Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Läst 135 ggr
Siggebus
2

Återvändande

Jaha då var man här igen :)
Blev medlem i slutet av 2008 då jag vägde ca 106 kg.
Började med mycket strikt lchf - körde Sten Sture Skaldeman-konceptet.
Fick igång fettförbränningen ordentligt och gick till slut ner lite mer än 40 kg. Såklart inte som på räls för det är nog helt normalt med "avåkningar" men jag gav aldrig upp. Vid varje avåkning la jag det bakom mig och bara fortsatte. Ni vet: "man har inte misslyckats förrän man slutat att försöka!" :D
Nåväl - tiden och åren går och jag måste säga att jag inte tycker min lchf är något konstigt eller tillfälligt. Det är normalkost för mig och jag fattar inte att vissa tycker det är något konstigt och felaktigt.
Men vad andra tycker är för mig sedan länge helt ointressant. Jag känner bara att de inte fattar hur allt hänger ihop och att de får göra som de vill. Jag bryr mig inte för jag VET vad denna kost gjort för mig.
Men som sagt - nu är jag här igen!
Kosten har jag skött mer eller mindre superbra med små undantag. Tyvärr har jag flippat ut på andra sätt och det pga att jag har en "ätstörning" i form av tröstätning av sockerstinna produkter som godis, choklad och chips. De senaste två åren har det hänt saker i mitt liv som har varit mer eller mindre jobbiga och då började jag så smått frossa i först och främst choklad och chips. I början kanske någon gång i veckan och senare mer och mer. Dessutom som ni alla som även är eller har varit sockerberoende vet så föder det ofta på mer och mer.
Jag vet att jag inte kan "unna" mig lite bara…..för jag kan inte äta bara lite och sen stoppa in det i skåpet. Jag äter tills det tar slut och sen mår jag skit - både i psyket och i kroppen. Ändå är jag där igen några dagar senare. Att proppa i sig en stor chipspåse samt 200 gr Marabou ett par gånger i veckan sätter till slut sina spår.
För min del en vikt ökning på ca 12 kilo. Förutom det har jag inte mått så bra heller. Mitt Blodtryck gick upp och senaste tiden fick jag även blodsockerkänningar. När jag började med lchf 2008 var jag prediabetiker men normaliserade mitt blodsocker nästan direkt. Tyvärr kände jag de symtomen komma tillbaka igen för ett tag sedan med bl a sjuklig trötthet och väldigt täta urineringar. (Nej inte urinvägsinfektion utan kissade rikligt varje gång).
Har verkligt mått skit. Men jag blev så förbannad och bestämde mig för att vända skutan tvärt!
Förra fredagen(8/7-22) krängde jag i mig 200 gr choklad samt den vanliga chipspåsen…ville "fira" att jag gick på 5 veckors semester :(
På lördagen vaknade jag upp och bara kände i hela kroppen att nu får det fan vara nog! Som jag kämpade för de där -40 kilona och ett helt fantastiskt mående bara för att sedan börja gå tillbaka till helvetet! Så fr om i lördags förra veckan har jag inte ätit en enda sockrig eller chipsig etc sak! Håller mig till kosten och är faktiskt inte ett enda dugg sugen på något skit.
Dock har jag fått symtom som jag inte fick över huvud taget när jag en gång började med lchf. Jag hade inga direkta abstinenskänningar då men nu fick jag.
Yr, hjärtklappning, kände mig svag. andfådd för ingenting.
Har sedan länge gått långa promenader och cyklat mycket men nu blir jag andfådd bara att gå till affären (vilket inte är så himla långt). Jag kan absolut inte gå i den raska takt jag gjorde innan.
Idag var yrseln borta men kände lite när jag gick till affären. Har inte heller känt mig andfådd här hemma i lugn och ro men det kom lite vid promenaden till affären.
Men jag känner absolut en viss förbättring mot innan när jag kände mig andfådd och lite "svajjig" samt hjärtklappning mest hela tiden.
Detta är nytt för mig då jag ju inte hade de besvären när jag skippade sockret förra gången men jag antar att det är många som känner så?
En positiv sak till. Förra helgen testade jag mitt blodsocker på fastande (morgon) och då låg det på 7!
Nu efter en vecka är mitt Blodtryck på ca 123/85 (mycket bra för en kärring på snart 62 bast :P ) och blodsockret ligger mycket jämt oavsett om det är fastande på morgonen eller 2 timmar efter måltid - runt 5! Suveränt bra.
Nu satsar jag på att INTE "unna" mig något skit och att börja traska ner i vikt igen. Har gått upp 12 kg men de ska ner igen!

• Redigerat 2022-07-17 14:24 av Siggebus
CasaRamon
2

Välkommen tillbaka. Själv har jag varit Lchf-are sen 2007, och kan inte tänka mej en annan livsstil. Kommer aldrig att äta på annat sätt. Men, det är kanske lätt för mej då jag inte haft vare sej sjukdomar, som högt Blodtryck eller diabetes, eller övervikt. Inte heller något direkt sötsug. Så därför har jag inte under dessa 15 år , fallit för frestelsen att äta sött.
Eftersom du provat på Lchf tidigare, så är du säkert "laddad" för att köra på nu. Försök att inte falla för grupptrycket från vänner och bekanta. Dom brukar ju vilja truga på "bara 1 liten kaka till kaffet, det kan väl inte skada". Mina vänner vet vid det här laget, att det inte är lönt att säga så till mej.
Jag önskar dej lycka till. Om du skulle falla, så är det bara att resa sej upp igen. Ge inte upp. Du har så mycket att vinna.

Siggebus
1

#1: Tack så hjärtligt :)
Njaaaa, jag har mer än provat på :) All mat jag äter är lchf och det har jag hållit mig till hela tiden. Äter kött, fisk, fågel, ägg och inälvsmat och till det har jag blandade grönsaker och sås är antingen smält smör eller sås av vispgrädde :)
Nä något grupptryck faller jag inte för - där är jag väldigt bestämd. Jag säger bara nej tack - jag mår skit om jag äter det där. I början var det jobbigt för man kände alltid att man liksom fick försvara sig. Glömmer aldrig på jobbet när jag började. Åt ofta makrill och blandsallad med majonnäs etc i. Var enkelt att ta med och varierade ibland med omelett med fläsk i. En dag sa en kollega: "Är det inte tråkigt med sallad nästan varje dag?" Jag kontrade: Är det inte tråkigt med två mackor med ost och skinka på varje dag? Det vaar nämligen vad hon åt varje dag :D
En annan gång kommenterade en annan: " Jag har hört att det är farligt med lchf"
Kontringen blev: …och jag har hört att det är farligt att röka! Hon var nämligen en av dem som ständigt tar sig extra raster för att gå ut och röka :D
Nej jag är envis som en gammal get - ger mig aldrig. Jag gick ner mer än 40 kg innan så de här 12 kg ska jag få av mig. Tack :)

• Redigerat 2022-07-17 16:27 av Siggebus
CasaRamon
0

#2: 👍😀

Effie
0

Ja, välkommen tillbaka. Vi har varit med ungefär lika länge. Och visst är det lätt att halka av. Särskilt på sommaren.
Dina symptom - är du säker på att du får i dig tillräckligt med vatten, och dessutom salt? Särskilt nu när det är varmt. Margareta har skrivit ett inlägg om saltbrist på sin blogg, vägen till 65. Hon är mycket inne på att fundera över vad man mår bra av; registrera lite parametrar och dra slutsatser. Jag är helt värdelös på att registrera mat, sömn, mående…men andra är väl inte som jag, så jag tipsar om det.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Siggebus
2

#4: Hmmmmm, konstigt nog halkar jag jag lättare av på vintern. Är något av en tröst ätare och när det är mörkt, kallt, blåsigt och olustigt rent allmänt så kommer min tristess som ett brev på posten.
Nåväl jag hade hade ju en del jobbiga symtom när jag stramade åt och tog bort allt skit och det satt i lite drygt 3 veckor! Idag kände jag en sådan enorm skillnad! Alla yrselsymtom, svaghet, trötthet etc är puts väck! Nu har jag en enorm energi som gjorde att jag, trots att jag tillbringade 4 timmar på ett fullsmockat stort köpcentrum, efter det cyklade till skogen en runda. Hem och åt och ta mig tusan om det inte blev en promenad också! :)
Nu känner jag den där euforin jag var med om första gången jag började med lchf för ca 14 år sedan. Känns toppen….. nu är det bara och köra!