Ketos
Hej. Jag skulle behöva lite hjälp. Har känt mig lite krasslig ett tag och gick till vårdcentralen i går. Har haft yrsel, hjärtklappning, trötthet etc och själv tror jag det beror på att jag verkligen rakt av striktat till min kost efter att ha vräkt i mig socker i form av godis, choklad och chips en längre tid tillbaka. Kosten har jag dock skött. Men kapade allt skit rakt av och antagligen är mina symtom abstinens. Kanske jag även haft en infektion i kroppen som nu försvunnit. Tog en massa prover igår och fick svaren idag. Alla prover höll sig väl inom referensvärdena utom två stycken. Det ena var ketos som enligt referensen ska vara >0 en jag hade 3.
Sen visade det sig att att jag hade en liten ökning av röda blodkroppar vilket jag menar kan bero någon form av infektion eller virus.
CRP visade ett lågt förhöjt värde på 0,60.
Men tillbaks till ketos-värdet!
Jag misstänker att läkaren kommer säga något om ketos-värdet. Men visst är det så att om man äter en ketogen kost (Jag äter under 20 gr per dag) så kommer det ketoner i blodet?
Kan tillägga att jag nu mår toppen igen. Ingen yrsel, ingen hjärtklappning, ingen trötthet. Cyklade 7 kilometer idag utan att bli andfådd.
Och mitt Blodtryck!! Herregud - inte illa pinkat för en snart 62-åring. 115/85 och 63 i vilopuls.
- Redigerat 2022-07-19 11:05 av Siggebus
Japp, att du har hög koncentration blodketoner är helt normalt om du är i ketos. Jag brukar bara komma upp i 2,5-2,8 det beror troligen på naturlig variation.
Nu är jag ingen läkare men jag kan tänka mig att en lätt förhöjd andel röda blodkroppar skulle kunna förklaras med lättare uttorkning, eftersom du bär på mindre vätska när du är i ketos.
Jag är inte skolad inom medicin så ta mina ord med en gnutta hälsosam skepsis.
Mvg Sombrer0
- Redigerat 2022-07-20 12:24 av Sombrer0
#0: Här är ytterligare en återvändare! Denna gång primärt för att se om jag på keto kan få bukt med min helt ohemula migrän (… och för att glass och chips-dieten mycket riktigt börjar kännas jäkligt onajs efter ett tag).
Blev så uppmuntrad av att läsa om dina förbättrade övergångssymptom. Har själv varit snurrig, andfådd och illamående i snart en vecka (bröt abrupt med kolisarna för ca två veckor sedan) och jag börjar inte misströsta eller tvivla men däremot bli frustrerad. Men jag får lite nyingjuten tillförsikt av ditt inlägg!
Av nyfikenhet: vad hade läkaren att säga om dina ketoner? :)

#2: Jag mår riktigt bra nu igen och orken har kommit tillbaka! Nu börjar jag känna igen mig själv som det var när jag INTE frossade i choklad och chips :D
Mysko känsla! Känns som en blöt dimma försvunnit från hjärnan :P
Nu j*vlar finns det ingen återvändo….jag SKA inte återgå till min choklad/chipsdiet!
Jag har, sedan jag en gång för länge sedan gick ner lite mer än 40 kg, gått upp ca 12 kg och de ska bort igen. Jag vet att jag inte får bli tyngre i kroppen då jag har grav artros i båda knäna och förutom den ökade belastningen på knäna så skapar ju allt socker inflammationer i kroppen och så även i de trasiga knäna.
Angående ketonerna: läkaren nämnde det såklart. Hon sa att allt var bra förutom att det fanns ketoner. Men jag avbröt henne när jag hörde hennes bekymrade röst med att "ja det är inget konstigt alls eftersom jag äter en ketogen kost. Då blir det så och är helt normalt. Hon sa inte mer om det och jag kände att hon var mycket väl medveten om vad en ketogen kost var. Hon fortsatte ändå med att säga att de har en dietist på VC där jag kan få lite råd och tips men jag avbröt nästan igen med att bestämt säga att "Nej tack! Detta är mitt sätt att äta och det är ingen konstig mat - tvärt om så äter jag mer nyttigt än de flesta andra som proppar i sig en massa socker."
Sen var det inte mer med det.
Man får läsa på själv och vara bestämd. :)
- Redigerat 2022-07-24 12:55 av Siggebus
#3: JAAA, HÄRLIGT! Och detta grejar ju du. Har sett lite av dina andra inlägg här och utläser ett redigt mått av jävlar anamma. :D Kör hårt! (Eller ja, så hårt som känns bra, förstås. ;)
Jag har varit rätt dimmig i hjärnan på senare tid jag med. Tänkte först att det nog var stress (vilket ju inte heller är uteslutet) men i och med att kosten under samma period också har varit helt åt helskotta så vore det ju inte konstigt om även den biten blev bättre. Håller tummarna för det! Idag har jag lyckats släpa mig ut på en 6 km promenad (min vanliga promenad/joggingrunda) – det var flåsigt och gick fasen inte fort, men det kändes helt jäkla fantastic efteråt. Så jag inbillar mig att det går framåt! Käkar förvisso också blodtryckssänkande – mot migränen; har egentligen redan ganska lågt Blodtryck – så jag tillskriver det en beskärd del av tröttman/illamåendet också. Håller dosen nere nu i och med omlagd kost men drömmen vore ju att slippa ta dem helt.
Har själv ett läkarbesök på gång om ett par veckor; väntar mig samma respons där.

#4: Tack så hjärtligt. Jodå - visst har jag jävlar anamma i mig….. när jag väl får mig en "näsbränna". :D
Idag ska jag delta i en aktivitet på en av denna stadens Träffpunkter. Jag trodde först dessa Träffpunkter enbart var för pensionärer och där är jag inte riktigt än med mina snart 62 år men där hade jag fel! Visserligen är det väl mest lite äldre som deltar där men man behöver inte vara pensionär :)
Dessa Träffpunkter (som finns utspridda över hela stan) har olika aktiviteter man kan delta i. Idag är det styrketräning vilket jag VERKLIGEN behöver! Är så svag i mina muskler att jag får ont i armarna bara av att storhandla några tunga kassar ha ha :D
Sen på torsdag har de en gemensam promenad som jag tänker gå med på. Har inte bott så länge här och tänkte det kan vara en trevlig aktivitet och träffa lite folk samtidigt som jag får träning för mina knän etc.
Sedan jag flyttade hit märker jag att jag mest jobbat och inte ägnat mig så mycket åt sociala aktiviteter och DET i sin tur är en stor del i mitt godis-snaskande. När jag känner mig lite uttråkad och kanske ibland lite ensam så tröstäter jag och det är ett viktigt fenomen att bekämpa. När jag mår bra och känner mig nöjd med hela livet så tänker jag inte ens på att "fuska"!
Lycka till med allt….även läkarbesök.
Relaterar mycket till tråk-/tröstätandet. Träffarna låter ju svinbra! Hoppas att det var bra/trevligt igår.