Kalkrapport!
Tidigare har jag skrivit lite om kalkning och att det fått bort min kramp.
Jag tog dagliga doser kalk tills för ungefär 6 månader sedan medan jag numera enbart tar högst en dos i veckan. Jag hade då kalkat mig sedan årets början!.
Mina kramper är inte helt borta men det kan nu gå upp till 6 - 8 veckor mellan kramperna och de är betydligt lindrigare än förut!
Min teori är att jag haft magnesiumbrist och nu fyllt upp förråden MEN jag får emmellanåt fylla på.
Det finns en artikel i 2000-talets Vetenskap om att kroppen inte tar upp magnesium om tarmarna inte funkar.
Det hade jag listat ut för länge sedan och det förklarar varför besvären minskade då jag startade med LCHF.
Förutom magnesiumbrist så tror jag på dålig cirkulation - jag går numera hos en duktig massörska och hon har gjort underverk med hela min skamfilade lekamen och då även minskat ned krampbenägenheten.
Hon tog också bort det onda i mina knän, rygg och axlar och timmarna hos henne är mycket välgörande!
massage rekommenderas således!
Det låter trevligt med en bra massör - vi har en som besöker oss på jobbet ibland och vi kan använda vår friskvårdspeng till detta.
Jag klarar mig inte utan extra magnesium - jag har tagit det till och från sen 1993 när jag var gravid sista gången. Det känns inte som att jag behöver extra kalk så länge jag äter ost - men det vet jag egentligen inte.
Numer pensionär i Nynäshamn
man kan göra en hel del på egen hand när det gäller massage - nacken klarar man ju själv av skapligt.
Jag använder också en modern typ av spikmatta, se adressen nedan. Den är lite knepig till att börja med men den fungerar bra.
http://www.natur-produkter.se/pub/akupressurmatta-spikmatta-p-107.html
Sedan är det inte fel med lite torrborstning - allt för att öka blodcirkulationen.
Man kan faktiskt göra rätt så mycket själv med små medel!