Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-att-laga-hemma
Läst 175 ggr
hemul
4

Fiberhusk i köttbullarna (tips)

Ja, nu gör jag sällan köttbullar längre p.g.a. att det bara finns grovmalen färs, orkar inte stå och mala om, men biffar gör jag. Brukar ha i lite pofiber i smeten istället för skorpsmulor, men det suger inte så bra. Fick ett infall när jag skulle göra lammfärsbiffar igår och tog också i lite fiberhusk. Det blev jättesaftiga biffar!

Alltså, en äggula, lite pofiber, pytteskvätt mjölk och kanske 1/5 tsk fiberhusk som rördes ihop och fick svälla lite innan jag blandade i färsen. Till en portion då. Nästan konstigt att så lite kan ha effekt, men det hade det!

• Redigerat 2022-04-29 22:13 av hemul
Sindri
0

Men vad kul, det skall jag testa. Brukar inte ha i ägg, men ganska mycket grädde…… 😉

hemul
0

Misstänker att det kan bli nån slags pudding om man tar för mycket. 😂

Det rann ut god saft när jag skar i biffen. Den hade alltså stannat där istället för att hamna i stekpannan. Kanske kan man strunta i pofiber.

Ivf är det slut med de torra och hårda biffarna. Hoppas jag - kan ju ha varit en lyckträff också, men har ätit av den färsen flera gånger förut och skillnaden var stor.

CasaRamon
0

Jag gör alltid pannbiffar på blandfärs som jag tycker blir saftigare. Använder då bara ägg och lite grädde i färsen+ ev hackad lök. Kanske man ska testa med lite fiberhusk också. Tycker inte att mina biffar blir torra enl. mitt recept. Brukar lägga på glaslock sista minuterna av stekningen, då man ju måste genom- steka biffarna.

hemul
0

Torra kanska är fel ord, men saften brukar rinna ut. Lite hårda är kanske ett bättre ord.