LCHF och bli gravid
Hejsan
Jag är ny här, och även relativt ny med LCHF kosten också.
Jag började äta LCHF för 2-3 månader sedan. Jag har bara gått ner 5 kg under den tiden. Trodde jag skulle gå ner mycket mer. Jag har ätit ganska strikt, absolut inget socker, förutom i form av senap ibland. När jag var på resa, då tillät jag mig en kombucha och ett glas vin och smakade några teskedar efterrätt. I övrigt har jag inte fuskat alls, och jag har inte känt behov av det eftersom jag blir mätt och maten är god och känner mig därför nöjd. I början var det tufft med att vänja av sig vid de nya vanorna bara.
Anledningen till att jag bestämde mig för LCHF är att jag under fem år som sambo gick upp 27 kg. Jag fick hälsoproblem, (kan också vara stressrelaterat med jobbet) reflux, en kronisk halsbränna, och efter det kom eksemen, extrem klåda. Jag tar nu omeprazol och allergitabletter (receptfria allergitabletter ca 2 ggr/v) men jag har som mål att bli av med dessa besvär helt. Jag kan också säga att jag hade hårda svarta skäggstrån som växte ut på vissa ställen på hakan som blev allt mer förekommande, men sedan jag började med LCHF har de nästan försvunnit helt. De kan dyka upp en och annan de gånger jag känt mig stressad på jobbet, men i övrigt är det stor skillnad. Nästan helt borta! Jag misstänker därför att jag kan ha PCOS, det verkar inte vara ovanligt som överviktig. Men till det som är min stora oro, och som jag hoppades att LCHF-kosten kunde få bukt med;
Jag och min sambo försöker få barn, har försökt i 1 år, men mer aktivt har vi försökt i ca 4-5 månader utan att ha lyckats. Jag är 37 år och med tanke på mina eksem och reflux så kanske det försvårar ytterligare att bli gravid, det är min misstanke.
Jag har koll på ägglossningen och planerar därefter, men ändå har det inte lyckats, och nu börjar jag tro att det inte kommer gå för mig.
Är det någon som vet något om att bli gravid och LCHF?
Behöver det ges lite mer tid med LCHF innan det blir bättre förutsättningar, eller beror det på något helt annat som inte kosten kan lösa? Jag hade hoppats att LCHF skulle ställa det till rätta, eftersom jag läst om många andra som lyckats.
I övrigt känner jag en stor skillnad i mitt mående efter att jag började med LCHF. Jag är piggare, sover bättre, klarare, bättre humör, och eftersom jag hoppar frukosten så känns det på något sätt skönt att inte behöva äta jämt och ständigt eftersom jag inte bli hungrig på samma sätt som tidigare. Jag trodde jag skulle gå ner mycket fortare i vikt, men det kanske fortfarande är obalans i kroppen efter 5 års tid av dåligt ätande.
Det är jättesvårt för någon här att veta varför du har svårt att bli gravid. Gravid eller inte har ju med hormoner att göra och det finns mycket i vår omvärld idag som är hormonstörande, inte bara kosten.
Kosten påverkar absolut och 2- 3 månader är inte så lång tid. Det tar tid för kroppen att ändra sin hormonbalans.
Jag var långt förbi barnafödande ålder när jag började med LCHF, men jag har märkt hormonella skillnader. Jag har alltid haft en väldigt rak kropp men med LCHF fick jag kurvor. Jag kan gå upp och ned i vikt, men det sätter sig på helt andra ställen och midjan finns alltid kvar.
En dålig kost förändrar ju tarmfloran och ett sätt att hjälpa den i balans är att äta syrad/fermenterad mat.
Ge dig till tåls ett tag, men om du misstänker PCOS så be att få utredas för det.
Om ni ev måste gå via IVF så är det bättre ju tidigare ni börjar.
- Redigerat 2022-09-20 18:26 av Sindri
Det var nån av alla dessa lowcarb-läkare som behandlade infertilitet med low carb - med gott resultat. Men vem? Jag minns inte.
Ivf var den allmänna meningen att lowcarb kunde hjälpa. Minns en hel del rapporter från folk som lyckats, då när det var lite mer aktivitet på forumen.
Jag vet att jag läst om personer som blivit gravida efter att dom gått ner i vikt med LCHF. Men då har det nog rört sej om större viktminskning. Du har gått upp 27 kg, på 5 år. Är det din övervikt eller hade du hög vikt innan? Jag menar: hur stor övervikt tycker du att du har? Du har minskat 5 kg på 3 månader, det är bra, med tanke på att du ökade 27 kg på 5 år.
Det är bättre att minska långsamt än att forsera nedgången med nära 0 kolhydrater. Dom som gör så brukar tröttna efter ett tag.
Min graviditet var också långt innan LCHF och jag har inte gått ner i vikt mer än 5 kg under mina 16 år som LCHF-are. Men jag har nu min idealvikt och precis som Sindri säger, så omfördelas kilona så man ser smalare ut.
Att inte bli gravid kan nog i första hand bero på stress.
Ja, jag tror också det är hormonerna på flera plan som spökar, bla med tanke på eksemen jag har också.
Jag har även ersatt all hud och hårprodukter till ekologiska nu också. läste en artikel om hur mycket kemikalier det är i vanliga hud och hårprodukter som påverkar oss negativt. sedan när jag tittade på innehållsförteckningen på de flaskor jag hade hemma så innehöll alla något skumt bla hormonstörande! Vi får se om det kan påverka kroppen och hormonerna positivt med tiden av detta byte. I alla fall har håret blivit så mycket finare av att använda ekologiskt och naturligt.
Tack för tipset! ska testa syrad mat. Surkål känner jag till, men vad mer finns det?
Jag hade normalvikt innan jag gick upp. men jag hade redan då börjat ersätta tex middagen till ett paket majskakor eftersom jag kom så sent hem på kvällarna och det var ju inte så bra för hälsan heller. Jag kan känna mycket stress då och då, det är jobbet som påverkar detta och jag har försökt bli bättre på stresshantering, men i vissa fall är det bara så stressigt att jag inte vet hur det ska hanteras riktigt. Jag hanterar situationerna så lugnt jag kan, men när det är över, då kommer stressen och jag kan inte slappna av resten av dagen och sover dåligt som följd. Vet inte riktigt hur jag ska lösa detta. Byter jag jobb betyder inte det heller att det blir mindre stressigt.
Det finns på youtube en kanal som heter Dr Erik Bergh (tror jag) och han pratar mycket om pcos och lågkolhydratskost och när man läser bland kommentarerna där verkar många ha blivit hjälpta. Därför känns det också tråkigt när det inte händer mig, men det kanske är så att jag får ge det tid helt enkelt.
Jag har fått en ide att det kan vara bra att minska på mejeriprodukter. vet inte varför jag fått för mig det, eller om jag hört det någonstans, men kanske är en bra ide att dra ner litegrann på det i alla fall.
#4: Jag har dragit ner på mejeriprodukter, förutom smör och grädde. Min mage vill inte ha mjölk, fil, yoghurt. Då börjar den protestera. Innan LCHF, så åt jag yoghurt med olika frön, till frukost. Efter en stund blev magen svullen. Såg nästan gravid ut. Sen jag slutat med det, så håller magen sej lugn. Däremot kan jag äta lite dipp eller röra med den fetaste yoghurten, som Rysk yoghurt 17 % fett och Smetana 40 % fett. Dessutom är dom godast. På mitt hembakade LCHF-bröd, har jag ett tjockt lager smör (Bregott)
#4: Man kan syra massor med olika grönsaker. Nästan allt tror jag. Själv gör jag morötter, gurka (typ Västerås), körsbärstomater, lök purjolök, vitlök, paprika.
Googla "syrade grönsaker" så hittar du massor.
Jag har fina burkar från Lekué och Kilner, men det finns mycket tips på att göra egna lösningar.
Det finns ett par gamla trådar här på Kif också.
Skriv in "Är surkålen förstörd" i sökrutan så hittar du.
- Redigerat 2022-09-25 18:05 av Sindri
Michael Fox var det nog jag tänkte på.
https://www.dietdoctor.com/se/search?s=fertilitet&t=all