ett på sommaren. Nu får du ta och masa dig iväg innan de är slut för säsongen. Marsch pannkaka! 😁

• Redigerat 2022-10-31 16:11 av Sindri
hemul
0

Jaja. Är så tråkig väg dit bara. Och uppför. Och kallt är det också.

Sindri
0

Det blir dagens träning. Och bra att du får ta i lite om det är så kallt, så fryser du inte så mycket. 😁👌

hemul
0

Vi kan lägga ner det här. Bestämde mig för att åka dit i morrn. Men det är slut här. I Stockhom också. Men i Kiruna har de 12! 🤬

Sindri
0

Ja, jag har ju sagt för länge sedan att du skulle skynda dig…… Har Jysk ingen webbutik!
Det kommer nya i vår annars - du får klara dig med lättäcke i vinter. Sorry!

hemul
0

Jo, de har webbutik, men dessa såldes inte den vägen.

Får väl hålla lite koll på dem. Trodde faktist bara de hade syntetskräp, så tack för tipset ändå!

Sindri
0

Jysk har mycket bra sängkläder. Flanellakan såg jag först där. Har senaste åren köpt såväl bäddmadrasser som madrasskydd där i bomull och med bomullsfyllning.